Det är väldigt effektivt för att inte släppa ut den magiska röken ur spishällen och därigenom förstöra den.
Jag gissar att det är en spis vi ser eftersom få hällar kräver alla tre faser, men det spelar egentligen ingen roll. Det viktiga i sammanhanget är att samtliga element i spisen/hällen kräver 230V. Det betyder att du måste ha en nolla framdragen i anslutningen. Om du inte förstår vad detta innebär kan jag rekommendera kontakt med en elektriker för att inte riskera att förstöra något. Du kan också ta bilder på anslutningen du har i stugan samt mäta mellan samtliga ledare i den anslutningen så går det att avgöra vad du har för matning. Är du osäker på hur man gör detta blir rådet igen att ta kontakt med en elektriker...
Jag gissar att det är en spis vi ser eftersom få hällar kräver alla tre faser, men det spelar egentligen ingen roll. Det viktiga i sammanhanget är att samtliga element i spisen/hällen kräver 230V. Det betyder att du måste ha en nolla framdragen i anslutningen. Om du inte förstår vad detta innebär kan jag rekommendera kontakt med en elektriker för att inte riskera att förstöra något. Du kan också ta bilder på anslutningen du har i stugan samt mäta mellan samtliga ledare i den anslutningen så går det att avgöra vad du har för matning. Är du osäker på hur man gör detta blir rådet igen att ta kontakt med en elektriker...
Har 3 faser nolla och jord framdraget till skåpet. Inte kopplat till skåpet än. Men han som drar elen säger att man kan koppla ugn och häll på samma 3 trådar? Ugnen sitter vanlig stickpropp på, På hällen sitter det 400 propp på.
Det är ett skämt. När elektronik utsätts för överspänning så brinner den upp, därav rök. Då säger man att apparaten slutade fungera för att man släppte ut den magiska röken.
Det är helt normalt att koppla ugn och häll till samma trefasmatning. Då kopplar du enl mittenalternativet, 2N~ vilket innebär två faser och nolla (samt skyddsjord). Ugnen får då den sista fasen.
Lite udda att hällen har en "400-propp", jag antar att du menar perilex? Är den fastgjuten eller är den eftermonterad? Hur är den kopplad invändigt? Hällen, om det är dess märkskylt vi ser, verkar kunna kopplas in på tre faser. Det är lite udda (för en separat häll).
Lite mera bilder vore bra.
Han som drar elen, är det måhända en elektriker eller någon annan? Om det är en elektriker så kan du nog lita på att vederbörande klarar denna väldigt enkla uppgift.
Det är helt normalt att koppla ugn och häll till samma trefasmatning. Då kopplar du enl mittenalternativet, 2N~ vilket innebär två faser och nolla (samt skyddsjord). Ugnen får då den sista fasen.
Lite udda att hällen har en "400-propp", jag antar att du menar perilex? Är den fastgjuten eller är den eftermonterad? Hur är den kopplad invändigt? Hällen, om det är dess märkskylt vi ser, verkar kunna kopplas in på tre faser. Det är lite udda (för en separat häll).
Lite mera bilder vore bra.
Han som drar elen, är det måhända en elektriker eller någon annan? Om det är en elektriker så kan du nog lita på att vederbörande klarar denna väldigt enkla uppgift.
Ta och läs Bo Siltbergs spisbibel, den ger dig mycket med värdefull information.
https://mobil.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
https://mobil.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Klicka här för att svara


