En spis är bara symetrisk belastning med 3-fas 400V utan nolla. Så fort du har elementspänning 230V så är det en osymetrisk belastning och du behöver nolla.zombie skrev:Ehh..... nej?
Faserna ligger ju förskjutna i fas (därav namnet) och tar ut varandra, så om lika mycket ström flyter genom bägge faserna så kommer det att vara 0 ström i nollan. Om man däremot kopplar 2 grupper från samma fas i centralen ökar strömmen i nollan om man har två separata enfasgrupper kopplat på gemensam nolla, men då kan man ju inte få fram en fasspänning (400 V) eftersom de går från samma fas.
edit: eller missförstod jag dig, du kanske menar att strömmen ökar i den nya tvåfasmatningen, och blir högre än vad den skulle vara i en ren trefasmatning? Då stämmer ju ditt påstående, ursäkta isåfall.
Eftersom plattor och ugn ligger på olika faser kommer strömmarna i faserna att vara olika beroende på belastning och det blir osymetrisk belastning.
"Att brygga nolla och jord" är tabu som jag har förstått.
Jag satt i samma båt som trådskaparen här. En nolla drogs från kök till centralen, sedan kom det fram att kontaktdonen för nolla och för jord bryggade i min lägenhetscentral. Är det verkligen ok? Finns ingen jordfelsbrytare i lägenheten vad jag kan se. Placerar man jordfelsbrytare efter "bryggningen" för att få detta korrekt?
Jag satt i samma båt som trådskaparen här. En nolla drogs från kök till centralen, sedan kom det fram att kontaktdonen för nolla och för jord bryggade i min lägenhetscentral. Är det verkligen ok? Finns ingen jordfelsbrytare i lägenheten vad jag kan se. Placerar man jordfelsbrytare efter "bryggningen" för att få detta korrekt?
Klicka här för att svara