zombie skrev:
Ehh..... nej?

Faserna ligger ju förskjutna i fas (därav namnet) och tar ut varandra, så om lika mycket ström flyter genom bägge faserna så kommer det att vara 0 ström i nollan. Om man däremot kopplar 2 grupper från samma fas i centralen ökar strömmen i nollan om man har två separata enfasgrupper kopplat på gemensam nolla, men då kan man ju inte få fram en fasspänning (400 V) eftersom de går från samma fas.

edit: eller missförstod jag dig, du kanske menar att strömmen ökar i den nya tvåfasmatningen, och blir högre än vad den skulle vara i en ren trefasmatning? Då stämmer ju ditt påstående, ursäkta isåfall.
En spis är bara symetrisk belastning med 3-fas 400V utan nolla. Så fort du har elementspänning 230V så är det en osymetrisk belastning och du behöver nolla.
Eftersom plattor och ugn ligger på olika faser kommer strömmarna i faserna att vara olika beroende på belastning och det blir osymetrisk belastning.

"Att brygga nolla och jord" är tabu som jag har förstått.

Jag satt i samma båt som trådskaparen här. En nolla drogs från kök till centralen, sedan kom det fram att kontaktdonen för nolla och för jord bryggade i min lägenhetscentral. Är det verkligen ok? Finns ingen jordfelsbrytare i lägenheten vad jag kan se. Placerar man jordfelsbrytare efter "bryggningen" för att få detta korrekt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.