Hej,
Jag har en 230/400V spis (båda standarderna stöds), och enligt kopplingsschemat så krävs N (nolla) för att det skall funka.
Hur skall jag koppla in spisen om jag bara har jord och 3 faser i vägguttaget? Är det kört?
Att brygga nolla & jord är ingen hit har jag förstått.
Jag har en 230/400V spis (båda standarderna stöds), och enligt kopplingsschemat så krävs N (nolla) för att det skall funka.
Hur skall jag koppla in spisen om jag bara har jord och 3 faser i vägguttaget? Är det kört?
Att brygga nolla & jord är ingen hit har jag förstått.
Meh.. den använder ju 3 faser (L1, L2, L3), samt jord & nolla. Prolemet är att det inte finns någon nolla dragen från proppskåpet.. endast jord & 3 faser.Granit999 skrev:
400V spis borde väl då inte behöva någon nolla, då man får ut 400V mellan faserna? Nollan används väl för att få ut 230V..
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Det stämmer att om spisen har 400V elementspänning och INGENTING i den går på 230V så behövs det ingen nolla.
Men i det inkopplingsschema som du lagt upp så anges ju att nollan skall vara med, även om det också står att det är 400V.
Jag tolkar det som att du måste ha nollan med, såvida det inte finns en ytterligare inkopplingsbild utan nolla.
Men i det inkopplingsschema som du lagt upp så anges ju att nollan skall vara med, även om det också står att det är 400V.
Jag tolkar det som att du måste ha nollan med, såvida det inte finns en ytterligare inkopplingsbild utan nolla.
Troligtvis reglerutrustningen somn vill ha 230 V. I gamla spisar där bara lampan i ugnen ville ha 220 V satt ett motstånd i serie, har även sett en spis med en trafo för elektroniken för att klara sig utan nolla.
Enklaste sättet att lösa problemet ät att dra fram nolla, eller skaffa en 400 V-spis utan finesser...
Enklaste sättet att lösa problemet ät att dra fram nolla, eller skaffa en 400 V-spis utan finesser...
Nollan finns dessvärre med på alla bilder.citactiva skrev:
Tack för hjälpen! Nu vet jag vad som gäller.
Alltså finns 3 alternativ.
1) Dra fram en noll-ledare
2) Gör om en av faserna till N.. resultat blir: jord, nolla, 2 faser (då gäller en annan kopplingschema)
3) Byta spis
1 & 2 måste givetvis göras av behörig elektriker.
Ja. Kablarna kommer upp från ett rör under golvet till en kopplingsplint. Det enda som kommer upp ur röret är gul/grön, brun, svart & röd.citactiva skrev:
Mellan brun, svart & röd har jag 400V och mellan gul/grön & resten får jag 230V.
Alternativ 2 går ej. Du kan inte göra om en fas till nolla. I en 230/400V spis är elementspänningen 230V. Du måste ha en nolla framdragen och ingeting annat.moOd skrev:Nollan finns dessvärre med på alla bilder.
Tack för hjälpen! Nu vet jag vad som gäller.
Alltså finns 3 alternativ.
1) Dra fram en noll-ledare
2) Gör om en av faserna till N.. resultat blir: jord, nolla, 2 faser (då gäller en annan kopplingschema)
3) Byta spis
1 & 2 måste givetvis göras av behörig elektriker.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Varför skulle det inte gå att göra om en fas till nolla? Färgvalet blir ju lite tvivelaktigt, men jag har för mig att en dylik instas har förespråkats här av behörig elektriker tidigare. Är det inte bara en fråga om att tydligt märka upp att tråden med "fel" färg är nolla?
moOd skrev:
Jag hade samma problem hos mig (3faser+jord) när jag skulle koppla in spisen, men det visa sig att nollan inte behövdes alls och tur va ju de. Byt spis
Jag har nog missuppfattat dig, jag trodde att du skulle koppla om spisen. Kan du koppla spisen 2 fas och nolla. så kan du göra om en av inkommande ledningar till en nolla. OBS. Vid samma effekt vid två faser så kommer strömmen att öka med krav på grövre ledningar och större säkringar.hempularen skrev:
Ehh..... nej?Granit999 skrev:
Faserna ligger ju förskjutna i fas (därav namnet) och tar ut varandra, så om lika mycket ström flyter genom bägge faserna så kommer det att vara 0 ström i nollan. Om man däremot kopplar 2 grupper från samma fas i centralen ökar strömmen i nollan om man har två separata enfasgrupper kopplat på gemensam nolla, men då kan man ju inte få fram en fasspänning (400 V) eftersom de går från samma fas.
edit: eller missförstod jag dig, du kanske menar att strömmen ökar i den nya tvåfasmatningen, och blir högre än vad den skulle vara i en ren trefasmatning? Då stämmer ju ditt påstående, ursäkta isåfall.