Jag vet bara att spisen står rakt under. Varm luft stiger. Fläkten slänger ut det. 3 kWh om dagen i matlagning = ca 1000 om året. Minst!
Det tror jag på.
 
Mikael_L
Du lagar mycket mat. :)
 
B
så du har fläkten på så fort du ska koka något?
jag vill inte ha en köksfläkt som blåser varmluft på mig.
har man det så att den lilla värmen som försvinner när du t.ex. steker något. då kanske man se över sin energi förbrukning.
 
Redigerat av moderator:
Mikael_L skrev:
Du lagar mycket mat. :)
Andra kör med färdiga rätter.
Värmer i micro? Då bör man inte ha en spis.
Mikael. Räkna ut hur mycket värme behövs/energi för att koka 500g pasta. Den bör kokas i ca 4 l hett vatten i ca 10 min.
Men glöm inte uppvärmningen av vattnet, samt eftervärmen spisen lämnar.
Har man induktionshäll, blir energibehovet lite mindre. Men alltid större än själva tillagningen kräver.
 
Jo det är ju onekligen inte lätt att räkna på, då man använder fläkten olika. lagar man mat i ugn brukar inte jag ha fläkten på, är väl mest när man steker i stekpanna.
 
B
jag lagar mycke mat och har inte alltid igång fläkten. inte har jag den igång när jag har lång kok.
all värme försvinner ej genom fläkten.när min är av så får jag blås istället.
kamin och annat suger åt sig luft. och har du fungerande ventilation så får du ej värme upp i imkanalen
 
byggare henke skrev:
så du har fläkten på så fort du ska koka något?
jag vill inte ha en köksfläkt som blåser varmluft på mig.
har man det så att den lilla värmen som försvinner när du t.ex. steker något. då kanske man se över sin energi förbrukning.
Ska jag skala lök eller steka fisk, sätter jag på den innan jag börjar! Annars luktar det i hela huset. Samma gäller toan. Där är fläkten på! 24h/dygn!
 
B
man kan ej räkna på det. för mycke variabler. ska du få något bra svar så får forska länge och ställa upp uträkningar med många variabler.
 
B
Okej jag stör mig ej på löklukt direkt. inte ens en tår vid lök hackning.
jag tycker att alla får göra som dom vill.
toans fläkt är av nattetid. om inte kvinnan har varit på toa då. :-)
 
Men man kan ha en sepatat elmätare på spisen!
Det hade min kompis men en riktig hustru och 1 barn. 3kWh var deras snitt under 2 veckors tid. Middag varje dag.
 
byggare henke skrev:
Okej jag stör mig ej på löklukt direkt. inte ens en tår vid lök hackning.
jag tycker att alla får göra som dom vill.
toans fläkt är av nattetid. om inte kvinnan har varit på toa då. :-)
Jaha. Och ditt luktar parfym...;)
 
Mikael_L
Du skriver 3kWh / dag.
kamilenski skrev:
Jag vet bara att spisen står rakt under. Varm luft stiger. Fläkten slänger ut det. 3 kWh om dagen i matlagning = ca 1000 om året. Minst!
Det tror jag på.
När jag lagar mat är det för det mesta två plattor igång. Ibland en ibland 3.
Steker jag på största och kokar på minsta så betyder 2000+1100W = 3,1 kWh om jag steker eller kokar på full effekt hela tiden.

Ofta steker jag i ca 10 minuter och kokar i 10-30 minuter, och inte på full effekt då heller.
Sen kanske spisen gör gröt någon morgon (men det blir ofta micro istället) och lunch då och då, men även här blir det lite oftare microvärmda rester än som middagar.

Jag tror inte vår spis gör av med mer än 1kWh /dygn i årssnitt.
Men en del lagar mer mat, eller bakar mycket, kan jag tänka mig. ;)
Men när man bakar behöver man kanske inte ha fläkten på. I alla fall inte på full fart! :)

Sen ska vi inte glömma att värmen i själva maten som ställs på bordet samt restvärme i ugn och plattor kommer huset tillgodo.
Å andra sidan suger fläkten även ut värme från huset som inte producerats av spisen.
 
Mikael_L
kamilenski skrev:
Ska jag skala lök eller steka fisk, sätter jag på den innan jag börjar! Annars luktar det i hela huset. Samma gäller toan. Där är fläkten på! 24h/dygn!
Hehe, har du kolfilterfläkt på toan då? :D
 
Mikael_L skrev:
Hehe, har du kolfilterfläkt på toan då? :D
Nej.:( Kastar ut värmen... hehe

Att den är på hela tiden är pga oron mot fukten.
Dessutom saknar huset ventilation. Så den fläkten, samt en större som luftar grunden går på. Återvinning vare bäst. I nästa hus.
Därför har vi beslutat (med hustrun) att köra med kolfilter.
 
B
är det ett gammalt badrum? utan golvvärme?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.