Hej!
2 plattor på min spis har sluta fungera.
Jag gick och köpte en ny spis 400v och när jag väl satte in den i eluttaget så fungerar den inte heller fast lampan på spisen lyser när jag sätter på den alltså plattorna blir inte värma. Jag har kollat så att alla säkringar är okej också.

Har du mätt och kollat att det är spänning fram till spisen? Porslinssäkringar kan se hela ut fast dom har gått...

Khaldoon Khaldoon skrev:
Hej!
2 plattor på min spis har sluta fungera.
Jag gick och köpte en ny spis 400v och när jag väl satte in den i eluttaget så fungerar den inte heller fast lampan på spisen lyser när jag sätter på den alltså plattorna blir inte värma. Jag har kollat så att alla säkringar är okej också.
Kolla @useless tips angående eventuella porslinssäkringar. Hjälper inte det fortsätt med detta:

Vad hade du för spis innan (bild på kopplingsschema)? Hur var den ansluten (fast installerad/perilex, gärna bild på sladdstället för perilex om du nu har ett sånt)? Vad har du köpt för spis (Modell/bild på kopplingsschema)? Ta gärna bild på elcentral med gruppförteckning också. Har du tillgång till multimeter och vet hur du använder den?

Det är den första spisen där bara 2 plator fungerar nu.

• Bild av en etikett med tekniska specifikationer och anslutningsscheman för en spis, monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har mätt Porslinssäkringar och dom fungerar.

P
Nya spisens kopplingsschema? Du hade 230v element i gamla spisen. Enligt vilken bild var det kopplat? Du behöver dessutom mäta för att vara säker.

Så här ser den nya ut

• Etikett för anslutning av elektrisk apparat med schematisk illustration av elementspänning 400V.
    Skapa konto
Så ser den ut för den nya och gamla spisen

• En grön elkontakt med ett rött säkerhetslock och tre poler för anslutning av en spis.
    Skapa konto
tommib
Oj! Ser gamla spisens kabel också ut sådär? Dvs den saknar ett stift? I så fall är ditt uttag felkopplat eftersom gamla spisen kräver nolla. Är du säker på att det blev rätt med bilderna här?

Jag gissar också på säkringarna, antingen till spisen eller en huvudsäkring. När du säger att du har mätt, hu har du gjort då? Har du tagit ut säkringen och mätt resistens över den?

P
Kolla in Spisbibeln här på BH. Din nya spis har 400v element och kan behövas kopplas annorlunda än din gamla som var en 230v spis. Du måste mäta i uttaget hur det är kopplat.

Hade du en precis likadan stickpropp för den gamla spisen, med samma stift uppe i vänstra hörnet borta (sett bakifrån)? Då är uttaget felkopplat och din 400 V-spis matas troligen med 230 V. Det kan vara därför den inte blir varm.
Se bild här för hur uttaget ska vara kopplat: https://sv.wikipedia.org/wiki/Perilex

P
tommib tommib skrev:
gamla spisen kräver nolla
Sista rutan visar en inkoppling utan nolla.

tommib
Erik_Hansson skrev:
I Norge ja. Gör man så i Sverige bränner man elementen. Det står till och med ovanligt tydligt att elementspänningen är 230 V.

• Gilla
Dub361
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Menar du denna?
Schematisk representation av elektriska inkopplingar märkta med 230V, inte kompatibla med svenska 400V system.
Skapa konto

Den inkopplingen fungerar inte i Sverige eftersom vi har 400V mellan faserna och bilden visar 230V mellan faserna, den inkopplingen fungerar i ”gamla” norska elnätet.

• Gilla
Dub361
  • Laddar…
P
Just ja. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.