Hej!
2 plattor på min spis har sluta fungera.
Jag gick och köpte en ny spis 400v och när jag väl satte in den i eluttaget så fungerar den inte heller fast lampan på spisen lyser när jag sätter på den alltså plattorna blir inte värma. Jag har kollat så att alla säkringar är okej också.
2 plattor på min spis har sluta fungera.
Jag gick och köpte en ny spis 400v och när jag väl satte in den i eluttaget så fungerar den inte heller fast lampan på spisen lyser när jag sätter på den alltså plattorna blir inte värma. Jag har kollat så att alla säkringar är okej också.
Kolla @useless tips angående eventuella porslinssäkringar. Hjälper inte det fortsätt med detta:Khaldoon skrev:
Vad hade du för spis innan (bild på kopplingsschema)? Hur var den ansluten (fast installerad/perilex, gärna bild på sladdstället för perilex om du nu har ett sånt)? Vad har du köpt för spis (Modell/bild på kopplingsschema)? Ta gärna bild på elcentral med gruppförteckning också. Har du tillgång till multimeter och vet hur du använder den?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Oj! Ser gamla spisens kabel också ut sådär? Dvs den saknar ett stift? I så fall är ditt uttag felkopplat eftersom gamla spisen kräver nolla. Är du säker på att det blev rätt med bilderna här?
Jag gissar också på säkringarna, antingen till spisen eller en huvudsäkring. När du säger att du har mätt, hu har du gjort då? Har du tagit ut säkringen och mätt resistens över den?
Jag gissar också på säkringarna, antingen till spisen eller en huvudsäkring. När du säger att du har mätt, hu har du gjort då? Har du tagit ut säkringen och mätt resistens över den?
Kolla in Spisbibeln här på BH. Din nya spis har 400v element och kan behövas kopplas annorlunda än din gamla som var en 230v spis. Du måste mäta i uttaget hur det är kopplat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Hade du en precis likadan stickpropp för den gamla spisen, med samma stift uppe i vänstra hörnet borta (sett bakifrån)? Då är uttaget felkopplat och din 400 V-spis matas troligen med 230 V. Det kan vara därför den inte blir varm.
Se bild här för hur uttaget ska vara kopplat: https://sv.wikipedia.org/wiki/Perilex
Se bild här för hur uttaget ska vara kopplat: https://sv.wikipedia.org/wiki/Perilex