Det är dags att byta ut min gamla Siemensspis vilken är på 400 V, vill nu ha en ny Siemens induktion, men det finns ingen induktionsspis på 400V. (Nolla finns indraget) Är det nackdel att ta en med lägre volt, tar det längre tid för ugn att bli varm?
Husmor
 
Nej, det går att ta ut samma effekt vid trefas med viss avsäkring oavsett om elementspänningen är 400 V eller 230 V.
 
P
finns det nolla i vägguttaget är det bara att njuta av en induktionsspis
de är alla på 3x230V dvs även ugnselementen är på 230V
du märker ingen skillnad då uttagen effekt är samma som på ett 400V dito.
i praktiken går det en induktionsmodul per fas (230V) och det finns två stycken
den tredje fasen är till ugnen
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.