I inlägg #9 skriver TS att bilden är felritad. (blå-svart förväxlad)
Mellan plint 2 och 3 i dosan på väggen så är det 400 V alltså 2 Faser, då är plint 1 = Nolla
Alltså så ska kabeln från spisen som sitter på plint 1 i dosan på väggen flyttas till den 3:dje fasen (dvs "sockerbiten")
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
returen returen skrev:
okay jag läste på plint 1 är det i spisen eller i väggen?

summa summarum är att alla sladdarna från spisen utom gul/grön skall sitta på korrensponderande vita i väggen och då iofs blir den i sockerbiten ianspråktagen
Att lossa på kabeln som sitter på plint 1 i spisen, och sen koppla ihop den med "sockerbiten" i dosan på väggen blir väl lite svårt, eller ??
Så det är fortfarande den kabeln som kommer från spisen och sitter på plint 1 i dosan på väggen, du ska lossa och koppla ihop med den vita med "sockerbit" på.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är den blåa på plint 3 som ska flyttas.
Då har du fortfarande 2 faser och 1 nolla, hur har du det med elläran ?
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
B Brittany skrev:
Nu har jag mätt och kollat ordentligt. Från spisen har jag brun, svart, blå och gulgrön.
Från central 3 vita (varav 1 till sockerbiten) med 400V mellan dem. En svart nolla och röd jord.
Svart nolla från central är kopplad till blå från spisen så jag tänker att den blå ska flyttas till sockerbiten.
[bild]
Hm, jag tycker inte denna bild stämmer överens med schemat i inlägg #1. Spisen skall väl kopplas som 400 V trefas vad? Isåfall skall väl spisens 1-2 och 3-4 sitta ihop. På bilden ovan ser det ut som att 2-3 och 4-5 sitter ihop,,, Så först borde väl spisen byglas rätt?
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
L Lars_P2006 skrev:
Hm, jag tycker inte denna bild stämmer överens med schemat i inlägg #1. Spisen skall väl kopplas som 400 V trefas vad? Isåfall skall väl spisens 1-2 och 3-4 sitta ihop. På bilden ovan ser det ut som att 2-3 och 4-5 sitter ihop,,, Så först borde väl spisen byglas rätt?
Elektrisk kopplingsplint med nummererade anslutningar och byglar mellan 1-2 och 3-4, omgivna av färgade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tittar du på bilden ordentligt så ser du att det sitter byglar mellan 1-2 och 3-4
 
nisse123 nisse123 skrev:
Att lossa på kabeln som sitter på plint 1 i spisen, och sen koppla ihop den med "sockerbiten" i dosan på väggen blir väl lite svårt, eller ??
Så det är fortfarande den kabeln som kommer från spisen och sitter på plint 1 i dosan på väggen, du ska lossa och koppla ihop med den vita med "sockerbit" på.
Kabeln på plint 1 (i dosan) flyttad till sockerbiten. Nu har vi nygräddade scones. Tjoho!
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 3 till
  • Laddar…
Ah, tackar! Såg inte det,,, misstog mig på de bruna och blå trådarna och trodde de loopade utanför bilden...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.