Hejsan alla!
Jag har precis köpt min första lägenhet och är väldigt nöjd förutom spisen..
Detta var något jag visste när jag köpte men tycker att det ser konstigt ut. Jag har en lösning som jag måste bolla med er.
Som rubriken lyder sticker spisen ut nästan 14 cm från diskbänken.
Spis djup 99 cm
Diskbänk djup 97 cm
Om jag tar bort den kaklade "listen" och klipper ut hål från spisens baksida samt höjer upp spissen till nivå med diskbänk. Skulle jag kunna få in den så att den endast sticker ut 2 cm från diskbänk?
Har ni någon aning? Varför har man gjort likt detta i första hand?
Stort tack på förhand!
Jag har precis köpt min första lägenhet och är väldigt nöjd förutom spisen..
Detta var något jag visste när jag köpte men tycker att det ser konstigt ut. Jag har en lösning som jag måste bolla med er.
Som rubriken lyder sticker spisen ut nästan 14 cm från diskbänken.
Spis djup 99 cm
Diskbänk djup 97 cm
Om jag tar bort den kaklade "listen" och klipper ut hål från spisens baksida samt höjer upp spissen till nivå med diskbänk. Skulle jag kunna få in den så att den endast sticker ut 2 cm från diskbänk?
Har ni någon aning? Varför har man gjort likt detta i första hand?
Stort tack på förhand!
Verkar vara någon mindre talangfull renoverare som åstadkommit detta. Kaklet ser inte heller ut att vara satt av något proffs. Tycker du ska undvika att göra ingrepp i spisen. Längst ner på spisens baksida ser det ut att finnas ett installationsutrymme. Har du tur går spisen in över röret om du höjer den.
EDIT: Ser nu att sidoplåtarna på spisen verka gå rakt ner. Dom kan du nog modifiera för att få plats.
EDIT: Ser nu att sidoplåtarna på spisen verka gå rakt ner. Dom kan du nog modifiera för att få plats.
Redigerat:
Hej!hscn skrev:
Verkar vara någon mindre talangfull renoverare som åstadkommit detta. Kaklet ser inte heller ut att vara satt av något proffs. Tycker du ska undvika att göra ingrepp i spisen. Längst ner på spisens baksida ser det ut att finnas ett installationsutrymme. Har du tur går spisen in över röret om du höjer den.
EDIT: Ser nu att sidoplåtarna på spisen verka gå rakt ner. Dom kan du nog modifiera för att få plats.
Tack för svar! Hahha det var som jag trodde, hur ser man att det är dåligt kaklat? Hur tror du att tanken var från första början med spis?
Jag ska testa att klippa samt höja upp den så får vi se hur det går
Jag tror att tanken var att spisen skulle gå in över röret som du tänker göra.
Spisar brukar ha ett installationsutrymme som går hela vägen, även genom sidoplåtarna.
Man ser att kaklet sitter på lite olika höjd och avstånd från underlaget, det blir fogsprång och ojämn fogbredd. Det sitter lite hackigt och ojämnt, inget som har någon större betydelse för funktion men en proffsig kakelsättare gör inte så.
Spisar brukar ha ett installationsutrymme som går hela vägen, även genom sidoplåtarna.
Man ser att kaklet sitter på lite olika höjd och avstånd från underlaget, det blir fogsprång och ojämn fogbredd. Det sitter lite hackigt och ojämnt, inget som har någon större betydelse för funktion men en proffsig kakelsättare gör inte så.
Klicka här för att svara



