Har en spis, Cylinda, som har funkat fint tills för nån dag sen.
Nu lyser lampan i ugnen när man slår på men den blir inte varm, inte heller blir plattorna varma, indikeringslamporna för plattorna tända inte heller.
Har mätt så jag har ström fram och i spisen.

Funderar om det kan vara vredet med barnlås som pajat så barnlåset är i hela tiden ?

Etikett på Cylinda spismodell A42010003, med angiven spänning och effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej @nino!

Fick samma fel på vår Bosch ugn för några år sedan. Det visade sig att några kontaktpunkter i vredet hade brännt/lagt av.

Ett trasigt vred från en Bosch ugn med synliga kontaktpunkter och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte och kopplade in ett nytt vred. Har fungerat sedan dess.

OBS! Glöm inte fotografera vredet med alla kablarna innan du plockar isär. Väldigt många kablar och anslutningar på vreden.

Kablar anslutna till ett ugnsvred från Bosch, med flera färger och kontakter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ok
stigen stigen skrev:
Hej @nino!

Fick samma fel på vår Bosch ugn för några år sedan. Det visade sig att några kontaktpunkter i vredet hade brännt/lagt av.

[bild]

Köpte och kopplade in ett nytt vred. Har fungerat sedan dess.

OBS! Glöm inte fotografera vredet med alla kablarna innan du plockar isär. Väldigt många kablar och anslutningar på vreden.

[bild]

Dag
Ok får lyfta på hällen och kolla.
Nu verkade ett vred kosta 7-800:- och en beg spis får man för 1000:-

Men man kanske kan ta vred från vilken spis som helst?
Om det är barnlåset så är det iof ugnstempen
Men ska absolut kolla, tack för tipset
 
nino nino skrev:
Ok

Ok får lyfta på hällen och kolla.
Nu verkade ett vred kosta 7-800:- och en beg spis får man för 1000:-

Men man kanske kan ta vred från vilken spis som helst?
Om det är barnlåset så är det iof ugnstempen
Men ska absolut kolla, tack för tipset
Många tillverkare hade likadana vred. Cylinda och Upo från den tiden tillverkades väl vid samma finska fabrik och är identiska så när som på varumärket.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Det är nästan så man inte vill skriva vad det var för fel... 🤔
Men det var så enkelt att det var själva vredet som inte vred runt brytaren.
När jag vred med polygripen så hoppade allt igång 😳😄
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Köp en Trisslott! 👍
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.