Köpt en golvspis 230v 3fas 16a
Missade att det enbart finns 1 fas in till lägenhet
Gamla spisen satt i norwescouttag med 20 A säkring
Går att koppla om spisen till 1 fas men frågan är om det är någon vits med det?
Klarar 20 A induktion och ugn ?
Missade att det enbart finns 1 fas in till lägenhet
Gamla spisen satt i norwescouttag med 20 A säkring
Går att koppla om spisen till 1 fas men frågan är om det är någon vits med det?
Klarar 20 A induktion och ugn ?
Ja, du kan kanske inte köra allt på max. Men det kommer att funka bra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Om gamla spisen fungerade så kommer den nya också att fungera med samma matlagningsvanor. Nya spisar kan dock ha en boostfunktion och rent allmänt ha högre effektlägen som kanske kommer att belasta mer än normalt, men om ni har lika bråttom nu som förut så ska det fungera. Effektlägena brukar stå i bruksanvisningen så där kan ni få en fingervisning om hur mycket som går att köra samtidigt.
Missade att skriva att gamla spisen var en spis med keramikhäll så jag antar att effekten på den är lägre en än induktion, den ny spisen har en maxeffekt på 11kw men jag kopplar in den nya och ser vad den klarar, jag har hittills aldrig använt ugn och mer än 1,max 2 plattor/zoner samtidigtBo.Siltberg skrev:
Om gamla spisen fungerade så kommer den nya också att fungera med samma matlagningsvanor. Nya spisar kan dock ha en boostfunktion och rent allmänt ha högre effektlägen som kanske kommer att belasta mer än normalt, men om ni har lika bråttom nu som förut så ska det fungera. Effektlägena brukar stå i bruksanvisningen så där kan ni få en fingervisning om hur mycket som går att köra samtidigt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Till sist: bifogar bild på uttaget och på spis, tillåtet att byta sladd på spis så den passar i uttaget, eller ska man göra på annat sätt?S stigbyggare skrev:
Jag har kontakt med måttligt intresserad elektriker som jag kanske kan få hit i nästa vecka, men skulle gärna veta om det är möjligt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där kontakten är för 3-fas med nolla troligen 5x1,5mm2 kabelS stigbyggare skrev:
Det är för klent för Norwesko som troligen är säkrad med 20A i en lägenhet!
Så byt ut kabel till en 3x2,5 mm2 med Norwesko kontakt men det kräver att det byglas rätt i spisen.
Det finns säkert ett kopplingsschema bak på spisen, tag en bild på den och lägg upp.
L Leif i Skåne skrev:Den där kontakten är för 3-fas med nolla troligen 5x1,5mm2 kabel
Det är för klent för Norwesko som troligen är säkrad med 20A i en lägenhet!
Så byt ut kabel till en 3x2,5 mm2 med Norwesko kontakt men det kräver att det byglas rätt i spisen.
Det finns säkert ett kopplingsschema bak på spisen, tag en bild på den och lägg upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I uttaget är det 3x4mm, jag har beställt ett sladdställ
3x4mm Norwesco, så jag måste koppla in den i spisen enligt bild 1 fas
Min fråga, byglar jag fasen på dom tre platserna avsedda för fasen, och lika med nollan ? Om frågan är begriplig
3x4mm Norwesco, så jag måste koppla in den i spisen enligt bild 1 fas
Min fråga, byglar jag fasen på dom tre platserna avsedda för fasen, och lika med nollan ? Om frågan är begriplig
Ja, du måste bygla plint 1,2,3, samt 4 och 5. Vänstra alternativet, fas in på 123 och nollan på 45. Byglarna sitter parkerade mellan plint 4 och 5, men se till att det blir en kvar där.
Tack
Klicka här för att svara
