Köpt en golvspis 230v 3fas 16a
Missade att det enbart finns 1 fas in till lägenhet
Gamla spisen satt i norwescouttag med 20 A säkring
Går att koppla om spisen till 1 fas men frågan är om det är någon vits med det?
Klarar 20 A induktion och ugn ?
 
Ja, du kan kanske inte köra allt på max. Men det kommer att funka bra.
 
Om gamla spisen fungerade så kommer den nya också att fungera med samma matlagningsvanor. Nya spisar kan dock ha en boostfunktion och rent allmänt ha högre effektlägen som kanske kommer att belasta mer än normalt, men om ni har lika bråttom nu som förut så ska det fungera. Effektlägena brukar stå i bruksanvisningen så där kan ni få en fingervisning om hur mycket som går att köra samtidigt.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om gamla spisen fungerade så kommer den nya också att fungera med samma matlagningsvanor. Nya spisar kan dock ha en boostfunktion och rent allmänt ha högre effektlägen som kanske kommer att belasta mer än normalt, men om ni har lika bråttom nu som förut så ska det fungera. Effektlägena brukar stå i bruksanvisningen så där kan ni få en fingervisning om hur mycket som går att köra samtidigt.
Missade att skriva att gamla spisen var en spis med keramikhäll så jag antar att effekten på den är lägre en än induktion, den ny spisen har en maxeffekt på 11kw men jag kopplar in den nya och ser vad den klarar, jag har hittills aldrig använt ugn och mer än 1,max 2 plattor/zoner samtidigt
 
BirgitS
S stigbyggare skrev:
Missade att skriva att gamla spisen var en spis med keramikhäll så jag antar att effekten på den är lägre en än induktion, den ny spisen har en maxeffekt på 11kw
Det effektbehovet har normalt en spis med glaskeramikhäll också när den går på 3-fas.
 
S stigbyggare skrev:
Missade att skriva att gamla spisen var en spis med keramikhäll så jag antar att effekten på den är lägre en än induktion, den ny spisen har en maxeffekt på 11kw men jag kopplar in den nya och ser vad den klarar, jag har hittills aldrig använt ugn och mer än 1,max 2 plattor/zoner samtidigt
Till sist: bifogar bild på uttaget och på spis, tillåtet att byta sladd på spis så den passar i uttaget, eller ska man göra på annat sätt?
Jag har kontakt med måttligt intresserad elektriker som jag kanske kan få hit i nästa vecka, men skulle gärna veta om det är möjligt Närbild på en spisens sladd med trefasuttag mot suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet vägguttag med exponerade kontakter och damm, utan synlig sladd eller spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett vägguttag med etiketten "230V 25A" och symboler för elektrisk anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S stigbyggare skrev:
Till sist: bifogar bild på uttaget och på spis, tillåtet att byta sladd på spis så den passar i uttaget, eller ska man göra på annat sätt?
Jag har kontakt med måttligt intresserad elektriker som jag kanske kan få hit i nästa vecka, men skulle gärna veta om det är möjligt[bild] [bild] [bild]
Den där kontakten är för 3-fas med nolla troligen 5x1,5mm2 kabel
Det är för klent för Norwesko som troligen är säkrad med 20A i en lägenhet!
Så byt ut kabel till en 3x2,5 mm2 med Norwesko kontakt men det kräver att det byglas rätt i spisen.
Det finns säkert ett kopplingsschema bak på spisen, tag en bild på den och lägg upp.
 
L Leif i Skåne skrev:
Den där kontakten är för 3-fas med nolla troligen 5x1,5mm2 kabel
Det är för klent för Norwesko som troligen är säkrad med 20A i en lägenhet!
Så byt ut kabel till en 3x2,5 mm2 med Norwesko kontakt men det kräver att det byglas rätt i spisen.
Det finns säkert ett kopplingsschema bak på spisen, tag en bild på den och lägg upp.
Etikett med elanslutningar för 230V och 400V med kablar och markeringar samt text på flera språk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttagets interiör med anslutna färgade kablar och skruvklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I uttaget är det 3x4mm, jag har beställt ett sladdställ
3x4mm Norwesco, så jag måste koppla in den i spisen enligt bild 1 fas
Min fråga, byglar jag fasen på dom tre platserna avsedda för fasen, och lika med nollan ? Om frågan är begriplig
 
Ja, du måste bygla plint 1,2,3, samt 4 och 5. Vänstra alternativet, fas in på 123 och nollan på 45. Byglarna sitter parkerade mellan plint 4 och 5, men se till att det blir en kvar där.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.