snuttjulle skrev:
Typiskt men kul när man nästan är säker på ett fel innan man börjar leta.
Slog på Ugnen och vips visade det ca 40MOhm vilket inte borde lösa men helt klart ett fel. Kopplade bort Jord i spisen för att kunna köra den varm. Mätte igen och då gav den 5-6MOhm vilket jag förstår löser JFB.
Helt klart visar detta att JFB är bra att ha då Jord tydligen varit strömförande ett tag nu. Bara ut och leta ny spis.
Det var ju inga speciellt dåliga värden du fått där, inget som löser ut JFB. Nu är det troligen elementen, men inget som framgår av din mätning här.

Nu måste jag räkna lite.
Mäter mellan fas och jord och då ger det 5MOhm
Ligger i drift 230V mellan fas och Jord.
Ström blir då Ohm=V/A => A=V/Ohm
A=230/ 5 000 000 = 0,000046 A= 46mA

Räknar jag fel?

Sedan är jag lite emot att även någon ström ska gå mot jord i normal drift.

Redigerat:
Nej, du räknar rätt men missar en faktor 1000 i prefix dvs uA inte mA. Och läckströmmar i den storleksordningen är helt normala särskilt vid ett driftvarmt element av den typen.

GK100 skrev:
Nej, du räknar rätt men missar en faktor 1000 i prefix dvs uA inte mA. Och läckströmmar i den storleksordningen är helt normala särskilt vid ett driftvarmt element av den typen.
Ohh så dumt jag är. Lilla m och stora M är ju inte 6 nollor åt båda hållen. ;)
Men då börjar man ju undra hur spisen inte löste JFB när jorden va bortkopplad.

Som sagt 5Mohm löser ingen jordfelsbrytare. Men framförallt att det går ner vid uppvärming indikerar att det är ett fel där. När jag felsökte vår spis så var det liknande värden, men då lät jag den inte bli så varm att jfb löste ut. Det hjälpte att byta element.

När det hände andra gången så bytte jag två element, det ena kändes solklart trasigt, det andra visade tendenser på krypströmmar vid uppvärmning. Det fanns även tendenser i elementet som sitter till varmluftsfläkten, men det såg dels ut att vara struligt att komma åt, dels rätt dyrt. Så jag lät det vara den gången.

Vi har en tvåugnsspis, så det första felet var i den lilla snabbungnen.

Elektrolux 2 ugnar med låda under? Tror det va elemtentet under den lilla ugnen. Tittade inte på hur man tog loss den. Undrar om det är värt att byta. Om inte annat för att vi inte hittar en likadan spis idag.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.