3 862 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Spis 400V drar JFB
Sida 1 av 2
Fick min central bytt i början av veckan och i går drog JFB när ugnen slogs på. Inte direkt utan efter någon minut.
Det är en 400V spis så ingen nolla ansluten. Vad jag märkt så fungerar plattorna som vanligt.
Kollade lite snabbt bara och i Perilex och central är allt kopplat som vad jag kan se rätt.
Det är en spis med 2 ugnar och samma sak på båda vilket då känns konstigt att det skulle vara fel på spisen. Men då ingen nolla är ansluten får jag inte till vilket annat fel det skulle vara.
Kan någon förklara hur jag kan gå vidare i felskökning.
Har självklart ringt han som bytte och vi ska ta tag i detta i kväll men vill försöka förstå felet innan.
Det är en 400V spis så ingen nolla ansluten. Vad jag märkt så fungerar plattorna som vanligt.
Kollade lite snabbt bara och i Perilex och central är allt kopplat som vad jag kan se rätt.
Det är en spis med 2 ugnar och samma sak på båda vilket då känns konstigt att det skulle vara fel på spisen. Men då ingen nolla är ansluten får jag inte till vilket annat fel det skulle vara.
Kan någon förklara hur jag kan gå vidare i felskökning.
Har självklart ringt han som bytte och vi ska ta tag i detta i kväll men vill försöka förstå felet innan.
Det beskrivna felet är inget ovanligt. Det är förmodligen ett fel i ett av ugnens element som skapar en läckström till skyddsjord. Den läckströmmen är förmodligen över 15 mA.
Om spisen har nolła eller ej har ingen betydelse i sammanhanget. Ström i nollan är inget som påverkar en korrekt installerad jordfelsbrytare.
En jordfelsbrytare skall lösa ut mellan 0,5 -- 1 felmärkström enligt specen. För 30 mA jfb blir det 15-- 30 mA.
Om spisen har nolła eller ej har ingen betydelse i sammanhanget. Ström i nollan är inget som påverkar en korrekt installerad jordfelsbrytare.
En jordfelsbrytare skall lösa ut mellan 0,5 -- 1 felmärkström enligt specen. För 30 mA jfb blir det 15-- 30 mA.
Redigerat:
Ingen JFB i gamla centralen. Va ju en av de stora anledningar till byte.
Det konstiga är ju att om det är läckström i ungs elementen så är det i båda ugnarna.
Hur mäter man fram detta på lättaste sett? Slår man på ungen och isolationsmäter? Vad säger då ev styrkretsar mm om det? Kolla ihop alla faser och sedan mot jord kanske det är OK?
Ska se om jag kan låna fram en tångampermeter för att kunna se detta live. Problemet blir ju att JFB bryter. Får försöka koppla förbi JFB under mätning isåfall. Men den delen får min Elpulare fixa.
Det konstiga är ju att om det är läckström i ungs elementen så är det i båda ugnarna.
Hur mäter man fram detta på lättaste sett? Slår man på ungen och isolationsmäter? Vad säger då ev styrkretsar mm om det? Kolla ihop alla faser och sedan mot jord kanske det är OK?
Ska se om jag kan låna fram en tångampermeter för att kunna se detta live. Problemet blir ju att JFB bryter. Får försöka koppla förbi JFB under mätning isåfall. Men den delen får min Elpulare fixa.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Bryt strömmen och mät med en ohmmätare eller isolationsmätare istället.
Hann med att mäta lite snabbt i går kväll och när allt är avslaget gav det typ 550 MOhm och det borde inte vara fel eller? Och det är ju först när jag slår igång den som JFB bryter. Bara jag känner att felet borde vara i spisen och inte på annan plats i anläggningen så lägger jag energi på att felsöka den.Bo.Siltberg skrev:
Riktig mätare som stegar upp spänning upp till max 250/500/1000V men med vreden av. Va rädd att förstöra nått om jag slog på den. Får öppna spisen i kväll som första åtgärd då det känns som alla tror att felet ligger i den.
Jag hade liknande problem med en spis för ett tag sedan. Där hade plåten som täcker baksidan fått en lätt buckla under transport, när plåten sedan blev varm och rörde sig kom den åt en strömförande del och löste jordfelsbrytaren. En utbuckling löste problemet
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Jag hade sådant fel för ngt. år sedan. Felet visade sig bara när ungselementet var varmt. Så jag fick köra ugnen i typ 30s (så inte jfb löste ut) sedan snabbt som ögat koppla ur elementet, och megga. Om jag väntade mer än ca 1 - 1,5 minuter med att megga så var felet försvunnet.
Ett halvår senare var det dags igen med ett annat av elementen.
Ett halvår senare var det dags igen med ett annat av elementen.
Låter inte som någon rolig info. Skönt dock att inget värre hänt. Inge kul om våran härliga spis har varit felaktig i flera år.
Typiskt men kul när man nästan är säker på ett fel innan man börjar leta.
Slog på Ugnen och vips visade det ca 40MOhm vilket inte borde lösa men helt klart ett fel. Kopplade bort Jord i spisen för att kunna köra den varm. Mätte igen och då gav den 5-6MOhm vilket jag förstår löser JFB.
Helt klart visar detta att JFB är bra att ha då Jord tydligen varit strömförande ett tag nu. Bara ut och leta ny spis.
Slog på Ugnen och vips visade det ca 40MOhm vilket inte borde lösa men helt klart ett fel. Kopplade bort Jord i spisen för att kunna köra den varm. Mätte igen och då gav den 5-6MOhm vilket jag förstår löser JFB.
Helt klart visar detta att JFB är bra att ha då Jord tydligen varit strömförande ett tag nu. Bara ut och leta ny spis.
Ett tips - slå på över och undervärme var för sig. Då kan du se om det är övre eller nedre värmeelementet det är fel på. Det nedre är oftast billigare, medans det övre är så dyrt att det troligen är bättre att byta spis.