8 881 läst ·
32 svar
9k läst
32 svar
Spis 230v omkopplingsbar?
Det är inte helt rätt. Enfasanslutna spisar brukar avsäkras med minst 20A. De flesta moderna spisar har 230V elementspänning, men kan anslutas till flera faser och nolla. Så en 230V spis som ansluts till tre faser och nolla behöver i allmänhet inte 20A säkring.karkka skrev:
Du kan välja fritt mellan 400V och 230V elementspänning, men se till att inte få en ren enfasspis. Det är inte den du föreslår.Bluenose skrev:
Finns dom att köpa i två utföranden 230V och 400V så hade jag köpt 400V, eftersom du har ett perilexuttag. Sen återstår frågan om spisen kommer med motsvarande stickkontakt, då är det bara att plugga in. Eftersom bilden visar ett vågrätt streck i mitten av uttaget så är det för 16A.
Det ser mycket positivt ut för dig.
Ett sådant perilex-spisuttag ska vara fullkopplat, dvs även nolla ska finnas.
Nu är det verkligheten inte alltid så, men i ett hus från 2007 skulle jag vara myyyyyyckeeeeeet förvånad om det inte var korrekt och fullt inkopplat. Jag kan i princip lova att käka upp min keps om det inte är så.
Och i praktiken innebär det att det är inga problem för dig att koppla in den där Gorenje-spisen i 230V-utförande.
(Jag kollar alltid att nolla finns framdragen vid sådan inkoppling, bara för att... Men som sagt i ett hus från 2007 så finns det knappt någon chans att det är fel.)
Ett sådant perilex-spisuttag ska vara fullkopplat, dvs även nolla ska finnas.
Nu är det verkligheten inte alltid så, men i ett hus från 2007 skulle jag vara myyyyyyckeeeeeet förvånad om det inte var korrekt och fullt inkopplat. Jag kan i princip lova att käka upp min keps om det inte är så.
Och i praktiken innebär det att det är inga problem för dig att koppla in den där Gorenje-spisen i 230V-utförande.
(Jag kollar alltid att nolla finns framdragen vid sådan inkoppling, bara för att... Men som sagt i ett hus från 2007 så finns det knappt någon chans att det är fel.)
Om det är ett fullkopplat perilexuttag vilket av allt att döma tycks vara fallet så saknar det betydelse om spisen är 230V eller 400V. Det viktiga är att den inte är avsedd endast för enfas.karkka skrev:
Perfekt! Tack för alla grymma svar, grejen är den att jag har letat efter denna spis i 400v men utan resultat, den finns bara i 230v vad jag kan seAvemo skrev:
I inkopplingsanvisningen som du bifogat finns bild som beskriver hur den kan kopplas in till en, två eller tre faser och nolla. Om den saknat de två senare bilderna hade det varit en ren enfasspis. Sådana finns, men den du länkar till är det inte.
Moderna spisar/hällar är alltid 230V men uppdelade internt i sektioner. det syns på bilden att vid 1 fas är alla 3 sektioner byglade vid 2 faser är 2 och 3 byglade. är det en spis med ugn driver fas 1 en stor och en liten värmezon fas 2 två andra värmezoner och fas 3 ugnen. det måste alltid vara nolla framdragen då elementen är på 230V även intern elektronik är på 230V. Ett stort problem med moderna induktions hällar/spisar är effekten 7-10 KW tillsammans. 10KW 1fas är 43A vilket inte finns tillgängligt 10KW 3fas = ca 14A . Har man bara tillgång till en fas 230V får man se till att inte använda all på en gång.
Det kan bli ett problem. Men med de flesta människors matlagningsvanor fungerar det bra trots en mindre säkring. Detta eftersom man normalt inte har alla plattor och ugnen på full effekt samtidigt. För övrigt är problemet lika stort på en 30 år gammal spis med gjutjärnsplattor som på en modern induktionshäll. Även för gamla spisar är 10 kW en högst normal effekt.Leif i Skåne skrev:

