16 495 läst ·
35 svar
16k läst
35 svar
Spirorör i vitlack? Länk tack.
Jag har också för mig att jag sett färdiga vita spiro på något bygge för länge sen.
Men om man nu hittar vita rör. Då lär man ju ha vita böjar med. Hela upplägget låter som specialbeställning och omotiverat dyrat.
Köp vanliga och måla
Men om man nu hittar vita rör. Då lär man ju ha vita böjar med. Hela upplägget låter som specialbeställning och omotiverat dyrat.
Köp vanliga och måla
Säker på att de var gjorda av metall?
Du har ju vita i standarddimension i plast. De som faktiskt är gjorda för ventilation är inte allt för dåliga med avseende på statisk elektricitet, damm mm
Korta tex
https://www.soliduct.se/s-125-500-plast/p-2817.htm
Du har ju vita i standarddimension i plast. De som faktiskt är gjorda för ventilation är inte allt för dåliga med avseende på statisk elektricitet, damm mm
Korta tex
https://www.soliduct.se/s-125-500-plast/p-2817.htm
Japp, de fnös åt mig när jag frågade om Fresh rektangulära i plast och sa att de bara jobbar med metall. Får återkomma när jag fått offert.
myrstack skrev:
Tidigare var det primärt statisk elektricitet så du fick en dammfilm på insidan av kanalerna. I de mest extrema fallen har de påståtts att kombinationen av damm och elektriska urladdningar kan leda otrevligheter. Praktiskt numera är väl mycket att plast är hemmapularnas val vid diverse kreativa installationer och med undantaget av den vanligaste plastlösningen med paxventiler och tillhörande dragning är det väl ofta man ser de mest kreativa dragningarna utförda just i plast
Ser man på marknadssidan kämpar lindab med flera med intensitet mot allt som inte är spirorör med tillhörande delar. Enda undantaget givetvis de dom säljer själv
Ser man på marknadssidan kämpar lindab med flera med intensitet mot allt som inte är spirorör med tillhörande delar. Enda undantaget givetvis de dom säljer själv
Undra om det inte står något i VVS-AMA om metallkanaler och dess sammanfogning vid skarv.myrstack skrev:Tidigare var det primärt statisk elektricitet så du fick en dammfilm på insidan av kanalerna. I de mest extrema fallen har de påståtts att kombinationen av damm och elektriska urladdningar kan leda otrevligheter. Praktiskt numera är väl mycket att plast är hemmapularnas val vid diverse kreativa installationer och med undantaget av den vanligaste plastlösningen med paxventiler och tillhörande dragning är det väl ofta man ser de mest kreativa dragningarna utförda just i plast
Men kan ha tokfel, har inte tillgång till AMA just nu.
Och eftersom 95% av alla offentliga förfrågningshandlingar hänvisar till AMA blir det i praktiken ett skallkrav.SBH skrev:
Kanske inte för privat personer, men i detta fallet då Lindab kom på tal och deras kundkrets i huvudsak levererar material till förfrågningshandlingar.
nja, håller inte med, läs flera förfrågningsunderlag speciellt skrivna av folk som kan. kan refera till ett avsnitt men skriva dit eget.sen finns dom som bara klipper och klistrar. då får man mycke ÄTATjoa skrev:
men jag vet ju inte är ju bara på möten om detta en/två gånger i veckan
Redigerat av moderator:
Då kan vi enas om att vi är oense i frågan.SBH skrev:
I flerbostadshus utesluter ofta det kanaler av plast. Inte för att det behövs överallt men det är för jobbigt att hålla reda på flera sorter och sen har vi återigen de stora drakarna som stenhårt kör plåt.
För hus med en brandcell så är ju givetvis inte imkanalen aktuell men så länge det endast är en brandcell i övrigt finns inga hinder för normala till och frånluftskanaler
För hus med en brandcell så är ju givetvis inte imkanalen aktuell men så länge det endast är en brandcell i övrigt finns inga hinder för normala till och frånluftskanaler