29 562 läst ·
17 svar
30k läst
17 svar
Spindlar i massor
Dessutom börjar det bli kallare ute på nätterna nu också. Trots sitt namn så hör större husspindeln egentligen inte hemma inomhus. Deras naturliga miljö är utomhus i buskar och snår, vedstaplar och lövhögar. När det blir kallare ute söker de upp varma ställen och då passar ju våra varma och fuktiga källare perfekt. När den riktiga vintern kommer minskar luftfuktigheten inomhus och då antar jag att de går i ide på något sätt. När våren kommer börjar de röra på sig igen och man ser dem oftare inomhus igen.
Jag har bott i hus med källare under många år (i två omgångar) och jag tycker att det är tydligt med de här två perioderna, hösten och våren, då spindlarna syns mest frekvent inomhus. Mellan dessa perioder är min uppfattning att man ser dem ganska sällan. Det där med parningstider kände jag inte till, men det låter ju logiskt.
EDIT:
Ytterligare en anledning till att spindlarna kommer in på hösten och våren kan ju också vara att man normalt sett städar och rumsterar om mycket i trädgården då. När jag som ungdom bodde i källaren till barndomshemmet var jag med om att tre gigantiska husspindlar visade sig samma kväll!! :eek: Jag fattade inte varför jag inte sett dem tidigare, när de var små, men sen kopplade jag...farsan hade rensat ut en massa gammal ved under entrétrappan utomhus och hade antagligen berövat spindlarna deras hem sen många år tillbaka.
Jag har bott i hus med källare under många år (i två omgångar) och jag tycker att det är tydligt med de här två perioderna, hösten och våren, då spindlarna syns mest frekvent inomhus. Mellan dessa perioder är min uppfattning att man ser dem ganska sällan. Det där med parningstider kände jag inte till, men det låter ju logiskt.
EDIT:
Ytterligare en anledning till att spindlarna kommer in på hösten och våren kan ju också vara att man normalt sett städar och rumsterar om mycket i trädgården då. När jag som ungdom bodde i källaren till barndomshemmet var jag med om att tre gigantiska husspindlar visade sig samma kväll!! :eek: Jag fattade inte varför jag inte sett dem tidigare, när de var små, men sen kopplade jag...farsan hade rensat ut en massa gammal ved under entrétrappan utomhus och hade antagligen berövat spindlarna deras hem sen många år tillbaka.
Redigerat:
Den där tycker jag såg så bra ut att jag googlade runt lite. Såg en fjantig infomercial video om den, vilket alltid gör mig mindre köpsugen, men sen läste jag några svenska omdömen på en sida och kände att den kan ju vara värd att testa för någon dryg hundring ink frakt. Beställning är gjord på: http://www.enklareliv.se/spindelfangare.htmlpelpet skrev:
Eftersom den här tråden bumpades av ett (numer av admin raderat gissar jag) reklaminlägg så tänkte jag att jag kunde återkoppla gällande spindelfångaren.
Den är HELT suverän! Sen jag gjorde beställningen (för 6 år sedan tydligen!
) så har jag nog bara dödat ett tiotal stora spindlar i huset, resten har deporterats utomhus mha manicken. Vi har den strategiskt placerad i gillestugan där vi tillbringar mycket tid och där vi oftast ser de stora spindlarna. Visst, ibland missar man...speciellt om spindeln sitter i ett hörn eller vinkel, men annars är den enkel att använda. Dess längd gör att åtminstone jag inte tycker att det är direkt otrevligt att närma mig för att "trycka av".
Så tack pelpet som tipsade om den och jag kan personligen varmt rekommendera den till andra som har ovälkomna husockupanter med åtta ben!
Den är HELT suverän! Sen jag gjorde beställningen (för 6 år sedan tydligen!
Så tack pelpet som tipsade om den och jag kan personligen varmt rekommendera den till andra som har ovälkomna husockupanter med åtta ben!
Klicka här för att svara