Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det så att grannen har fyllt upp marken bakom de där gabionerna och nu lagt en stenkista där för tomtens dagvatten i denna del? Och att det stenkistans vatten flödar genom den alltför genomsläppliga marken ned genom slänten till dig?
Det stämmer, bakom gabionerna är det fyllt och blivit till marknivå, för grannens del.
Nedanför stödmuren/gabionerna, är det jord, markduk, stenkista och sedan ett lager jord ovanpå det.
Stenkistan upprättades för tre veckor sedan och gjordes för att grannens dagvatten rann ut på min parkering.
Nu är det oförändrat läge om inte ännu värre. För min del.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Vad är det du vill lösa grannens mur och slänt med tillhörande dagvatten är grannens problem att hålla på sin sida av tomtgräns vilket han uppenbarligen inte har löst då det är schaktmassor på din sida av pinnarna så du äger ju ingen del i det problemet som du beskriver
Ja, det är sant det du skriver!
När jag la upp inlägget, hade jag en förhoppning på lösningar som jag kunde utföra själv med små medel och utan att involvera grannen i det. Med det här inlägget börjar jag få ett perspektiv på vilka lösningar och rättigheter jag har.
Tack för sitt svar!

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kim2022 skrev:
Det stämmer, bakom gabionerna är det fyllt och blivit till marknivå, för grannens del.
Nedanför stödmuren/gabionerna, är det jord, markduk, stenkista och sedan ett lager jord ovanpå det.
Stenkistan upprättades för tre veckor sedan och gjordes för att grannens dagvatten rann ut på min parkering.
Nu är det oförändrat läge om inte ännu värre. För min del.
Bara så vi begriper de tekniska förutsättningarna. Grannen har byggt en stenkista i slänten vid tomtgränsen? Alltså i marken ungefär vid gul pil på denna bild?

Gabionvägg vid byggarbetsplats, grusstig framför, markarbeten pågår, träställning synlig, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M manner skrev:
jag tror inte det skulle förslå med lite gräs på ytan. Det ser ut som det flödar underifrån, från en punkt bakom muren och med det flöde som verkar vara så skulle gräsfrön eller t.o.m. färdig gräsmatta vara bort inom ett regn. Här är det bara gör om gör rätt! Man kan också undra över bilden där man anar en presenning som underlag för gruset? Vad gör den där? Det innebär att allt vatten rinner ovanpå den och spolar med sig allt grus. Och vart tar vattnet vägen därefter?
Kan du inte göra nåt ihop med grannen? Här intill oss var det två grannar som gick ihop och la L-stöd mellan sina trädgårdar. Den ene fick plan gräsmatta den andre en större infart.
Ja, vattenflödet kommer ifrån markgrunden, från en punkt, bakom stödmuren
Presenningen blev kvar under en grushög för ett par år sedan. Jag måste ta bort den och förstår att den bidrar till friktion. Jag har avvaktat med arbete på min parkering i väntan på att grannen skall upprätta stödmur, stenkista m.m.
Dagvattnet rinner ut igenom min gräsmatta ut på en stig i skogen. Stigen har alltid haft ett rinnande vattenflöde under blötare årstider. Allt rinnande vatten som kommer från högre markhöjder, sammanstrålar till den stigen så att säga.
Det var ett fint exempel på hur man kan lösa det och jag skall fundera på hur jag skall ta det med grannen. Faktum är att grannen redan har gjort kostsamma åtgärder och gissar att han inte kommer att vara intresserad av att frivilligt vilja samarbeta med mig.

• Gilla
Gorbatjov
  • Laddar…
Bara så vi begriper de tekniska förutsättningarna. Grannen har byggt en stenkista i slänten vid tomtgränsen? Alltså i marken ungefär vid gul pil på denna bild?

[bild]
Korrekt! helt rätt, där pilen är, stämmer!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kim2022 skrev:
Korrekt! helt rätt, där pilen är, stämmer!
Perfekt, då förstår jag.

Då verkar förklaringen vara att stenkistan är underdimensionerad för att ta emot de intensiva störtregn som kommer nu på sommaren. Stenkistan fylls p g a att den inte hinner infiltrera vattnet i marken och svämmar över. Flödet tar med sand, ler och grus från slänten till din uppfart.

Lösningen är då rätt uppenbar rent tekniskt, grannen måste anlägga en många gånger större stenkista (eller uppehållstankar uppströms i dagvattensystemet).

Den sociala biten, hur få grannen att genomföra detta är nog svårare.

Redigerat:
Perfekt, då förstår jag.

Då verkar förklaringen vara att stenkistan är underdimensionerad för att ta emot de intensiva störtregn som kommer nu på sommaren. Stenkistan fylls p g a att den inte hinner infiltrera vattnet i marken och svämmar över. Flödet tar med sand, ler och grus från slänten till din uppfart.

Lösningen är då rätt uppenbar rent tekniskt, grannen måste anlägga en många gånger större stenkista (eller uppehållstankar uppströms i dagvattensystemet).

Den sociala biten, hur få grannen att genomföra detta är nog svårare.
Ja, du bekräftar problemet!
Letar därför febrilt efter lösningar, som inte kräver större arbeten eller höga kostnader för mig eller grannen. Börjar väl inse att det inte verkar finnas så många enkla lösningar.
Jag får hoppas att kommunen kan vägleda mig i frågan. Sedan får gången vara att jag undersöker vad olika lösningar kostar och därefter får det bli att presentera dem för grannen.
Kanske skulle sälja och flytta ifrån istället..

K Kim2022 skrev:
Letar därför febrilt efter lösningar, som inte kräver större arbeten eller höga kostnader för mig eller grannen. Börjar väl inse att det inte verkar finnas så många enkla lösningar.
Jag får hoppas att kommunen kan vägleda mig i frågan. Sedan får gången vara att jag undersöker vad olika lösningar kostar och därefter får det bli att presentera dem för grannen.
Utgångsläget ser du på bilden.. (1 mån sedan).

• Träkonstruktion, nybyggnad, grusmark, grönt gräs, stenar, staket under konstruktion, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
K Kim2022 skrev:
Det andra alternativet till att utöka stenkistan eller anlägga uppehållstankar uppströms är ju att leva med att stenkistan bräddar under vissa förhållanden som t ex vid störtregn på sommaren.

Vid dagvattenutredningar så dimensioneras ofta stenkistor så, annars skulle stenkistorna bli kopiöst stora. Då måste det finnas någonstans att leda vattnet som bräddar.

I princip skulle en lägre vall vid tomtgränsen kunna räcka för att hindra att bräddvattnet rinner in på din uppfart, alltså en form av ränna. Detta är den princip man ofta använder i städerna, rännor i marken. Men rännan måste ju leda någonstans. Ett mer avancerat alternativ är att leda stenkistans bräddavlopp i ett rör till ett kommunalt dagvattenavlopp i gatan. Men det förutsätter ju att ett sådant finns och att grannens fastighet omfattas av verksamhetsområdet för dagvattenavlopp, d v s betalar för det.

Det andra alternativet till att utöka stenkistan eller anlägga uppehållstankar uppströms är ju att leva med att stenkistan bräddar under vissa förhållanden som t ex vid störtregn på sommaren.

Vid dagvattenutredningar så dimensioneras ofta stenkistor så, annars skulle stenkistorna bli kopiöst stora. Då måste det finnas någonstans att leda vattnet som bräddar.

I princip skulle en lägre vall vid tomtgränsen kunna räcka för att hindra att bräddvattnet rinner in på din uppfart, alltså en form av ränna. Detta är den princip man ofta använder i städerna, rännor i marken. Men rännan måste ju leda någonstans. Ett mer avancerat alternativ är att leda stenkistans bräddavlopp i ett rör till ett kommunalt dagvattenavlopp i gatan. Men det förutsätter ju att ett sådant finns och att grannens fastighet omfattas av verksamhetsområdet för dagvattenavlopp, d v s betalar för det.
Ja, det var bra alternativ som du nämner.
Det var någon som skrev och illustrerade detta förslag som du nämner kring att få dit en ränna. Det låter som en intressant lösning och jag har väl insett att min parkering kommer att behöva grävas upp, där jag får göra om dräneringen som kan avleda vattnet. Samt jag tänker att det behövs göras ett dike med någon form av grus i som hindrar jorden att flytta på sig. Jag har inte tänkt färdigt där.
Jag har ingen koll på vad det handlar om i kostnader. Men vad tror du 10 000 kr (ränna, grus, dräneringsrör m.m? inkl. arbetstimmar.
Sedan har jag ju även andra arbeten att göra på min parkering.

M Markarbetaren skrev:
Jag hade grävt ett mindre dike. Lagt i ett dränrör utefter tomtlinjen i detta dike, fyllt det med makadam. Sedan täckt hela slänten med makadam så att vattnet kan rinna obehindrat i makadamen ned i drändiket med röret, och sedan för estetstiken lagt på kullersten, mindre fraktion typ 100-200. Naturligtvis så får man planera slänten innan makadam läggs på. Torr väderlek är att föredra vid arbetet.
Tack för väldigt konkreta tips!
Det låter som en lösning som passar min budget!

jag uppfattar det största problemet med stenkistan att ena sidan är fri och ovan marknivå mot dig - då är vattnets enklaste väg dit.
Sluttar uppfarten mot gatan? Är det möjligt att leda vatten dit?

Jag uppfattar tre problem som egentligen är grannens men i viss mån påverkar dig mest.
Murens hållfasthet - kan jag inget om.
Släntens hållfasthet - in förstärkas med grov makadam eller genom att plantera marktäckare.
jag ser risken att grannen inte ser och därför inte skulle sköta om växter, så med en dålig relation kanske lite grå sten är trevligare än djungel.
Dränering - främst din grannes ansvar men du skriver att det även rann vatten tidigare. Att vatten rinner från högre terräng nedåt är naturligt och inte samma sak som att grannen inte får leda sina stuprör till dig.
Om det är möjligt att gräva ett litet dike, lägga ett dräneringsrör och täcka med grov makadam så är det en enkel lösning. På vilken sida tomtgränsen beror på om man vill ta striden eller fokusera på resultatet.
Att hyra en minigrävare en dag, dräneringsrör och några ton makadam är inte så dyrt men förutsätter att man kan leda vattnet någonstans.

Bono_R Bono_R skrev:
Det finns ju vägrännor, kolla med grannen om ni kan dela på kostnaden
/ B

[länk]
O Odi et Amo skrev:
jag uppfattar det största problemet med stenkistan att ena sidan är fri och ovan marknivå mot dig - då är vattnets enklaste väg dit.
Sluttar uppfarten mot gatan? Är det möjligt att leda vatten dit?

Jag uppfattar tre problem som egentligen är grannens men i viss mån påverkar dig mest.
Murens hållfasthet - kan jag inget om.
Släntens hållfasthet - in förstärkas med grov makadam eller genom att plantera marktäckare.
jag ser risken att grannen inte ser och därför inte skulle sköta om växter, så med en dålig relation kanske lite grå sten är trevligare än djungel.
Dränering - främst din grannes ansvar men du skriver att det även rann vatten tidigare. Att vatten rinner från högre terräng nedåt är naturligt och inte samma sak som att grannen inte får leda sina stuprör till dig.
Om det är möjligt att gräva ett litet dike, lägga ett dräneringsrör och täcka med grov makadam så är det en enkel lösning. På vilken sida tomtgränsen beror på om man vill ta striden eller fokusera på resultatet.
Att hyra en minigrävare en dag, dräneringsrör och några ton makadam är inte så dyrt men förutsätter att man kan leda vattnet någonstans.
Ja, du är inte den första som har tänkt tanken om stödmurens, släntens hållfasthet.
Murens hållfastighet är inget som jag tänker rota i. Det är ett sekundärt problem så att säga.

Ja, uppfarten sluttar mot gatan.

Släntens hållfastighet kan förbättras med växtlighet, det vet jag säkert. Det tar dock ett par år innan sly och annat kommer upp. Att grannen inte kommer att rådda med marktäckande växlighet kommer förmodligen heller inte ske om jag inte tar strid för det. Vet detta med tanke på hur slänten har skötts hittills.

Att jag kan bekosta gräs eller annan växtlighet ser jag som en rimlig lösning beträffande frågan om det estetiska och för att hindra nedfallande jordmassor. Det kan jag troligtvis få grannens medgivande till.
Det är troligt att det finns naturliga vattenådror i terrängen och att min tomt blir extra påverkad, då min den är längst ned i höjd, så att säga.

Det går att avleda vattnet men det har kommit upp för mig att, även där gäller det att hålla sig inom lagar och regler. Jag ställer mig nu frågan om hur mycket vill jag ta på mig ansvaret. Och ja, jag vet precis hur anonyma anmälningar till kommunen har sett ut.

Att hyra en mingrävare, bränsle på det, tvätt av mingrävaren, transport av minigrävare, makadam... Kanske rör sig om 4000 kr. Summan i sig är väl hanterbar.

Det största problemet att jag inte har kompetensen och en låg budget.

Tack för bollplanket!

Redigerat:
K Kim2022 skrev:
Varför tycker du att grannen behöver bygga om muren? Grundar du det på att dagvattnet rinner ut i slänten?
Det är problematiskt att driva det vidare ännu ett varv. Jag har redan drivit flertalet punkter med kommunen i ärendet och detta blev en av lösningarna.
Det måste finnas en annat alternativ..
Hur hade du gjort?
Problemet är att det står gabioner i marknivå och att materialet under spolas bort. Vad tror du händer om mer material försvinner?
Är de riktigt förankrade med geonät kan de klara ganska mycket men det kommer till slut till en punkt där de inte står kvar.

Alternativen är att prata med grannen, med kommunen eller göra något själv. Om du ska göra något själv behöver du stötta med något som släpper igenom vatten men filtrerar bort jorden annars skapar du antagligen mer problem. Jag gissar (OBS!) att gabioner med geoduk/markduk skulle funka. En stödmur med dränering bakom som leder bort vattnet är en annan lösning. Självklart måste någon som både kan undersöka förhållandena på plats och som kan räkna på det ha sista ordet.

Vill du testa växtlighet så sätt något som fungerar som marktäckare och klättrar så kommer det på sikt binda ihop slänten med gsbionerna.. Det hindrar garanterat inte några ton sten men bromsar vattnet som kommer genom gabionerna.
Gräs är snabbt och får det bli långt så har det djupa rötter, komplettera med några olika plantor klängväxter.

Fast innan du lägger pengar och tid på att fixa något så skulle jag vara säker på att muren faktiskt är gjord för att hålla.

Z z_bumbi skrev:
Problemet är att det står gabioner i marknivå och att materialet under spolas bort. Vad tror du händer om mer material försvinner?
Är de riktigt förankrade med geonät kan de klara ganska mycket men det kommer till slut till en punkt där de inte står kvar.

Alternativen är att prata med grannen, med kommunen eller göra något själv. Om du ska göra något själv behöver du stötta med något som släpper igenom vatten men filtrerar bort jorden annars skapar du antagligen mer problem. Jag gissar (OBS!) att gabioner med geoduk/markduk skulle funka. En stödmur med dränering bakom som leder bort vattnet är en annan lösning. Självklart måste någon som både kan undersöka förhållandena på plats och som kan räkna på det ha sista ordet.

Vill du testa växtlighet så sätt något som fungerar som marktäckare och klättrar så kommer det på sikt binda ihop slänten med gsbionerna.. Det hindrar garanterat inte några ton sten men bromsar vattnet som kommer genom gabionerna.
Gräs är snabbt och får det bli långt så har det djupa rötter, komplettera med några olika plantor klängväxter.

Fast innan du lägger pengar och tid på att fixa något så skulle jag vara säker på att muren faktiskt är gjord för att hålla.
Tack för din förklaring!
Nu blir det ännu mer tydligt för mig att frågan måste lyftas hos kommunen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.