bjolo360 skrev:
Har du sönder någon annans egendom blir du ersättningskylldig. Det gäller överallt, går du t.ex in i en butik och du (eller ditt barn) har sönder något måste du betala (även om de flesta butiker förmodligen inte slulle kräva det av dig om du ber om ursäkt).
Det finns något som heter "normalt aktsam" tror jag, så om nån har ställt upp en två meter hög glasstaty mitt i en dörröppning kan du nog slippa, så om du spiller kaffe för att bussen tvärnitar så kan du säkert hänvisa till det.
Vad gäller guppen vet jag dock inte...
Det här resonemanget är fel eller åtminstone missvisande. Har man inte varit oaktsam och inte skadan skett uppsåtligen så blir man ej betalningsskyldig om man förstör något i en butik.

Man skulle lika gärna kunna säga tvärt om: om man förstår något i en butik blir man inte skyldig att betala. Det är iofs också fel, men närmre sanningen eftersom det är det normala.

injonil skrev:
Har du då klart för dig vad kravet är för att det ska anses vara oaktsamhet?

Det verkar inte så eftersom du använder detta som svar på TS fråga när båda TS exempel handlar om olyckshändelser.
Men hej och hå..
Oaktsamhet = Culpa på juridikspråk
Det är en bedömning som görs av en jurist vad som är oaktsamt och inte. Har aldrig hävdat att jag kan avgöra det

bjolo360 skrev:
Men hej och hå..
Oaktsamhet = Culpa på juridikspråk
Det är en bedömning som görs av en jurist vad som är oaktsamt och inte. Har aldrig hävdat att jag kan avgöra det
Vad menar du då med det här?

bjolo360 skrev:
Har du sönder någon annans egendom blir du ersättningskylldig. Det gäller överallt, går du t.ex in i en butik och du (eller ditt barn) har sönder något måste du betala (även om de flesta butiker förmodligen inte slulle kräva det av dig om du ber om ursäkt).

injonil skrev:
Vad menar du då med det här?
Men försök fokusera på TS frågeställning. I meningen efter ( som du valde att inte citera) skrev jag att om aktsamhet. Fattar inte varför jag ens bryr mig längre...

bjolo360 skrev:
Men försök fokusera på TS frågeställning.
Det är det jag gör!

nattugglan11 skrev:
Men vad händer om man har sönder någon annans egendom? Som exempel ifall man tappar en annan persons dyra kamera i marken, eller om man råkar spilla kaffe på en annans dyra dunjacka i trängseln, vad gäller då?
Så att vi inte glömmer bort, eller tar upp andra situationer som t ex oaktsamhet eller uppsåtlig skadegörelse.

Malten skrev:
Är det en försäkrings skojjare som är i farten å vill veta vad han får ut mest slantar för :p
Man känner sig själv bäst via andra :) Nädu, jag har faktiskt alltid undrar på dessa frågor, o tänkte jag kunde ställa dem här! Lägligt nu också när denna kant finns nära mig, o jag höll på att bränna kopplingen för att ta mig upp över kanten utan att paja däcken. Det var förut en del prat i lokaltidningen om alla jättehål vi hade på gatorna i kommunen.

Tack för alla inputs! Härligt med engagerade människor :) Det är visst delade meningar om vad som gäller. Man kanske måste klargöra först vad som anses vara oaktsamt beteende och olycka.

Halkar jag på ett bananskall och därmed tappar min kaffe på en annan person så är det ju en olycka. Om jag på ett ben hoppar på en hockeyrink i sneakers o halkar, o i fallet sparkar till en domare på armen så hans dyra Rolex går sönder - så är det vårdslöst av mig att befinna mig hoppande på isen med hala gummiskor.

Jag är ingen klippa på att tolka lagar och ingen ork att läsa mig till dem heller, men läser man skadeståndslagen som länkades i tråden så är jag bara skadeståndsskyldig om det varit vårdslöst av mig. Man blir ju nyfiken på om det är vårdslöst att ha en kaffemugg i handen när man går på stan :) Tänk er en stressad lattemamma med barnvang o kaffemugg! ;)

Det där stämmer nog förutom om du är född på 80talet. Då är allt en olycka eller i ovanstående fall, domarens fel. Han kunde ju ha fattat att han behövde hålla sig undan när det var en idiot på isen med sneakers på fötterna.

• Gilla
cecar33
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Det där stämmer nog förutom om du är född på 80talet. Då är allt en olycka eller i ovanstående fall, domarens fel. Han kunde ju ha fattat att han behövde hålla sig undan när det var en idiot på isen med sneakers på fötterna.
...för är man född på 80-talet så är det alltid någon annans fel oavsett? hehe, intressant! Domaren kanske också var 80-talist o kan därför känna sig trygg på isen oavsett.

Exakt!

Akahigi
Det ska ha uppstått en skada också... Kaffe förstör sällan kläder.

Du får nog läsa på lite om hur begreppet skada definieras juridiskt!

Akahigi
Nja, jag är faktiskt jurist :) Inte skadeståndsrättare för all del... Var det något särskilt du tänkte på? Kostnaden för kem?

Man får ju gärna tycka att folk ska läsa på men utan den uppenbara tillhörande förklaringen blir det ju inte mycket till argument. ?

Själv har jag torkat bort kaffefläckar med papper och vatten men det kanske bara är jag...

Exemplet TS gav var att spilla kaffe på en dunjacka. Du menar att detta inte juridiskt sett kan orsaka någon skada?

Om du är jurist borde du veta att skada kan vara både materiell som ekonomisk.

Akahigi
Skadeståndsrätten är vem som har rätt till skadestånd, och hur stort det ska vara. Klart det kan bli en skada om man häller varmt kaffe på något, men kanske typiskt sett inte, eller inte så stor?

Om det handlar om att torka av något så kanske det inte är så stor skada?

Det är dessutom upp till den som tycker sig lidit skadan att visa oaktsamheten. Och ta tvisten till domstol.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.