5 420 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Någon som har hörnskafferi???
Undrar om det är någon som har hörnskafferi (som en hörngarderob) i köket och om det i sådana fall är bra? Är det svårt att nå grejerna inne i hörnet eller är det praktiskt? Vi väljer mellan att sätta in ett hörnskafferi eller att ha kvar underskåp med karusell + överskåp i hörnet. Det känns som att den där ytan inne i hörnet i köket är svårt att utnyttja på ett bra sätt. Skafferi-lösningen känns bra, men jag har inte sett något i verkligheten.
Hej !
Jo, det finns massor med lösningar på hörnskafferi.
De flesta köksfirmor har någon variant att erbjuda. Kolla in deras hemsidor så får du se.
Det är praktiskt för det rymmer så mycket och det ser snyggt ut när man rundar av ett hörn med ett skafferi, tycker i varje fall jag! Är det ett modernt kök eller klassiskt?
Jo, det finns massor med lösningar på hörnskafferi.
De flesta köksfirmor har någon variant att erbjuda. Kolla in deras hemsidor så får du se.
Det är praktiskt för det rymmer så mycket och det ser snyggt ut när man rundar av ett hörn med ett skafferi, tycker i varje fall jag! Är det ett modernt kök eller klassiskt?
Och det måste vara väldigt praktiskt.
Jag har problem med ett vanligt skafferi, där det som ligger längst in och högst upp hinner fylla år innan det kastas bort.....
Och hur mycket bökigare blir det inte med ett hörnskåp där det är ännu svårare att få överblick.
Nej, ett fullutdrag är nog modellen!
Kanske man kan ta ett hörnskåp, skippa dö-utrymmet på sidorna, och montera in en fullutdrags-ställning. Det vore allt modellen!!
MvH
Thorsten
En gång bodde jag i kollektiv, en gammal sekelskiftslägenhet med ett "äkta" skafferi. Ventilerat mot skuggig sida. Det var max 2 kvm stort och var mycket välförsett med öppna, ganska smala, hyllor. Vi hade en liten pall, för att nå ordentligt. Trots att vi var sju vuxna och två barn som delade på detta utrymme, så tycktes det aldrig bli fullt. Ett par tre läskbackar på golvet, ingen match - vi hade ett enormt frukt och grönsaksförråd, potatissäck, alla kryddor, syltburkar, mjöl och gryn mm mm När det var kalas så förvarades stora mängder mat lätt här. Det var däremot inte särskilt lättstädat.
Jag skulle gärna ha ett sådant utrymme igen - en perfekt mix mellan en plats att gömma undan oreda på och ändå behålla ordningen. Dessutom en sval. När de nyköpta tulpanerna ska stå svalt första natten, ni vet ... så var det här de hamnade.
Ett helt annat alternativ kan ju vara i att "strunta i hörnet". Dvs att låta bänken avslutas rakt utan hörnskåp längs sin vägg och att sedan börja med vinkelbänken 1 meter bort :
hoppas du förstår!
Med tanke på hörnskåpens effektivitet tror jag inte man förlorar så mycket... (Vi har ett rätt så nytt hörnskåp just nu. Inget jag rekommenderar ...)
MVH Fiddeli
Jag skulle gärna ha ett sådant utrymme igen - en perfekt mix mellan en plats att gömma undan oreda på och ändå behålla ordningen. Dessutom en sval. När de nyköpta tulpanerna ska stå svalt första natten, ni vet ... så var det här de hamnade.
Ett helt annat alternativ kan ju vara i att "strunta i hörnet". Dvs att låta bänken avslutas rakt utan hörnskåp längs sin vägg och att sedan börja med vinkelbänken 1 meter bort :
Med tanke på hörnskåpens effektivitet tror jag inte man förlorar så mycket... (Vi har ett rätt så nytt hörnskåp just nu. Inget jag rekommenderar ...)
MVH Fiddeli
Om hörnskafferiet ska fungera praktiskt så kan man inte ha hyllplan som i ett vanligt bänkhörnskåp, dvs. ända fram till skåpdörren.Thor-Sten skrev:
Man kan ha grunda hyllplan på väggsidorna ev. lite i "omlott", men man behöver nästan en liten "fri triangel" precis innan för dörren så att man kan ta ett halvt steg in i skafferiet när man ska ta ut/in grejer.
Därför kan inte ett hörnskafferi vara allt för snävt tilltaget om det ska fungera i praktiken.
Men har man det bara tillräckligt stort, smart placering av hyllplanen samt gärna med ventil så klår det de flesta vanliga "garderobsskafferier", även de med fullutdrag enl. min mening
//Christina.
Klicka här för att svara