8 369 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Spikpistol, vad är fel...
Köpte idag en spikpistol, Gunnebo.
Men när jag ska spika med den så fastnar spiken i "utmataren" och sedan måste man öppna fronten för att ta bort spiken.
Då liknar den ett snedvridet S...
Detta händer HELA tiden!
Vill någon vänlig själ tala om vad som är fel??
Är det en justeringsfråga, om så hur eller är det fel på pistolen, tror jag visserligen inte på själv.
Jag använder Gunnebo spik, 1,2x40
Men när jag ska spika med den så fastnar spiken i "utmataren" och sedan måste man öppna fronten för att ta bort spiken.
Då liknar den ett snedvridet S...
Detta händer HELA tiden!
Vill någon vänlig själ tala om vad som är fel??
Är det en justeringsfråga, om så hur eller är det fel på pistolen, tror jag visserligen inte på själv.
Jag använder Gunnebo spik, 1,2x40
Då har du alltså köpt en ganska dyr pistol och fått samma problem som man får med billiga kinamaskiner. Jag skulle gå tillbaka med pistolen och i stället beställa en märkesmaskin. Tester finner du på http://www.toolsofthetrade.org
Jag vet inte varifrån Gunnebo får sina Apachepistoler, men av dina problem att döma så tar de kanske maskinerna från en kinesisk tillverkare?
Edit: spikdimensionen 1,2 mm heter 18 gauge eller 18g på amerikanska. Min personliga uppfattning är att man har större nytta av en 15g (1,8mm) vid inredningssnickeri.
Jag vet inte varifrån Gunnebo får sina Apachepistoler, men av dina problem att döma så tar de kanske maskinerna från en kinesisk tillverkare?
Edit: spikdimensionen 1,2 mm heter 18 gauge eller 18g på amerikanska. Min personliga uppfattning är att man har större nytta av en 15g (1,8mm) vid inredningssnickeri.
Redigerat:
Har märkt att gunnebo X spiken har en helt del problem med kvaliten på banden. Så länge jag har kört med Gunnebos röda lodor så har det fungerat klockrent. Men nu när man bara kan köpa X serien på framförallt 90 mm spik så kommer problemen. Spiken matas inte fram riktigt, fastnar osv. Detta händer både med kina och Dewalts stora. Lösningen har vart att slipa till banden på båda sidorna mot betonggolvet.
Kan berätta nu efter att ha varit hos affären att problemet var SÅ ENKELT....
Expiditen gav mig fel spik!!!
Det skulle ha varit lutande band och jag hade raka
Det borde jag ha tänkt på men när man är så sugen på pistolen och bara vill hem och prova, så missar man ibland....
Har nu varit ute och skjutit "några" spik, ja kanske lite mera än några.... ;-)
Och den fungerar klockrent, har justerat inslagningslängden ner och upp, ja jag är väldigt nöjd!
Visst den ger lite märke, men det kan jag överleva.
Många tack ändå för er hjälp
Expiditen gav mig fel spik!!!
Det skulle ha varit lutande band och jag hade raka
Det borde jag ha tänkt på men när man är så sugen på pistolen och bara vill hem och prova, så missar man ibland....
Har nu varit ute och skjutit "några" spik, ja kanske lite mera än några.... ;-)
Och den fungerar klockrent, har justerat inslagningslängden ner och upp, ja jag är väldigt nöjd!
Visst den ger lite märke, men det kan jag överleva.
Många tack ändå för er hjälp
frohike>Hur menar du att du slipar till banden? Skallarna lär väl tas ner först eller hur gör du?
/Kent
/Kent
Klicka här för att svara