Har en Senco stompistol 602. (första bilden är tagen från en butik för att visa på modellen). De andra två är min pistol isärplockad.

Den har fungerat fint i 5 år, men plötsligt så hände ngt. När jag ska skjuta spiken så pyser den mesta luften ut ovanför avtryckaren (se röd pil på bild 2) och ingen kraft går till spiken.

Någon som har en idé på hur dessa fungerar och vad som ev behöver bytas?

Tack på förhand för tips

Senco spikpistol modell FramePro 602 på vit bakgrund, oanvänd och helt ihopsatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isärplockad Senco spikpistol 602 med synlig luftläckagepunkt markerad med röd pil.
Skapa konto
En isärplockad Senco stompistol modell 602 på en arbetsbänk som visar dess olika komponenter.
Skapa konto

Sitter slagstiftet fast i locket? Ser ut som det på tredje bilden. Luften kommer ut där för att något är fel med pistolen. Om slagstiftet sitter fast i locket så har du felet där.

Det finns några packningar som kan behöva bytas, plocka isär den mer och se om du hittar felet. Jag har köpt renoveringskit till Senco via ebay.

Hallå! Ett ordentligt trådlyft! Fick du ordning på pistolen? Har exakt samma pistol med samma problem! Tacksam för svar!

Nej, fick inte ordning på den, mest för att jag köpte en ny gasdriven istället och blev kär i den :-)

Men någon gång när jag får tid ska jag ge det ett ärligt försök.

Ok tack ändå!

Någon som vet vad problemet kan vara, har samma själv…

Den kärvar troligen i topplocket. Plocka isär och gör rent och smörj sedan upp den med lämpligt smörjmedel för tryckluftsverktyg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.