Hej, håller på att spika upp innertak, panel från norrlansträ.
Jag använder en dyckertpistol makita AF506.
Har satt inträngning på max och korrekt lufttryck, men ändå får jag inte in spiken helt, spikar ca45 grader i fjädern.
Är det någon som har några tips, eller kanske varit med om något liknande.
//Thord

• Vitmålad träyta med spikar, närbild på hantverk, skillnaden mellan trä och målning framhävs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörrkarm nära brunt trägolv med synliga skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Hmm, aldrig varit med om det problemet. Är det en ovanligt klen pistol?

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Hmm, aldrig varit med om det problemet. Är det en ovanligt klen pistol?
Nej, den ska palla för detta, möjligen att jag måste komma djupare ner i fjädern.

Hur håller du dyckertpistolen, hur blir det om du vrider 90 grader så att spetsen bottnar riktigt mot panelen?

Nytt_användarnamn_2024_12
T Thord58 skrev:
Hej, håller på att spika upp innertak, panel från norrlansträ.
Jag använder en dyckertpistol makita AF506.
Har satt inträngning på max och korrekt lufttryck, men ändå får jag inte in spiken helt, spikar ca45 grader i fjädern.
Är det någon som har några tips, eller kanske varit med om något liknande.
//Thord
Om du tar en spillbit och spikar rakt emot alltså håller spikpistolen 90 grader mot materialet hur blir det då?

A AndersS skrev:
Hur håller du dyckertpistolen, hur blir det om du vrider 90 grader så att spetsen bottnar riktigt mot panelen?
Vinkelrätt så tränger den in utan problem, men jag vill ha dold spikning så det måste vara 45 grader.

Nytt_användarnamn_2024_12
T Thord58 skrev:
Vinkelrätt så tränger den in utan problem, men jag vill ha dold spikning så det måste vara 45 grader.
Då är det så att den inte anläggnings ytan ligger dikt an materialet, kan du öka trycket med några bar?

Har du lagt dyckerten i rätt spår? Brukar finnas "spår" i magasinet för olika längd på dyckerten å lägger man de för högt upp kanske det kan bli så här?

T Tjrex skrev:
Har du lagt dyckerten i rätt spår? Brukar finnas "spår" i magasinet för olika längd på dyckerten å lägger man de för högt upp kanske det kan bli så här?
Nej, det är inte problemet.

T Thord58 skrev:
Du missförstod mig, spika på samma plats men vrid dyckertpistolen 90 grader, det blir även då dolt så att dyckerhuvudet linjerar med panellängden.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Tack, testar ikväll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.