4 914 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Spikpicka och panel....
Jag ska smälla upp 300meter panel (14x95) på väggen inomhus.
1. Visst måste detta vara ett utsökt tillfälle att införskaffa en spikpicka?
2. För osynlig spikning, går det att skjuta snett in i noten med en spikpistol?
1. Visst måste detta vara ett utsökt tillfälle att införskaffa en spikpicka?
2. För osynlig spikning, går det att skjuta snett in i noten med en spikpistol?
1. Ja, jag köpte själv en DeWalt för att sätta upp vår takpanel. (Jag fick med en från Classe också vid köp av kompressorn och den pistolen rekomenderas INTE, det blir stora gropar runt spikskallarna.)
2. Nej, det går inte med någon av mina.
Om du inte skjuter precis i kanten förståss..
2. Nej, det går inte med någon av mina.
Ok, i detta fall har vi faktiskt tänkt att måla panelen med täckande färg - vi ha en annan laserad panel i taket och det blir då för likt....
Så egentligen finns det ju ingen anledning till att spika dolt.
Det måste ju vara en sånhär jag vill ha då:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1002&iItemId=80566
Jag vill minnas att Forumet vid tidigare tillfälle gett denna picka ett "nästan godkänt". Att hyra är inte ett alternativ för jag kan inte panga upp allt på en gång och mer pengar vill jag inte lägga ut.
Så egentligen finns det ju ingen anledning till att spika dolt.
Det måste ju vara en sånhär jag vill ha då:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1002&iItemId=80566
Jag vill minnas att Forumet vid tidigare tillfälle gett denna picka ett "nästan godkänt". Att hyra är inte ett alternativ för jag kan inte panga upp allt på en gång och mer pengar vill jag inte lägga ut.
Den där pickan skjuter ju klammer - är det intressant?
Ska du inte köpa denna istället:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1002&iItemId=80560
ps. Det finns en gul-svart i ett hus nära dej. Är du snäll kanske den kan få lånas en helg eller en vecka då och då.... Just nu spikar vi lister, men oftast ligger den ju still...
Ska du inte köpa denna istället:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1002&iItemId=80560
ps. Det finns en gul-svart i ett hus nära dej. Är du snäll kanske den kan få lånas en helg eller en vecka då och då.... Just nu spikar vi lister, men oftast ligger den ju still...
Att spika i noten ställer lite krav på panelen med.
Med bra virke så löser det sig men med sämre så..........
Personligen så tror jag att det är bättre att lägga ett par kronor till på panelen så den är rak och jämn och så att man slipper att den vrider sig när man haft den inne ett dygn än att brottas med trilskande virke.
Minska slagdjupet så löser sig nog problem med genomslag.
/Kent
Med bra virke så löser det sig men med sämre så..........
Personligen så tror jag att det är bättre att lägga ett par kronor till på panelen så den är rak och jämn och så att man slipper att den vrider sig när man haft den inne ett dygn än att brottas med trilskande virke.
Minska slagdjupet så löser sig nog problem med genomslag.
/Kent
Snickarboden skrev:Att spika i noten ställer lite krav på panelen med.
Med bra virke så löser det sig men med sämre så..........
Personligen så tror jag att det är bättre att lägga ett par kronor till på panelen så den är rak och jämn och så att man slipper att den vrider sig när man haft den inne ett dygn än att brottas med trilskande virke.
Minska slagdjupet så löser sig nog problem med genomslag.
/Kent
Panelen är spikrak och tillsynes av god kvalitet (fredells). Menar du att det går att spika i noten med pistol?
hm... hur ska man få in pickan i noten? Det där får man labba lite med känner jag. Skulle bara behöva några spillbitar av den nämnda panelen så kan ju en fallstudie konstrueras.
Edit: Matte, har du någon typbeteckning eller bild på panelen? Jag har nåt i källarn som kanske är likadant.
Edit: Matte, har du någon typbeteckning eller bild på panelen? Jag har nåt i källarn som kanske är likadant.
Just en sån picka från Biltema har jag använt till 50 m2 panel i tak. Den var bra i början, men efter ett tag började den skjuta blindskott och spikar krökte sig och fastnade i pickan. Skulle man ha loss spikarna som fastnat måste man meka isär den. Dessutom ger den märken eftersom säkerhetsklacken är spetsig.Fasting65 skrev:
Jag ruttnade efter ett tag och köpte en Basso B18/50-A1S istället. Den har funkat bra men kostar också betydligt mer. Biltemas komressor har dock funkar bra.
Jo, det antog jag nästan. Det var därför jag tänkte att den KANSKE kan gå in i noten på en panelbräda eftersom pickan är lite mer spetsig och smal...BJohan skrev:
Min DeWalt har en rundad säkerhetsbåge som inte går in i någon not, men å andra sidan blir det inga märken på virket när man spikar.
Varför inte spika snett i fjädern? Själv spikar jag takpanel rakt genom panelen med en DW 51275K. Om man ställer djupinställningen så att man får en liten försänkning, kan man spackla med ett fingraderat snickerispackel en gång med japanspackel. Man slipper slipning. Det går på nolltid. kvist- och Grundmåla, vänta en vecka på krympen, täckmåla därefter.Fasting65 skrev:
MathiasS>Klipper in... < Panelen är spikrak och tillsynes av god kvalitet (fredells). Menar du att det går att spika i noten med pistol?>
Ja, jag gör det utan problem med min billiga dyckertpistol ifrån Bauhaus, 349:- och den håller än efter ett halvårs rätt flitig användning.
/Kent
Ja, jag gör det utan problem med min billiga dyckertpistol ifrån Bauhaus, 349:- och den håller än efter ett halvårs rätt flitig användning.
/Kent
Klicka här för att svara