19 854 läst ·
30 svar
20k läst
30 svar
Spiken går genom vindpapp?
En massa hål, tja knappast idealt. 
Men å andra sidan, vindpappen ska skydda mot vind ... att vind blåser genom mineralullen. För det första så skyddar panelen rätt mycket, sen blir hålen i pappen trots allt rätt små, och med en spik i mitten. Jag tror inte att det blir herrejösses mycket vind genom ullen.
Men visst har du helt rätt i dina tankar.
Vill man göra det mer perfekt, i dubbel bemärkelse, så korsreglar man med 45x45 och spikläkt ovan på dessa. Då blir det 100% vindtätt.
Men å andra sidan, vindpappen ska skydda mot vind ... att vind blåser genom mineralullen. För det första så skyddar panelen rätt mycket, sen blir hålen i pappen trots allt rätt små, och med en spik i mitten. Jag tror inte att det blir herrejösses mycket vind genom ullen.
Men visst har du helt rätt i dina tankar.
Vill man göra det mer perfekt, i dubbel bemärkelse, så korsreglar man med 45x45 och spikläkt ovan på dessa. Då blir det 100% vindtätt.
Funderar på att göra så faktiskt.Mikael_L skrev:
Alternativet känns som skruv. Huset i fråga är en sjöbod längst ut på västkusten så det blåser mycket här och då vill man ha hel vindpapp..
Spikläkt finns det givetvis men det finns inga liggande reglar bakom utan alla reglar är stående 2x4 och kottlingar saknas helt. Snickaren sa att det inte behövdes på så litet hus.FredrikR skrev:
Ok vad har du hört det?kuse skrev:
Du får gära rätta mig om jag helt har missupfattat hur du menar.
Ska man ha liggande panel så reglar man upp stående reglar på väggen med ett visst cc-mått, panelen spikas sedan i dessa reglar, varför skulle man spika någonannanstans än på reglarna?
Likadant om man ska ha stående panel, regla upp liggande och spika i dessa, att spika där det inte finns reglar gör ju ingen nytta.
kusekuse skrev:Du får gära rätta mig om jag helt har missupfattat hur du menar.
Ska man ha liggande panel så reglar man upp stående reglar på väggen med ett visst cc-mått, panelen spikas sedan i dessa reglar, varför skulle man spika någonannanstans än på reglarna?
Likadant om man ska ha stående panel, regla upp liggande och spika i dessa, att spika där det inte finns reglar gör ju ingen nytta.
Det flesta spikar nog i spikläkten som man satt dit för att få luftspalten.
Spikar du rakt i regeln så får du ju ingen luftspalt alls.
http://www.paroc.com/SPPS/Sweden/BI_attachments/Solutions/Bilder/l/NR309.jpg
http://www.traguiden.se/upload/CAD-bild/grunder/R-0304-G50-L.jpg
Redigerat av moderator:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Det går att beställa kortare spik med samma grovlek som de längre från tillverkaren. Vet att snickare som gör känsliga kontruktioner kör med "fyrtumsspik" på 58-60mm för att inte perforera utegipsen.
Verkar var 10.000st som gäller som minimum.
Verkar var 10.000st som gäller som minimum.
Coolt det visste jag inte.Johan Gunverth skrev:
Kanske värt att kolla upp om man kunde får tag i ""tretumsspik" på 55-60 mm
Kanske skulle kapa av 1000 st "tretumsspik"
Redigerat av moderator:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 181 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
John J,
jag instämmer i dina funderingar, och tror att orsaken till att detta inte har uppmärksammats mer är enkel: What you can't see can't hurt you.
Dvs det syns inte, så varför bry sig.
Själv skall jag lösa problemet genom att sätta liggande panel på mitt nya hus, med spikläkten direkt på de stående reglarna.
Men sedan kan man fundera över hur många "välbyggda" innertak det finns,
med plast som diffspärr + glespanel + takskiva/panel.
Går inte takskivans fästelement ofta genom glespanelen och punkterar plastfolien?
Och här är det inte bara "vindskydd" utan det viktiga fuktskyddet.
För att upprepa: What you can't see can't hurt you.
Hoppas att någon kan säga att jag har fel!
//KoW
jag instämmer i dina funderingar, och tror att orsaken till att detta inte har uppmärksammats mer är enkel: What you can't see can't hurt you.
Dvs det syns inte, så varför bry sig.
Själv skall jag lösa problemet genom att sätta liggande panel på mitt nya hus, med spikläkten direkt på de stående reglarna.
Men sedan kan man fundera över hur många "välbyggda" innertak det finns,
med plast som diffspärr + glespanel + takskiva/panel.
Går inte takskivans fästelement ofta genom glespanelen och punkterar plastfolien?
Och här är det inte bara "vindskydd" utan det viktiga fuktskyddet.
För att upprepa: What you can't see can't hurt you.
Hoppas att någon kan säga att jag har fel!
//KoW
Alltså, vad har ni fått ifrån att killen ska ha liggande panel? I första inlägget står det klart och tydligt "stående"...
Jag ser problemet, men jag ser inte problemet med problemet. Du kommer få tusen hål på säg tre millimeter i diameter, dvs totalt 0,007 kvadratmeter på vad, 100 kvadratmeter panel? Dessutom är det en spik i varje, och det ska fanidet blåsa bra hårt för att vinden ska gå igenom träpanelen och rycka tag i vindpappen så att den skadas vid spikhålen.
Enklaste lösningen är väl annars att bara sätta tjockare spikläkt, istället för att leta efter specialspik och grejer? Det går nog, med lite klurande, att använda både 45x45 och 45x70 som spikläkt (fast det blir mer en spikregel), så att du slipper problemet, om du nu tror att det blir ett problem...
Jag ser problemet, men jag ser inte problemet med problemet. Du kommer få tusen hål på säg tre millimeter i diameter, dvs totalt 0,007 kvadratmeter på vad, 100 kvadratmeter panel? Dessutom är det en spik i varje, och det ska fanidet blåsa bra hårt för att vinden ska gå igenom träpanelen och rycka tag i vindpappen så att den skadas vid spikhålen.
Enklaste lösningen är väl annars att bara sätta tjockare spikläkt, istället för att leta efter specialspik och grejer? Det går nog, med lite klurande, att använda både 45x45 och 45x70 som spikläkt (fast det blir mer en spikregel), så att du slipper problemet, om du nu tror att det blir ett problem...
hej john.John J skrev:
e mä å hur du tänker... men oftast sitter det en 2"2" bakom spikregeln alltså 28x70.
då när du spikar så täcker spikregeln det lilla pytte hålet..
angående att du skrev du ville dubbelspika underbrädan så e detta totalt förbjudet att göra.
man spikar alltid upp underbrädorna sick sack om du förstår vad jag menar.
dubbel spikar du så kommer brädan att spricka.
en under bäda behöver du ej använda 3# spik på.
kör med 2" spik.
den skall som sagt bara nästas upp.
det är med locken som du klämmer åt å drar till panelen med alltså 4" spiken....
hoppas du löst det...
ciao
mvh
estwing
Jag har då aldrig hört att man inte skulle som du kallar det "dubbelspika" underbrädan, så har vi gjort på alla hus vi har bytt panel på. En hyresvilla vi bodde i bytte vi några ruttna brädor på (med värdens tillåtelse och pengar förstås) och där var underbrädorna spikade på båda sidorna, och det hade stått där sen 84 utan att nåt hade spruckit. Och sen fyrtumsspik till locken? Ska du bygga en bunker?
Hursomhelst, det var ju en fräsch tråd du hittade.
Hursomhelst, det var ju en fräsch tråd du hittade.
man sick sackar brädan.
sen är det onödigt jobb med att spika den dubbelt
att man kör med 4" spik på locken har med att det skall dra åt.
båda brädorna samt den skall igenom spikregeln å då behövs 4" spiken.
har du då lock som är 28 mm så behövs det verkligen.
sen underbrädorna räcker som sagt att dra i med 2" spiken...
angående tråden så gillar jag kika runt lite...
sen är det onödigt jobb med att spika den dubbelt
att man kör med 4" spik på locken har med att det skall dra åt.
båda brädorna samt den skall igenom spikregeln å då behövs 4" spiken.
har du då lock som är 28 mm så behövs det verkligen.
sen underbrädorna räcker som sagt att dra i med 2" spiken...
angående tråden så gillar jag kika runt lite...
