19 854 läst ·
30 svar
20k läst
30 svar
Spiken går genom vindpapp?
Sida 1 av 3
Alternativ 1:
Stående panel av trä med lockläkt: tjocklek bottenbräda ≥ 22 mm, bredd ≤ 175 mm. Lockläktens dimension bestäms bland annat med hänsyn till utseendet.
Fästdon: varmförzinkad trådspik 75-2,8, alternativt panelskruv längd 48-60 mm, till bottenbräder <25 mm, varmförzinkad trådspik 100-3,4, alternativt panelskruv längd 75-90 mm, till bräder ≥ 25 mm samt till lockbräder och lockläkt.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4551&contextPage=5947
Detta innebär ju att spiken kommer att gå genom bottenbrädan och hela spikläkten och förmodligen göra hål i vindpappen.
Detta kan ju inte vara önskvärt så vad menar dom?
Stående panel av trä med lockläkt: tjocklek bottenbräda ≥ 22 mm, bredd ≤ 175 mm. Lockläktens dimension bestäms bland annat med hänsyn till utseendet.
Fästdon: varmförzinkad trådspik 75-2,8, alternativt panelskruv längd 48-60 mm, till bottenbräder <25 mm, varmförzinkad trådspik 100-3,4, alternativt panelskruv längd 75-90 mm, till bräder ≥ 25 mm samt till lockbräder och lockläkt.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4551&contextPage=5947
Detta innebär ju att spiken kommer att gå genom bottenbrädan och hela spikläkten och förmodligen göra hål i vindpappen.
Detta kan ju inte vara önskvärt så vad menar dom?
Redigerat av moderator:
Anta att det är vindpapp och att det inte finns någon horisontell väggregel bakom spikreglen.joflopp skrev:
Men det blir ju cirka tusen hål genom vindpappen.
Vad gör då vindpappen för nytta?
Vore det inte bättre med kortare spik som inte går genom?injonil skrev:
Det lär ju sitta lika bra med 55-60mm spik som med 75 mm
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Nej, den kortare spiken är också klenare, dras ur lättare. Min högst ovetenskapliga teori.
Ja, ok, om det inte finns ngn regel bakom så är det väl kanske inte helt optimalt att spiken går genom vindpappen, men det gör nog inte så mycket. Spiken tätar sitt eget hål 
Att gå ner i dimension på spik tror jag också minskar hållfastheten.
Att gå ner i dimension på spik tror jag också minskar hållfastheten.
Nu sitter det ju, förutom en spik i hålet, även en spikläkt och en bottenbräda över hålet. Har väldigt svårt att se hur det skulle kunna blåsa in där.John J skrev:
Men det hålet som spiken gör blir ju lite större varje gång vindne tar i hårt i vindpappen...injonil skrev:
Hmm kanske du har rätt. Känns bara underligt med tusen hål i vindpapp.joflopp skrev:
Borde ju räcka om man dubbelspikade med 50-60mm spik tycker jag. Eller kanske skruva..
