J
Alternativ 1:
Stående panel av trä med lockläkt: tjocklek bottenbräda ≥ 22 mm, bredd ≤ 175 mm. Lockläktens dimension bestäms bland annat med hänsyn till utseendet.
Fästdon: varmförzinkad trådspik 75-2,8, alternativt panelskruv längd 48-60 mm, till bottenbräder <25 mm, varmförzinkad trådspik 100-3,4, alternativt panelskruv längd 75-90 mm, till bräder ≥ 25 mm samt till lockbräder och lockläkt.



http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4551&contextPage=5947

Detta innebär ju att spiken kommer att gå genom bottenbrädan och hela spikläkten och förmodligen göra hål i vindpappen.

Detta kan ju inte vara önskvärt så vad menar dom?
 
Redigerat av moderator:
J
Ingen som har någon åsikt?
 
Eftersom det är vindpapp/gipsskiva och inte ångspärr som avses ser jag inte vad som är fel med exemplet.
 
Nej, det kan knappast vara någon fara med det.
 
  • Gilla
Janne28
  • Laddar…
J
joflopp skrev:
Eftersom det är vindpapp/gipsskiva och inte ångspärr som avses ser jag inte vad som är fel med exemplet.
Anta att det är vindpapp och att det inte finns någon horisontell väggregel bakom spikreglen.

Men det blir ju cirka tusen hål genom vindpappen.

Vad gör då vindpappen för nytta?

injonil skrev:
Nej, det kan knappast vara någon fara med det.
Vore det inte bättre med kortare spik som inte går genom?

Det lär ju sitta lika bra med 55-60mm spik som med 75 mm
 
Nej, den kortare spiken är också klenare, dras ur lättare. Min högst ovetenskapliga teori.
 
Ja, ok, om det inte finns ngn regel bakom så är det väl kanske inte helt optimalt att spiken går genom vindpappen, men det gör nog inte så mycket. Spiken tätar sitt eget hål :D

Att gå ner i dimension på spik tror jag också minskar hållfastheten.
 
John J skrev:
Anta att det är vindpapp och att det inte finns någon horisontell väggregel bakom spikreglen.
Men det blir ju cirka tusen hål genom vindpappen.
Vad gör då vindpappen för nytta?
Nu sitter det ju, förutom en spik i hålet, även en spikläkt och en bottenbräda över hålet. Har väldigt svårt att se hur det skulle kunna blåsa in där.
 
J
injonil skrev:
Ja, ok, om det inte finns ngn regel bakom så är det väl kanske inte helt optimalt att spiken går genom vindpappen, men det gör nog inte så mycket. Spiken tätar sitt eget hål :D

Att gå ner i dimension på spik tror jag också minskar hållfastheten.
Men det hålet som spiken gör blir ju lite större varje gång vindne tar i hårt i vindpappen...

joflopp skrev:
Nu sitter det ju, förutom en spik i hålet, även en spikläkt och en bottenbräda över hålet. Har väldigt svårt att se hur det skulle kunna blåsa in där.
Hmm kanske du har rätt. Känns bara underligt med tusen hål i vindpapp.

Borde ju räcka om man dubbelspikade med 50-60mm spik tycker jag. Eller kanske skruva..
 
Men spikhålen kommer ju endast att hamna på spikläkten vilken i sig är spikad mot reglar där vindväv/duk/papp är klämmd imellan.

Hur i faskien kan det komma in luft där?
 
J
kuse skrev:
Men spikhålen kommer ju endast att hamna på spikläkten vilken i sig är spikad mot reglar där vindväv/duk/papp är klämmd imellan.

Hur i faskien kan det komma in luft där?
Nej det är det som den inte är.

Finns inga liggande reglar bakom utan alla reglar är stående 2x4
 
Mikael_L
hempularen skrev:
Nej, den kortare spiken är också klenare, dras ur lättare. Min högst ovetenskapliga teori.
Jag tror det är så.
60mm spik är mindre i diameter än 75.

Använd spikpistol och 50 eller 65mm då, den är mycket grövre än motsvarande handspik.
 
J
Mikael_L skrev:
Jag tror det är så.
60mm spik är mindre i diameter än 75.

Använd spikpistol och 50 eller 65mm då, den är mycket grövre än motsvarande handspik.
Har tyvärr ingen spikpistol.
 
Mikael_L
En Power-craft eller GEBE, typ, kostar inte mycket. ;)
 
J
Mikael_L skrev:
En Power-craft eller GEBE, typ, kostar inte mycket. ;)
:rolleyes:

Fattar inte riktigt att ingen annan reagerat för denna fråga.

Att ha massa hål i vindpappen känns riktigt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.