Har träbjälklag, cc 600mm, i vårt hus, på det är 22 mm golvspån spikad. Så även i badrummet. Tror inte golvspånet är limmat för spikarna har börjat krypa upp och golven börjat knaka.

Given ovanstående förutsättningar, går det lägga klinker i badrummet?

Jo, jag känner till alternativ som limmad golvgips, limmad mineritskiva, stabiliserande golvmassa osv men för alla såna konstruktionsalternativ brukar det ju anges att golvspånet ska vara skruv-limmat.

Skulle det räcka att kompletteringsskruva befintligt golvspån och sen på med resten? Att limma golvspånet känns som en stor operation eftersom alla innerväggar står på golvspånet.

Nån expert (eller annan) som har svaren?

kommer du inte åt att skruva bredvid spikarna?

risken är dock att spickarna focerar tätskiktet med tiden då dom har en tendens att skjuta upp sig ur träet.
har själv en toalett med pvc matta med små bulor över hela mattan.

Jo, jag var nog lite otydlig. Min tanke var att dra ur spikarna och ersätta dessa med skruv (samt komplettera med ytterligare skruv) men inte limma (eftersom jag inte vill ge mig på att lyfta på golvspånet (pga väggarna).

Så det jag undrade om det kan tänkas vara tillräckligt med enbart skruvat (inga spikar och inget lim).

Jag antar att du menar att sedan dessutom lägga gips eller lagom tjockt med flytspackel ovanpå??

Du behöver ju under alla omständigheter ett "dött" material att sätta klinkers på.

Har för mig att jag sett en anvisning för några år sedan om att sätta skruv var 15e cm. I den anvisningen stod det att man dessutom helst skulle limma. Men som sagt "helst".

En intressant fråga är ju också hur stor yta vi talar om, och vilken spännvidd det kan vara på det underliggande bjälklaget. Om det ex är mer än 4m spännvidd så har jag för mig att man behöver cc30 mellan bjälkarna oavsett vilka förstyvningsoperationer man gör i skiv skiktet.

Spontant så känns det väl somså att om du skall lägga en stor yta och/eller på ansträngda bjälkar, så kanske det är riskabelt att inte limma, men om det är en liten yta på bjälkar med stor marginal så kanske man kan chansa. Om du så också gör överdelen enligt regelboken med limmad gips osv.

Jo, sen måste det ju på ett "klinkerkompatibelt" underlag ovanpå golvspånet.

I vårt fall är själva badrummet 2x3 meter men golvbjälkarnas spännvidd är jag lite osäker på nu. Tror att den kan vara uppemot 4 meter eller tom lite längre. Måste ner och mäta storleken rummet på undervåningen ikväll. Kände inte till kravet på maximal bjälklängd. Dimensionen på dem är iallafall 45x220.

Kravet finns i denna skrift:http://www.gvk.se/upload/bjalklagsnyckel.pdf

Fast gränsen var tydligen 4,2 meter. Däremot så står det inget om att spånskivan skall vara limmad, så vitt jag kan se. Undrar om inte det mest är en (nyttig) snickarkunskap.

Ok, jo jag ser det nu. Man får väl anta också att det gäller grövsta vanligt förekommande golvbjälkar, vilket väl borde vara 45x220.

Blir kanske till att komplettera med ytterligare golvbjälkar. Min förhoppning är då att kunna göra det underifrån (sovrum med spåntat trä som innertak ligger under badrummet). Riva ner innertaket och skjuta in kompletterande golvbjälkar. Undrar just om det är en genomförbar manöver...

Misstänker att det kan bli ett litet h..e, tänk på att bjälkarna skall helst läggas upp ovanpå dina bärande väggar. Kan kanske vara värt att kontrollera med något proffs (konstruktör??) om det verkligen är nödvändigt, en sådan utredning av en byggnadsingenjör kostar troligen mindre än virket till dina förstärkningar.

Jo det kan finnas problem med den metoden det inser jag,
t ex pga de rör som går under golvet.

De bärande väggarna har jag kolla på vilka de är. Igår mätte jag upp avstånden och de var "endast" 3 meter så då borde ju ingen komplettering av bjälkar behövas.

Min ursprungliga uppgift om badrummet storlek visade sig också vara fel efter kontrollmätning, det var 1.9x2.3 meter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.