Jag såg nyligen en hantverkare som ville ha vinkelprofiler bakom gipsskivorna för att, såvida inte jag missförstod det, minska risken för rörelser då det var träreglar + spån bakom. Det låter rimligt i mina öron (ej hantverkare själv). Dock är jag lite osäker på att det var en bra ide att spika upp vissa av dessa vinkelprofiler då spikhuvudet stack ut en märkbar del. Min (väldigt begränsade) erfarenhet av att jobba med spackel på vägg / tak är att små ojämnheter bakom gipsskivor kan få halvjobbiga konsekvenser vid spackling och slipning.
Som jag förstått det om man vill ha (väldigt) raka väggar / tak krävs antingen bredspackling eller att det är försänkningar i "stommen" bakom gipsskivorna där kortsidorna på gipsskivorna möts. Men även om man inte är ute efter den typen av perfektion så verkar det onödigt att skapa "vågor" på skivorna på detta sätt. Eller är jag helt ute och cyklar; detta är inte något som kommer synas och är standard?
Edit: Denna lösning verkar vara mer "korrekt", om det är så att det spik- / skruvskallar bygger orsakar "vågor" i gipset:
https://www.byggahus.se/forum/threads/skruv-foer-vinkelprofiler-med-osb-bakom.432475/post-4435356