2 203 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Spikad takpapp problem?
Hej
Var och skulle hjälpa en kompis igår med att leta efter en läcka i taket (råspont, läkt, betongtakpannor) och såg lite konstiga saker.
Takpappen var inte spikad längsmed skarvarna på ungefär halva taket, medan andra halvan var spikad dold med det vanliga 60-70mm cc. Det konstiga med detta var att där som taket var spikat hade pappen delat på sig och den övre pappen lämnade en öppen flik in till sponten, detta kunde vi inte se någonstans där pappen *inte* var spikad.
Något ställe hade den ospikade pappen lyft lite från sponten men det såg tätt och bra ut.
Är det någon som har varit med om något liknande?
Pappen skall ju spikas enligt alla anvisningar och så har det väl varit länge? Taket bytades för ca 15 år sedan.
Var och skulle hjälpa en kompis igår med att leta efter en läcka i taket (råspont, läkt, betongtakpannor) och såg lite konstiga saker.
Takpappen var inte spikad längsmed skarvarna på ungefär halva taket, medan andra halvan var spikad dold med det vanliga 60-70mm cc. Det konstiga med detta var att där som taket var spikat hade pappen delat på sig och den övre pappen lämnade en öppen flik in till sponten, detta kunde vi inte se någonstans där pappen *inte* var spikad.
Något ställe hade den ospikade pappen lyft lite från sponten men det såg tätt och bra ut.
Är det någon som har varit med om något liknande?
Pappen skall ju spikas enligt alla anvisningar och så har det väl varit länge? Taket bytades för ca 15 år sedan.
All pappen ser ut som att det har varit klisterkant, dock vet man ju inte om klisterkanten har varit dålig/torr och att dom därför har spikat en del.
En del torrsprickor finns i kanten av pappen men inte särskilt farligt mycket.
Finns det takpapp som inte skall/behöver spikas i våden? Rent tekniskt så skulle jag kunna tänka mig att det inte behövs iom att läkten bör hålla den på plats men jag har aldrig sett någon instruktion som inte beskriver spikning.
En del torrsprickor finns i kanten av pappen men inte särskilt farligt mycket.
Finns det takpapp som inte skall/behöver spikas i våden? Rent tekniskt så skulle jag kunna tänka mig att det inte behövs iom att läkten bör hålla den på plats men jag har aldrig sett någon instruktion som inte beskriver spikning.
Det verkar ju helt klart som att det skulle vara en förklaring, vet du någon anvisning som säger att man skall låta bli spikning?useless skrev:
Just nu lutar det åt att han vill göra om pappningen och då utan spikning för erfarenheten från detta taket säger att det är bättre utan spik men jag har läst olika anviningar och alla tycker att det skall spikas tätt.
Mitt förslag i första hand är att bara limma med asfalt över gamla taket och där det glipar spika ytterliggare men jag förstår honom att han tycker utan spik är bättre.
Klicka här för att svara