Hej!
Håller på och renoverar i fritidshuset och tänkte spika pärlspont i furu på en vägg i toaletten, tänkte då spika direkt på den befintliga väggen som är en målad byggskiva från -67. Läste i en tidigare tråd att det ska gå att spika direkt på, utan läkt. Någon som är av annan åsikt? Panelen blir i så fall bakom handfatet.
Sen så har vi ett litet rum med duschkabin och tvättmaskin. Tänkte sätta panel även där. I dagsläget är det en gammal våtrumstapet som släppt lite i skarvarna. Borde väl gå bra att spika över den med? Kommer ju inget vatten på den över huvud taget. Finns ventilation, fönster som går att öppna och vi duschar några gånger i veckan under sommaren, men inte mer än så. Så inte särskilt fuktigt överlag. Vad tror ni? Spika panel rakt på gamla tapeten?
Håller på och renoverar i fritidshuset och tänkte spika pärlspont i furu på en vägg i toaletten, tänkte då spika direkt på den befintliga väggen som är en målad byggskiva från -67. Läste i en tidigare tråd att det ska gå att spika direkt på, utan läkt. Någon som är av annan åsikt? Panelen blir i så fall bakom handfatet.
Sen så har vi ett litet rum med duschkabin och tvättmaskin. Tänkte sätta panel även där. I dagsläget är det en gammal våtrumstapet som släppt lite i skarvarna. Borde väl gå bra att spika över den med? Kommer ju inget vatten på den över huvud taget. Finns ventilation, fönster som går att öppna och vi duschar några gånger i veckan under sommaren, men inte mer än så. Så inte särskilt fuktigt överlag. Vad tror ni? Spika panel rakt på gamla tapeten?
Ingen som vågar ge ett råd kring detta?J JoakimPe skrev:Hej!
Sen så har vi ett litet rum med duschkabin och tvättmaskin. Tänkte sätta panel även där. I dagsläget är det en gammal våtrumstapet som släppt lite i skarvarna. Borde väl gå bra att spika över den med? Kommer ju inget vatten på den över huvud taget. Finns ventilation, fönster som går att öppna och vi duschar några gånger i veckan under sommaren, men inte mer än så. Så inte särskilt fuktigt överlag. Vad tror ni? Spika panel rakt på gamla tapeten?![]()
Vi har spikat pärlspont på flera ställen i huset direkt på. Vi fick rådet att sätta lim bakom, något vi struntade i .. men nu i efterhand känns hade det kanske varit smart då den inte fäste så väldigt bra överallt..
Lim ger en stummare och mer massiv känsla.
Jag använde något tjockare bygglim på patron.
Spikade bara på ett fåtal ställen.
Blev väldigt bra.
Jag använde något tjockare bygglim på patron.
Spikade bara på ett fåtal ställen.
Blev väldigt bra.
Upplever du att det rör på sig sommar/vinter? På regel har ju sponten större möjlighet att röra sig tänker jag. Limmad på väggen borde den ju bete sig annorlunda. Eller?Huddingebo skrev:
Har en till fråga kring spont. Inspirationen till detta projekt kommer från gamla bilder av badrum. När jag söker på spont så har de produktbilder som dyker upp 100ggr fler kvistar. Är det bara så det är nuförtiden eller handlar det om att hitta till rätt butik? Badrumsbilden är så som jag vill ha det, träets ådring är det tongivande inte kvistarna. Bild nr 2 från butik.
Ska man måla så spelar det ingen roll, bara 2ggr kvistolja och sedan 3 lager färg.
Tror det är ganska ovanligt att man sätter pärlspont utan ytbehandling.
Tror det är ganska ovanligt att man sätter pärlspont utan ytbehandling.
Klicka här för att svara