Hej,
Haft en mycket lik utmaning. Pärlsponten kommer ju sitta ändå då du ju inte har problem att komma åt att spika vid övriga fästpunkter men bra att få in ngt så som fäster brädorna även över kakelugnen så att du inte riskerar "lite häng" där.
Alternativ 1: skruva med vinkelskruvdragare om det går att få in.
Alternativ 2: förborra hål i pärlsponten och sätt i spikarna som nu sticker ut mindre. Slå sedan i dem genom att ta en lång platt stålbit eller liknande om du håller mot spiken och sedan slår på utanför kakelugnen. Inte helt lätt men brukar gå.
Alternativ 3: Punktlmma.
Spännande att se om någon har smidigare idéer!
/K
Haft en mycket lik utmaning. Pärlsponten kommer ju sitta ändå då du ju inte har problem att komma åt att spika vid övriga fästpunkter men bra att få in ngt så som fäster brädorna även över kakelugnen så att du inte riskerar "lite häng" där.
Alternativ 1: skruva med vinkelskruvdragare om det går att få in.
Alternativ 2: förborra hål i pärlsponten och sätt i spikarna som nu sticker ut mindre. Slå sedan i dem genom att ta en lång platt stålbit eller liknande om du håller mot spiken och sedan slår på utanför kakelugnen. Inte helt lätt men brukar gå.
Alternativ 3: Punktlmma.
Spännande att se om någon har smidigare idéer!
/K
Jag hade nog satt upp några kortlingar mellan de andra reglarna så att du kan spika fast pärlsponten så nära det går runt själva kakelugnen. Sedan kommer väl någon form av taklist som sannolikt bidrar till stabiliteten. Man kanske kan fästa något på väggen längst in ur synhåll som stödjer taklist eller pärlspont.
K kallun skrev:Hej, varit innebär samma lösning men känns ändå riktigt mäckigt. Vi får se hur det går. Tack för dina idéer.
Haft en mycket lik utmaning. Pärlsponten kommer ju sitta ändå då du ju inte har problem att komma åt att spika vid övriga fästpunkter men bra att få in ngt så som fäster brädorna även över kakelugnen så att du inte riskerar "lite häng" där.
Alternativ 1: skruva med vinkelskruvdragare om det går att få in.
Alternativ 2: förborra hål i pärlsponten och sätt i spikarna som nu sticker ut mindre. Slå sedan i dem genom att ta en lång platt stålbit eller liknande om du håller mot spiken och sedan slår på utanför kakelugnen. Inte helt lätt men brukar gå.
Alternativ 3: Punktlmma.
Spännande att se om någon har smidigare idéer!
/K
Bra tipps, ja vi älskar kakelugnen. Tyvärr är den inte tät men kommer renoveras framöver
B badtastex skrev:Bra tips med en kortling så nära det går. Taklisten blir också ett intressant dilemma hur jag skall gera och smyga in den snygg mot kakelugnen men allt går med lite tålamod och noggrannhet
Jag hade nog satt upp några kortlingar mellan de andra reglarna så att du kan spika fast pärlsponten så nära det går runt själva kakelugnen. Sedan kommer väl någon form av taklist som sannolikt bidrar till stabiliteten. Man kanske kan fästa något på väggen längst in ur synhåll som stödjer taklist eller pärlspont.
G guggen skrev:Ja blir en tidstypisk hålkärlslist så visst kommer den hjälpa till men även den blir ju svår att fästa in mot hörnet.
Jag håller med om en kortling så du kan spika så nära som möjligt. Men utöver det antar jag att du sätter en hålkärlslist eller annan grov list som sig bör. Då spänner denna upp brädorna längst in.
Klicka här för att svara
