Jag ska sätta upp liggande träpanel och funderar om jag kan plocka ner de befintliga gipsskivorna och ersätta med OSB istället, för att undvika att väggen bygger för mycket utåt.

Förlorar jag stabilitet i väggen på detta? Är det bättre att sätta någon annan typ av skiva istället för OSB?

Det är delvis ytterväggar med stålreglar, och det funkar inget bra att skjuta med spikpistolen genom dem.
Har redan testat i sovrummet där jag fick kompletera med OSB innan jag kunde sätta upp panelen.

Jag har limmat stående panel på gips med PL600. Fungerade bra tycker jag.

Det sitter nu glasfiberväv, typ fiskben på hela väggen. Vet inte hur bra lim skulle fästa på det utan att behöva spika också.

Hur lyckades du få tryck när du satt dit brädan?

Tror det fungerar med glasfiberväv bakom också bara den inte är målad med färg som flagar eller något. Enligt texten på PL600-tuben har limmet sugkoppseffekt eller något så det fäster ganska bra. Jag lyckades köpa pärlspont som var någorlunda rak så det räckte att dra limsträngar på baksidan på de flesta plankorna. Där de ändå ville vrida sig loss från väggen satte jag i små skruvar uppe och nere på ett par ställen medan limmet torkade. Skruvarna tog jag bort sedan. Jag satte upp lister som täckte skruvhålen sedan.

Tror nog inte limning är ett alternativ för min del ändå.

Så åter till frågan, tror ni väggen förlorar stabilitet om jag ersätter gips med OSB och spikrt panelen i den?

Jag kan inte tänka mig att väggen förlorar stabilitet om du byter ut gipset mot OSB. Nu har jag inte undersökt hållfasthetsegenskaperna för gips och OSB men spontant vill jag påstå att väggen t o m blir stabilare.
Vad har du för reglar bakom gipsen? Om du har träreglar kan du ju spika panelen direkt i reglarna och skippa OSBn. Om du sätter någon extra regel på diagonalen i något fack alternativt strävar upp diagonalerna med hålband så blir det nog lika starkt som med gips. Hålband finns bl a här http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ttor-vinklar/balkskor-platband/237210/halband

Dahlgren79 skrev:
Jag ska sätta upp liggande träpanel och funderar om jag kan plocka ner de befintliga gipsskivorna och ersätta med OSB istället, för att undvika att väggen bygger för mycket utåt.

Förlorar jag stabilitet i väggen på detta? Är det bättre att sätta någon annan typ av skiva istället för OSB?

Det är delvis ytterväggar med stålreglar, och det funkar inget bra att skjuta med spikpistolen genom dem.
Har redan testat i sovrummet där jag fick kompletera med OSB innan jag kunde sätta upp panelen.
Varför inte behålla gipsen?
Gen om sin tyngd är den en mycket bättre ljuddämpare än OSB, samt bidrar lite till brandsäkerheten.

OSB används ju mest för att ha något att "skruva i" när man har gips som ytskikt.
Men med träpanel som ytskikt behöver du ingen OSB?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.