1 195 läst ·
14 svar
1k läst
14 svar
Spika läkten genom råsponten?
Medlem
· västra götaland
· 2 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Mig veterligen ska strö- och bärläkt spikas igenom med 100mm spik och endast strö med 75mm spik. dvs båda går igenom råsponten.
Dcok kan det finnas olika system beroende på tillverkare och tätskiktsprodukter.
Dcok kan det finnas olika system beroende på tillverkare och tätskiktsprodukter.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Sant, hänger du mycket på vinden kan man alltid stuka spikarna.
Medlem
· västra götaland
· 2 inlägg
Tack för klara svar
Genom är aldrig bra, om det inte är en takstol bakom. Använd kortare spik om ni inte lägger bärläkten på takstolarna.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 407 inlägg
Spiken måste gå igenom för full styrka och av vad jag läst i t ex AMAn så krävs det.
Inte för att det hör till ämnet men även papptak kräver att skruvarna går igenom råsponten av samma anledning.
Inte för att det hör till ämnet men även papptak kräver att skruvarna går igenom råsponten av samma anledning.
Redigerat:
Hur mycket fastsättning behövs? Det kan ju vara längre spik i takstolarna.
Precis. Det vore ju synd om betongpannorna eller tegelpannorna gled av råsponten för att någon fått för sig att använda för korta spikar.M MagHam skrev:
Klicka här för att svara