1 527 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Spik eller dyckertpistol för råspont
Hej
För första och sannolikt sista gången ska jag spika 40 kvm veranda tak (tre olika verandor)
Råsponten är 20 mm tjock.
Jag noterar att en dyckertpistol klarar typiskt spik längder på 15-50 mm.
En spikpistol 50 till 90 mm.
Är det tillräckligt att använda en dyckertpistol och 50 mm spik? (Prismässigt fördelaktigt för ett engångsjobb)
För första och sannolikt sista gången ska jag spika 40 kvm veranda tak (tre olika verandor)
Råsponten är 20 mm tjock.
Jag noterar att en dyckertpistol klarar typiskt spik längder på 15-50 mm.
En spikpistol 50 till 90 mm.
Är det tillräckligt att använda en dyckertpistol och 50 mm spik? (Prismässigt fördelaktigt för ett engångsjobb)
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Nä... Inte dyckert till råspont.
Handspika ,skruva eller hyr en riktig istället.
Handspika ,skruva eller hyr en riktig istället.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Dyckert är för klent, minimum 2.3x60mm vfz eller 2.8x75 vfz..
https://shop.svenskttra.se/media/1226/skruv-och-spikguide.pdf
https://www.traguiden.se/konstrukti...l/tak/underlag-av-trapanel/faltak/inbradning/
https://shop.svenskttra.se/media/1226/skruv-och-spikguide.pdf
https://www.traguiden.se/konstrukti...l/tak/underlag-av-trapanel/faltak/inbradning/
Du behöver bara hyra en dag, du kan nästa upp råsponten med handspik allteftersom du jobbar ledig tid sedan täcker du råsponten vid arbetsslut för att skydda den ifrån nederbörd..Lars-Göran Lindström skrev:
Sedan när du är eller ser att du kommer bli klar så hur du en pistol över dagen och skjuter hela taket på någon timme eller så..
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
Jag handspikade min råspont till en byggnad på 5 X 12 m .
Tog tid , körde 4 tum spik och spikade dubbelt .
Täckte över med pressening när det inte gjordes något.
OBS använd hörselskydd , förvärrade min tinnitus med att inte använda skydd
Tog tid , körde 4 tum spik och spikade dubbelt .
Täckte över med pressening när det inte gjordes något.
OBS använd hörselskydd , förvärrade min tinnitus med att inte använda skydd
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 411 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 411 inlägg
Väljer du att nästa upp och hyra pistol senare så råder jag dig att ligga i lite då det är alltid en risk att nån bräda slår sig om den får sol och tid på sig så den torkar ur och det är inte så kul. Det är också därför man måste spika så rackarns tätt för det är ganska stora krafter när en bräda vill vrida sig.
Trallskruv är inte så dumt och ganska prisvärt om man inte fixar/vill handspika och inte heller vill hyra pistol.
Trallskruv är inte så dumt och ganska prisvärt om man inte fixar/vill handspika och inte heller vill hyra pistol.
Produkter som diskuteras: "Trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Snabb googling ger
- Spikpistol luft kombination Jula 2300 SEK
- hyra 300 SEK/dag
- Hammare,, finnes
Ställer Jula alternativet till det mer än det hjälper eller är hammare bäst. Då jag bara kan lägga in arbetsdagar då och då, känns hyra osäkert.
- Spikpistol luft kombination Jula 2300 SEK
- hyra 300 SEK/dag
- Hammare,, finnes
Ställer Jula alternativet till det mer än det hjälper eller är hammare bäst. Då jag bara kan lägga in arbetsdagar då och då, känns hyra osäkert.
Tre tak på totalt 40 kvm, blir ca 12 kvm vardera.
Inga problem att spika med hammare och 75 mm spik för du gör väl ett tak åt gången och papptäcker?
Då är det tråkigare att spika underlagspappen. men det går också bra med hammare om du ska använda det.
Inga problem att spika med hammare och 75 mm spik för du gör väl ett tak åt gången och papptäcker?
Då är det tråkigare att spika underlagspappen. men det går också bra med hammare om du ska använda det.
Klicka här för att svara