24 073 läst ·
7 svar
24k läst
7 svar
Spik- eller dyckertpistol? (plank och panel)
Jag har några större spikarbeten framför mig. Ska dels spika ca 100 meter plank och sen sätta innertak (typ pärlspont) i flera rum. Jag tänker mig att en billig spikpistol kan vara värt pengarna. Särskilt som hyra av spikpistol totalt kommer innebära att jag betalar mer än för att köpa en egen. Jag vet att en billig Jula eller Classe-maskin sannolikt är sämre än hyremaskinen, men det kan kanske vara värt det?!?
Frågan är dock om jag kan komma undan med att köpa en pistol som funkar för båda jobb. Dyckert känns lite svagt för planket men funkar det att köra upp panelen med spik istället för dyckert???
Tips? Reflektioner?
Tacksam för svar
Frågan är dock om jag kan komma undan med att köpa en pistol som funkar för båda jobb. Dyckert känns lite svagt för planket men funkar det att köra upp panelen med spik istället för dyckert???
Tips? Reflektioner?
Tacksam för svar
Produkter som diskuteras: "Dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Det är inte säkert att din billiga, köpta spikpistol är sämre än hyrmaskinen. Jag har i alla fall råkat ut för en hyrmaskin som inte fungerat alls.
Planket håller inte att spika med dyckert. Du kan sätta upp takpanel med spik, men det blir väldigt fult. Så det blir två olika pistoler för två helt olika användningsområden.
Planket håller inte att spika med dyckert. Du kan sätta upp takpanel med spik, men det blir väldigt fult. Så det blir två olika pistoler för två helt olika användningsområden.
Köpte en Biltema 16gauge dyckertpistol i höstas. Kass! den kärvade ofta så man var tvungen att ta öppna och rensa spik. Slangen läckte konstant och lossnade hela tiden trots att jag köpte komplett Biltema kitt vid samma tillfälle. Lindade silvertejp för att slippa den svingande slangen som sköts iväg i tid och otid.
När jag gick tillbaks (Backaplan) var gubben tjurig och inte alls hjälpsam och hela konversationen (som var ganska lång) gick ut på att han skulle få mig att erkänna att jag inte droppat i olja på korrekt sätt. Till slut var jag tvungen att visa honom bruksanvisningen och då gick han och skickade fram en kvinna som hanterade återköpet.
Köpte en Senco 18 gauge på Jula. Underbar! Biltema kompressorn har jag kvar, den funkar fint.
När jag gick tillbaks (Backaplan) var gubben tjurig och inte alls hjälpsam och hela konversationen (som var ganska lång) gick ut på att han skulle få mig att erkänna att jag inte droppat i olja på korrekt sätt. Till slut var jag tvungen att visa honom bruksanvisningen och då gick han och skickade fram en kvinna som hanterade återköpet.
Köpte en Senco 18 gauge på Jula. Underbar! Biltema kompressorn har jag kvar, den funkar fint.
Det blir knas att spika med samma dyckert till tak och plank. Glöm det.
Går själv i pistolköparplaner och det känns som att man bäst köper picka i USA. PÅ amazon.com är utbudet stort. Billigaste 18gauge Dewalten kostar 60 dollar... Tyvärr skickar inte just den säljaren till schweden men det finns ju andra marginellt dyrare. För egen del lutar det nog åt att jag köper både en 18gauge och en 16gauge. Skulle klara mig med bara en 16gauge men merkostanden för att få en 18gauge också är ju blygsam... Har spikat tak med en 18 gauge och det sitter bra men 16gauge är nog mer rätt. 18g är perfekt till lister etc.
Går själv i pistolköparplaner och det känns som att man bäst köper picka i USA. PÅ amazon.com är utbudet stort. Billigaste 18gauge Dewalten kostar 60 dollar... Tyvärr skickar inte just den säljaren till schweden men det finns ju andra marginellt dyrare. För egen del lutar det nog åt att jag köper både en 18gauge och en 16gauge. Skulle klara mig med bara en 16gauge men merkostanden för att få en 18gauge också är ju blygsam... Har spikat tak med en 18 gauge och det sitter bra men 16gauge är nog mer rätt. 18g är perfekt till lister etc.
Om man köper en tryckluftsdriven spikpistol i usa, kan man då räkna med att spik finns att köpa i sverige eller måste man kolla upp detta innan man väljer pistol?
Finns det någon spikpistol som är lämplig till stående utvändig träpanel? dvs platt skalle på spiken.
Läste någonstans att risken med spikpistol är att spikarna går för djupt och ett "hål" bildas där vatten kan tränga in i panelen.
Läste någonstans att risken med spikpistol är att spikarna går för djupt och ett "hål" bildas där vatten kan tränga in i panelen.
De flesta spikpistolerna, med djupjustering, bör väl vara lämplig för stående panel? 
Jag spikade min lockläktpanelen på mitt garage med spikpistol, 21gradig 50-90mm rund skalle.
Panelen målas ju, så ev. gropar där spiken gått för långt målas över.
Jag spikade min lockläktpanelen på mitt garage med spikpistol, 21gradig 50-90mm rund skalle.
Panelen målas ju, så ev. gropar där spiken gått för långt målas över.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden