3 387 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Spela upp ljud ifrån blu-ray på analog förstärkare?
Hej.
Jo funderar lite hur detta kommer funka, alltså att spela upp ljudet ifrån en blurayspelare på en analog förstärkare med rca-ingångar?
Det enda kruxet är väl att blurayspelaren har dessa analoga rca-utgångar eller
Har som sagt skaffat en platttv ut till stugan och förstärkeriet där ute är gammalt och inte utrustat med hdmi ingångar men i övrigt ok så för att få bättre ljud än vad tv högtalarna levererar.
Även en hd-box ska kopplas in och den är utrustad med analoga rca-utgångar, men jag har inte testat med denna ännu.
Jo funderar lite hur detta kommer funka, alltså att spela upp ljudet ifrån en blurayspelare på en analog förstärkare med rca-ingångar?
Det enda kruxet är väl att blurayspelaren har dessa analoga rca-utgångar eller
Har som sagt skaffat en platttv ut till stugan och förstärkeriet där ute är gammalt och inte utrustat med hdmi ingångar men i övrigt ok så för att få bättre ljud än vad tv högtalarna levererar.
Även en hd-box ska kopplas in och den är utrustad med analoga rca-utgångar, men jag har inte testat med denna ännu.
Kolla annars om du har rca-utgångar på tv:n, då behöver du ju inte byta källa på förstärkaren när du slår över mellan box och BlueRay.
Iofs så kan du ju då inte lyssna på t.ex cd-skiva utan att ha tv:n igång, och det kan ju vara lite trist.
Nu var det ju ett tag sedan jag var i branchen, men jag undrar om utvecklingen verkligen gått så långt att man redan börjat skippa analoga rca-kontakter på bluerayspelare.
Har den mot förmodan det så finns det hyggligt billiga d/a-omvandlare på Kjell&company.
Lycka till!
skickat från en telefon nära mig.
Iofs så kan du ju då inte lyssna på t.ex cd-skiva utan att ha tv:n igång, och det kan ju vara lite trist.
Nu var det ju ett tag sedan jag var i branchen, men jag undrar om utvecklingen verkligen gått så långt att man redan börjat skippa analoga rca-kontakter på bluerayspelare.
Har den mot förmodan det så finns det hyggligt billiga d/a-omvandlare på Kjell&company.
Lycka till!
skickat från en telefon nära mig.
Att behöva växla i förstärkaren mellan hd-box/bluray spelar ingen roll, lyssnar mycket på cd så att då behöva ha tv-n igång då nja.
De flesta blurayspelare jag kollat på saknar dessa analoga rca-utgångar, men har iaf hittat en som jag är sugen att köpa och ligger i den prisklass jag tänkt mig (1000-1500

http://www.panasonic.se/html/sv_SE/...pelare/DMP-BDT120/overview/9354397/index.html
De flesta blurayspelare jag kollat på saknar dessa analoga rca-utgångar, men har iaf hittat en som jag är sugen att köpa och ligger i den prisklass jag tänkt mig (1000-1500
http://www.panasonic.se/html/sv_SE/...pelare/DMP-BDT120/overview/9354397/index.html
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=749576&cks=ASS&assoc=E6A9658B-577B-4238-8A03-39D3E33C33C7
Nu är denna beställd, tack för tips/råd
Nu är denna beställd, tack för tips/råd
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 217 inlägg
Och här måste jag bara inflika om en idiotisk TV jag haft (fortfarande har i min övernattningslägenhet) som har RCA-stereo ut på baksidan, MEN dessa lägger inte ut samma ljud som genom tv:ns högtalare, utan *alltid* ljudet från TV-tunern. Så om man tittade på DVD med extern förstärkare så fick man alltså ljudet från den TV-kanal som just då råkade vara inställd istället för ljudet från DVDn.Lostmoose skrev:
Har aldrig varit med om maken om något så dumt byggt!
Ja det där låter ju helt galet byggt.lars_stefan_axelsson skrev:Och här måste jag bara inflika om en idiotisk TV jag haft (fortfarande har i min övernattningslägenhet) som har RCA-stereo ut på baksidan, MEN dessa lägger inte ut samma ljud som genom tv:ns högtalare, utan *alltid* ljudet från TV-tunern. Så om man tittade på DVD med extern förstärkare så fick man alltså ljudet från den TV-kanal som just då råkade vara inställd istället för ljudet från DVDn.
Har aldrig varit med om maken om något så dumt byggt!![]()
Klicka här för att svara