Jag har ett antal mini DV kassetter som jag ska digitalisera
Kostnaden blir alldeles för hög ifall jag skulle lämna dom till en firma som gör detta.
Videokameran existerar inte längre.
Jag har fungerande VHS spelare, kablage och programvara
Någon som vet om det finns adapter DV mini till VHS att köpa?
Eller om man kan få tag på en begagnad mini dv kamera?

Dv-formatet är digitalt medan VHS är analogt, därmed krävs mer än en adapter. Jag har en miniDv-kamera nånstans men vill inte släppa iväg den innan jag själv digitaliserat lite film….

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Magnus E K
DV är ett helt annat system (digitalt, fast med mycket mindre sofistikerad komprimering än modernare format) än VHS så någon adapter kommer inte fungera.

Jag vill minnas att det har existerat fullstora DV-kassetter och till en spelare för sådana skulle en adapter kunna fungera. Men enklast är att få tag i en kamera. (Mamma har en, dock inte testad på många år och om den fungerar vill nog hon (och jag) spela igenom och eventuellt spara ner egna kassetter först innan lån eller försäljning.)

Redigering: Tvåa på bollen

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Tack för svar
om någon har en kamera till försäljning eller utlåning så skicka pm

J
Jag har ingen sådan kamera, men har digitaliserat lite från VHS. Provat ett par olika sätt att få in signalen, och det fungerar lite olika bra. Det jag tillslut landade i var nån "streaminggrunka" som man matade in HDMI i och som sen via USB3 tog in signalen. Sen köpte jag en video-hdmi converter. Vet inte om det var onödigt krångligt, men den billiga prylen som tog in videosignal direkt hade sämre kvalitet och egenheten att den "stoppade" varje gång den tappade sync, vilket på egeninspelat material är varje gång man stannar och sätter igång inspelningen på en kamera.

Hoppas du hittar en beg kamera, du kan ju sälja den vidare till någon annan efteråt. De flesta vill nog bara ha den till just detta, att kopiera alla gamla band, och sen är man "klar". Tyvärr tror jag det kan finnas gummiremmar och kugghjul som mår dåligt över tid, så tiden är nog räknad för många "bandspelare".

För att föra över filmmaterialet digitalt behöver du ha Firewire i datorn. Alternativt en ny dator med Thunderbolt och en Apple Thunderbolt-till-Firewire-adpater. Eller en äldre Mac.
USB funkar inte för digital överföring, endast för att låta kamerans analoga utgångssignal återdigitaliseras via ett valfrit ett USB- baserat videointerface. Det finns några enstaka sällsynta sista generationens DV-kameror som kan skicka via USB, men dessa lär du inte hitta lätt.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Jag har bandspelare och datorer med 1394 jag skulle kunna låna ut men det ser ut som att avståndet i detta fall är för långt ändå. Men om någon annan läser detta i framtiden och är i behov så..

• Digital videobandspelare Sony DSR-20P med kontrollknappar och anslutningar, placerad på en trähylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
roxne och 6 till
  • Laddar…
Jag kopplade min dv kamera till en dvd med hårddisk o sen brände jag dvd skivor men den, tyvärr är ju båda borta men kan ju vara ett sätt utan dator om du får tag i kamera.

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Tack för tips
Det har löst sig, fick tag på en kamera för 350 kr
Måste vara nätansluten för att fungera.
Men eftersom jag bara behöver den för digitalisering av filmer så är det inga problem

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.