Du får övertyga frun om att det finns mycket bättre serier på de andra kanalerna som redan finns upplagda som "Video on demand". Såg att TV3, TV6, TV8, m.fl. ligger samlade under "Viasat on Demand" menyn om du letar.
Kolla in serien med Mikael Persbrandt när han kör Midnattsolrallyt 2007 med en gammal PV eller serien från 2008 där han kör Porsche, finns på TV4 Anytime om du gillar gamla rallybilar och även frugan kanske gillar den serien..............
"Skogstv" är de kostnadsfria kanalerna via marknätet där du inte behöver något Boxerabonnemang med avkodningsmodul.
Kolla in serien med Mikael Persbrandt när han kör Midnattsolrallyt 2007 med en gammal PV eller serien från 2008 där han kör Porsche, finns på TV4 Anytime om du gillar gamla rallybilar och även frugan kanske gillar den serien..............
"Skogstv" är de kostnadsfria kanalerna via marknätet där du inte behöver något Boxerabonnemang med avkodningsmodul.
Telia är ju tydligen inte den roligaste TV distributören att jobba med. Sexiga fibernät kanske finns med något så basic som en inspelninsbar box som grejar flera kanaler samtidigt har dom inte fattat är det som gäller sedan några år tillbaka.
Nu finns det vissa rykten och om TS orkar med så hittar han allt han behöver veta o lite till här:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=87235
Nu finns det vissa rykten och om TS orkar med så hittar han allt han behöver veta o lite till här:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=87235
Den länken var guld, tack för det.Nimajneb skrev:Telia är ju tydligen inte den roligaste TV distributören att jobba med. Sexiga fibernät kanske finns med något så basic som en inspelninsbar box som grejar flera kanaler samtidigt har dom inte fattat är det som gäller sedan några år tillbaka.
[länk]
Samma här. Började med en kombinerad backend/frontend för några år sen för att testa.ThomasN skrev:
Idag har vi en gammal PII 450 MHz 256 MB minne som backend (och så sitter det såklart ett par 250 GB diskar i den). I den sitter det två DVB-T-kort som är konfigurerade så vi kan spela in/titta på upp till fyra program samtidigt (två från varje tuner, om de sänds på samma MUX). (Backend behöver alltså inte vara en särskilt kraftfull maskin om man kör DVB-T. Jag har provat att spela in fyra program samtidigt som de två frontends tittar på varsit redan inspelat program, och det funkade perfekt.) Vi har dock bara de fria kanalerna.
Två frontends har vi allså, men kör också MythTVPlayer på Windows-burkarna hemma (och ungarna har nyss fått nya burkar med 19-tums plattskärmar så de kan kolla på inspelade program i sina egna rum).
Nackdelen med MythTV är att det är en relativt hög instegskostnad, om man inte har gamla burkar hemma att börja bygga med. Men när det väl är igång så är det otroligt smidigt. Har hänt mer än en gång att jag suttit på jobbet och insett att "oj, det där måste jag spela in", då jag loggar bara in på MythWeb och fixar det
Och nu kommer den lösning du efterfrågar Danne031. Den blir det att införskaffa.
Inklippt från Telia IPTV.
Spela in dina favorit tv-program via internet!
I slutet av november lanserar vi vår nya exklusiva inspelningsbara digitalbox! Med den kan du som är kund hos Telia bli först i Sverige med att programmera in dina tv-program över nätet. Oavsett om du sitter på jobbet, är på semester eller har missat bussen, går du bara in på Mina Sidor och spelar in avsnittet av den spännande serien du följer eller filmen du inte vill missa. Givetvis fungerar digitalboxen även som en vanlig inspelningsbar digitalbox som du programmerar från tv-soffan med fjärrkontrollen. Boxen är enkel att använda och stödjer HD.
I slutet av november lanserar vi vår nya exklusiva inspelningsbara digitalbox! Med den kan du som är kund hos Telia bli först i Sverige med att programmera in dina tv-program över nätet. Oavsett om du sitter på jobbet, är på semester eller har missat bussen, går du bara in på Mina Sidor och spelar in avsnittet av den spännande serien du följer eller filmen du inte vill missa. Givetvis fungerar digitalboxen även som en vanlig inspelningsbar digitalbox som du programmerar från tv-soffan med fjärrkontrollen. Boxen är enkel att använda och stödjer HD.
Allt detta är gammalt. Vi har gjort så länge med MythTV och MythWebAndersS skrev:Och nu kommer den lösning du efterfrågar Danne031. Den blir det att införskaffa.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Det är inte gammalt. Visst, spelat in tvprogram har man kunnat göra länge. Men det har i alla tider krävts en inspelningsbar utrustning hemmavid. Video, inspelningsbar dvd, MythTV osv.
Problem har det alltid varit att spela in iptv.
I Telias fall så spelas förhoppningsvis tvprogrammet in i Telias servrar och streamas sedan till kunden när man vill se inspelningen. Precis som Play-tjänsterna. Hoppas att de har valt den lösningen iallafall. Det är den mest logiska för iptv.
En klar fördel för tex oss med adsl (som ju bara kan ansluta en box) då inspelningen sker oberoende av vad jag tittar på just nu. Det går alltså att spela in en (eller t.o.m flera) kanaler samtidigt som tvn används till att titta på annat. Utan extra inspelningsbox.
Även fast MythTV har funnits länge och går att hantera via web så är det en klar skillnad på dessa förfaranden.
Problem har det alltid varit att spela in iptv.
I Telias fall så spelas förhoppningsvis tvprogrammet in i Telias servrar och streamas sedan till kunden när man vill se inspelningen. Precis som Play-tjänsterna. Hoppas att de har valt den lösningen iallafall. Det är den mest logiska för iptv.
En klar fördel för tex oss med adsl (som ju bara kan ansluta en box) då inspelningen sker oberoende av vad jag tittar på just nu. Det går alltså att spela in en (eller t.o.m flera) kanaler samtidigt som tvn används till att titta på annat. Utan extra inspelningsbox.
Även fast MythTV har funnits länge och går att hantera via web så är det en klar skillnad på dessa förfaranden.
Redigerat:
Det du talar om, en PVR i nätet, NPVR har Telia studerat men den nu utannonserade lanseringen gäller enligt representanter för Telia en "traditionell" PVR.it-snubben skrev:
I övrigt håller jag med om att den lösning du beskriver ger många fördelar (och för all del även vissa nackdelar) jämfört med att ha en egen hårddiskbox. Gissningsvis kommer det väl en sådan lösning längre fram.
Suverän timing, tack för detAndersS skrev:Och nu kommer den lösning du efterfrågar Danne031. Den blir det att införskaffa.
Klicka här för att svara