Som rubriken lyder är jag på jakt efter en trådlös fotoram som kan spela upp bilder/foton som finns i en (eller flera) mappar på en server som är ansluten till nätverket.
Helt enkelt för att slippa välja ut bilder till ett minneskort som sätts in i ramen så vill jag kunna peka ut ett antal mappar (alt. en mapp med undermappar) som ramen hämtar bilder ifrån och visar upp med lämpligt intervall.

Helst helsvart design, om gränssnittet är enkelt eller ej spelar inte så stor roll men kravet är att man kan accessa filer på lokalt nätverk och inte måste ansluta sig till Facebook eller någon annan online-tjänst för att visa bilder från annan källa än minneskort...

"Servern" i det här fallet är en Netgear ReadyNAS Duo med två speglade 1 TB-diskar som agerar "nätverksdisk"... inga aktiva serverapplikationer mer än default...

Tar tacksamt emot tips på märke/modell!

/Johan

Redigerat:
Vet inte om du kan några krav på upplösning/storlek eller om du kan tänka dig att krångla lite för att få vad du vill ha (eller om det skall vara en out-of-the-box lösning) annars kunde en billig Android-tablet + lämplig app vara en lösning:

http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=5985637
http://www.androidzoom.com/android_applications/multimedia/netslide-naswlan-slideshow_lkja.html

Har själv nämnda tablet men inte har inte provat appen utan kör en annan app som mappar mot mitt picasa-album då det är mer intressant för min då jag synkar regelbundet till Picasa. Fördelen är ju att du får lite annat kul, jag kör slideshow på min som en widget, samtidigt som jag visar upp min kalender, vädret och mailen t.ex.

B
hej,

väcker dett till liv igen, söker efter en Fotoram som går uppdatera på distans, ska sitta hos föräldrarna och jag vill kunna styra bilderna via internet. någon som vet om det finns nån sådan?

B
precis, kruxet är att den ska sitta hos min mor, som inte kan något om datorer överhuvudtaget... så tanken är att den sitter där och vi kan skicka photo till den, och även ta bort gamla.

är ev inne på att ställa en gammal bärbar dator där, som på något sätt får köra en slideshow som tittar i en specific mapp (dropbox troligtvis), sen autostart varje morgon, och sen på nåt sätt att datorn stängs av varje kväll.

men väldigt trist det inte finns fotoramar...

kikade på SD kort med Wifi, men verkar inte som Transends kort gick att ladda upp filer på på , bara tanka ner...

Jag gav en av Kodakvarianterna till mina föräldrar, det har varit något av en succé faktiskt. Tar jag en bra bild med mobilen så kan jag maila den till ramen direkt. Det har funkat bra rent tekniskt. Det viktigaste är väl att komma ihåg att skicka bilder ibland.

B
ok, du måste inte ha nåt speciellt Kodak konto? går det att maila direkt till ramen?`vilken modell var det?

Jag kommer inte ihåg modellen, men man fick sätta upp ett konto och då kan man lägga in bilder via webben också tror jag men jag har bara mailat. Man ställer in vilka adresser som ska få maila bilder. Jag tror ramen har funktioner för att visa när det kommit nya bilder och att den visar nya bilder oftare.

Edit: Nånting med pulse heter den.

Redigerat:
ullberg
Även jag har gett en kodak pulse till mina föräldrar, mycket bra produkt, trist att företaget var så nära KK att de la ner produktionen av exv. fotoramar... (vet inte om någon annan tagit över rättigheterna till pulse)

Jag tror inte man kan ta bort från en Pulse, bara lägga till (så tas de äldsta bort när minnet är fullt), men jag kan minnas fel...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.