Jag köpte en metrisk "Fartkvadrat" :-P För jag tycker de såg coola ut. Har använt den mest som vinkelhake. Och så ska man kunna ha den som stöd om man sågar med cirkelsåg (får se hur det går, eller så får man göra en jigg).

Enda fördelen mot en anslagsvinkel som jag kan se är att den ligger kvar på en list/planka där man lagt den om man släpper den. Det gör INTE en anslagsvinkel.

Men det finns ju folk som gillar kombinationsverktyg... de kan ju skaffa en "Odd job".

Jag har en metrisk speed square och tycker den är fenomenal, ett utmärkt koncept. Det enda problemet är att den saknar fina graderingar så jag använder mest den för att göra 90 och 45 graders markeringar och att verifiera att delar sitter i 90 grader till varandra.

Jag litar mycket på den för den är en enda bit med metall, inga sammanfogningar som kan gå sönder här inte. Det ska mycket våld till då.

Använder med cirkelsågen också som guide.

Jag skulle vilja ha en som är gjord för finsnickeri också.

Graderna har jag annars haft användning för också många gånger, innan jag skaffade jig brukade jag vässa på fri hand och då var det bra att ställa fiskvadraten eller vad ni nu kallade den brevid så kunde man se hur man skulle hålla stämjärnet eller hyvelbettet.

Det är egentligen så många små saker man märker nusomdå med det här verktyget... Svårt att komma på konkreta exempel men jag har nu försökt lista några. Det är ett verktyg som känns bra helt enkelt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.