Vår gamla ålderdomliga vattenkran till kolonistugan har gett upp. Har varit runt på Hornbach, Clas Ohlson och järnaffär i centrala stan. Kommentaren är att den är närmast antik - se bild. Känns som ett hemmabygge..? Kranen sittet på yttervägg, vatten går vidare från kranen in i huset. Kranen kopplas också till en trädgårdsslang vid behov. Har googlat efter kulventil med PRK-koppling som jag förstår att det heter, men inte hittat ngn motsvarighet. Någon som har tips på lösning med liknande funktioner, det måste ju finnas en modern motsvarighet?
Gammal silverfärgad vattenkran med korsformigt handtag och svart PRK-koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Det är en helt vanlig tappventil med vakumventil. Fast din vakuumventil är demonterad och så har man gängat dit en extra anslutning där istället.

Finns fortfarande liknade tappventil att inhandla idag från Mora/FMM. Dock med 3/4" gänga men jag vet inte hur vakuumventilen är monterad för att kunna bygga en liknande som din.

En vanlig silverfärgad tappventil med gängad anslutning och en demonterad vakuumventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.moraarmatur.se/vara-prod...ler/tappkran-med-vakuumventil-och-backventil/

Dyr var den också. 884:- är det billigaste jag hittar.

Har också tittat på liknande men tycker inte att plastvred är optimalt då den sitter utomhus... men det är ju ett alternativ, tack för svar krilleman_215

Nu sade sambon precis att vredet går att byta enkelt 😊 Så bra👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.