1 569 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Specialanpassat akvarium
Hej,
Tja, det borde väl vara i denna avdelning denna fråga passar bäst
?
Vi har en avsats vid sidan av trappan när vi går upp till övervåningen (souteränghus) och där har vi tänkt oss att ett anpassat akvarium skulle vara snyggt!
Djupet blir bara 23 cm och bredden 190 cm. Höjden skall anpassas till trappräckets höjd på övervåningen som är 95 cm. Eftersom trappräcket kommer att skymma akvariumet så kommer vi att byta ut det mot ett räcke med glasskivor samt överliggare i valnöt.
Men frågan är; är djupet för lite (kan tyvärr inte öka det dock) för att fiskar skall trivas även om den totala volymen blir nära 400 liter?
Mvh
TMC
Tja, det borde väl vara i denna avdelning denna fråga passar bäst
Vi har en avsats vid sidan av trappan när vi går upp till övervåningen (souteränghus) och där har vi tänkt oss att ett anpassat akvarium skulle vara snyggt!
Djupet blir bara 23 cm och bredden 190 cm. Höjden skall anpassas till trappräckets höjd på övervåningen som är 95 cm. Eftersom trappräcket kommer att skymma akvariumet så kommer vi att byta ut det mot ett räcke med glasskivor samt överliggare i valnöt.
Men frågan är; är djupet för lite (kan tyvärr inte öka det dock) för att fiskar skall trivas även om den totala volymen blir nära 400 liter?
Mvh
TMC
Det är inga problem att ha fiskar i ett akvarium med de måtten, bara ni väljer rätt typ av fiskar och är beredda på att det kommer att medföra extrajobb för er att sköta akvariet..
Precis som tidigare svar sa bör ni undvika större fiskar, men det kan bli fint med stora stim av mindre stimfiskar.
Jag skulle bara vilja komma med en del saker ni bör tänka på:
- Fiskarna kan känna sig väldigt utsatta för hot och bli stressade om ingen sida är täckt.
- Tänk på att akvariet tomt kommer att väga någonstans i trakten 150 kg, och fyllt minst 550 kg så det är inte lätt att få på plats och kommer att medföra en ganska stor påfrestning på golvet..
- Om ni har tänkt ha växter kommer dessa att bli fruktansvärt svåra att sköta.
- Det kommer att bli svårt/trångt att rengöra glasytorna från algpåväxt och annan nedsmutsning
- I ett så speciellt akvarium bör man fundera ett par gånger på hur filtreringen ska anordnas.
- och så vidare
Precis som tidigare svar sa bör ni undvika större fiskar, men det kan bli fint med stora stim av mindre stimfiskar.
Jag skulle bara vilja komma med en del saker ni bör tänka på:
- Fiskarna kan känna sig väldigt utsatta för hot och bli stressade om ingen sida är täckt.
- Tänk på att akvariet tomt kommer att väga någonstans i trakten 150 kg, och fyllt minst 550 kg så det är inte lätt att få på plats och kommer att medföra en ganska stor påfrestning på golvet..
- Om ni har tänkt ha växter kommer dessa att bli fruktansvärt svåra att sköta.
- Det kommer att bli svårt/trångt att rengöra glasytorna från algpåväxt och annan nedsmutsning
- I ett så speciellt akvarium bör man fundera ett par gånger på hur filtreringen ska anordnas.
- och så vidare
Vi har ju också ett inbyggt akvarium på gång och var därför hos Akvarielagret i Bromma för att få lite tips. De kan också bygga akvarium med speciella mått.
Bland det första de sa var "Hur långa armar har ni?"
Som jag förstår det tänker ni er ett 95 cm högt 23 cm tjockt akvarium.
De rådde oss till att inte ha högre än typ 70 för att kunna nå ner till botten. (Vårt ska vara 50 tjockt.)
Pumpen som behövs för att hålla vattnet fräscht tar också en del plats. I "vanliga" akvarium gömmer man ju ofta den i ett skåp under. Och så behöver akvariet en lampa och kanske en värmare. Det måste också få plats på något vis.
Så mitt tips är att gå till en bra akvarieaffär och fråga innan ni sätter igång att bygga. På så sätt kan man nog spara en hel del problem. I ert fall kan jag tänka mig att det kan vara läge att dela på det i två delar som står bredviv varandra. För det var ju också så att extremt stora glasytor gör att glaset måste bli tjockare. Jag skulle gissa att 95 x 190 är en sådan storlek.
Bland det första de sa var "Hur långa armar har ni?"
Som jag förstår det tänker ni er ett 95 cm högt 23 cm tjockt akvarium.
De rådde oss till att inte ha högre än typ 70 för att kunna nå ner till botten. (Vårt ska vara 50 tjockt.)
Pumpen som behövs för att hålla vattnet fräscht tar också en del plats. I "vanliga" akvarium gömmer man ju ofta den i ett skåp under. Och så behöver akvariet en lampa och kanske en värmare. Det måste också få plats på något vis.
Så mitt tips är att gå till en bra akvarieaffär och fråga innan ni sätter igång att bygga. På så sätt kan man nog spara en hel del problem. I ert fall kan jag tänka mig att det kan vara läge att dela på det i två delar som står bredviv varandra. För det var ju också så att extremt stora glasytor gör att glaset måste bli tjockare. Jag skulle gissa att 95 x 190 är en sådan storlek.
Klicka här för att svara