Hej om jag vill koppla in en lampa som tänds när jag aktiverar larmet kan jag koppla in den på t ex OP5
plus till lampan direkt och sen från op5 till minus på lampan.

RilleRock
Variabel skrev:
Hej om jag vill koppla in en lampa som tänds när jag aktiverar larmet kan jag koppla in den på t ex OP5
plus till lampan direkt och sen från op5 till minus på lampan.
Yes, det är precis så man gör :)
Sen beror det lite på när du vill lampan skall vara aktiverad med det bestämmer du med utgångtypen till utgång 5 (OP5).

Tackar

Om jag vill ha flera funktioner till samma lampa t ex av och tillkoppling kan jag då ansluta t ex både op6 och op5 till samma lampa och ge de olika funktioner eller kan det bli kortis om jag skickar ström från op6 till op5

RilleRock
Variabel skrev:
Om jag vill ha flera funktioner till samma lampa t ex av och tillkoppling kan jag då ansluta t ex både op6 och op5 till samma lampa och ge de olika funktioner
Japp det kan du utan problem.

Kingen99Kingen skrev:
Hej
Enligt manualen "Utgångarna OP4, OP5 och OP6 är 12 V öppna resistiva
transistorutgångar med en strömstyrka på 300 mA. "

Då jag Inte är så bra på el, kan jag köpa en
Ljusdiod på Kjell.

[länk]

Samt ett 560ohms motstånd, löda och sedan koppla in?
Ja det ska gå bra. Tänk på att en lysdiod är polariserad, anod kopplas till + och katoden (kort ben) kopplas till utgången på larmet, som sedan sluter utgången mot jord/minus.

• Gilla
Kingen99Kingen
  • Laddar…
Jag har nu monterat en grön lysdiod och en röd, min tanke är att OP5 skall tända om "Nattläge" (deltidkoppling) är på samt att den gröna OP6 istället skall lysa om det inte är larmat. Jag tror mig veta hur jag löser det med OP5 "Typ - System - Deltilkoppling X" men hur löser jag det med OP6? Kan inte se att det finns något alternativ för "ej-larmat"?

RilleRock
Samma som OP5 men du inverterar utgången.

• Gilla
Kingen99Kingen
  • Laddar…
Tack RilleRock, det fungerade perfekt! nu önskar jag bara att jag hade fler utgångar... :-)

RilleRock
  • Gilla
Kingen99Kingen
  • Laddar…
K Kingen99Kingen skrev:
Hej
Enligt manualen "Utgångarna OP4, OP5 och OP6 är 12 V öppna resistiva
transistorutgångar med en strömstyrka på 300 mA. "

Då jag Inte är så bra på el, kan jag köpa en
Ljusdiod på Kjell.

[länk]

Samt ett 560ohms motstånd, löda och sedan koppla in?
Detta fungerade bra, nu kom jag på att det skulle vara snyggt att koppla in ytterligare en diod parallellt så att jag kan se status på ett annat ställe också, kommer det att funka? - räcker spänning/strömstyrka till? Eller måste jag justera motstånd tex?

K Kingen99Kingen skrev:
Detta fungerade bra, nu kom jag på att det skulle vara snyggt att koppla in ytterligare en diod parallellt så att jag kan se status på ett annat ställe också, kommer det att funka? - räcker spänning/strömstyrka till? Eller måste jag justera motstånd tex?
Testa! Dioderna kommer att lysa lite svagare, kanske duger ljusstyrkan. Annars minska förkopplingsmotståndet.

• Gilla
Kingen99Kingen
  • Laddar…
S
paralellkopplar du lysdioderna så kommer dom lysa lika starkt. Dom drar så lite ström att dom inte kommer orsaka något spänningsfall över huvud taget.

Redigerat:
  • Gilla
Kingen99Kingen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.