personstarthumb-up

SPC inkoppling av motorventil

394 läst  17 svar

1. V
    Husägare Nivå 4
    1EAB878D-96E5-423F-A3DE-F2EB502A22E9.png någon som kopplat in motorventil till SPC centralen borde bli på utgång sen lägga med konstant spänning. Vet att motorventilen är på ca 4 watt LK motorventil. Några tips eller fällor man kan gå i.

2. L
    Medlem · Nivå 20
    Mera info behövs kanske typbeteckning kopplingsschema

3. V
    Husägare Nivå 4
    Frågan är om denna skall ha ström för tillkoppling samt ström för bortkoppling kräver väll då inkoppling från 2 st utgångar för att öppna och stänga vid till och frånkoppling

4. L
    Medlem · Nivå 20
    En kort fråga till , vad har den för funktion , reglera värme eller bara stänga öppna något eller vad då
    Första gången jag ser en sådan , så det är lite diffust vad den ska göra , men det ordnar sig nog

5. V
    Husägare Nivå 4
    Öppna och stänga huvudkranen för inkommande vatten

6. L
    Medlem · Nivå 20
    Ok är det en säkerhetsgrej när du åker bort
    Se min skiss så kommer du till skott , strömförsörjningen kan komma från ett bilbatteri eller
    adapter 230/ 12 VDC 10W ( drar 4W ) men då överbelastar du inte adaptern
    Vid batteridrift fungerar den alltid , vid adapter stopp vid strömavbrott , men står kvar i det läge som valts , går att handmanövrera enligt info
    Hur du ska manövrera den är okänt men går att ha en strömbrytare ( trapp ) för att stänga och öppna och märka med öppen stängd
    Se kisser

7. V
    Husägare Nivå 4
    Den kommer få ström från centralen, men frågan är om jag ska ge den ström i ca 7 sek vid till koppling för att stänga från en port sen när jag larmar av får jag programmera en annan port som ger ström i ca 7 sek. En port går till NC och den andra till NO sen lägger jag plus eller minus till den andra. Någon som vet hur portarna ger ström + eller -

8. L
    Medlem · Nivå 20
    Från centralen , vilken sorts central 230V eller annan , du säger även + och -
    I ventilen finns det ändlägen som stoppar den vid fullt utslag , så det behövs ingen tidsfaktor
    för till och från , den stannar själv och står kvar i det läget tills det kommer + på den andra
    Se skissen så ser var + och - ska in

9. V
    Husägare Nivå 4
    Jag menar larmcentralen men jag kan nog kolla på den specifikationen tackar

10. V
    Husägare Nivå 4
    Hur skall jag fysiskt dra trådarna se spec på centralen

11. L
    Medlem · Nivå 20
    Eftersom det är små strömmar så kan du dra en telekabel 4X0,5 ( kanske samma sort som du har till larmkontakter )
    Enligt punkt 9 så är det en potensialfri växlande NC COM NO
    Com kopplas ihop med punkt 6 +12V och punkt 9 NC går till NC på donet , NO går till NO på donet , samt en direkt från punkt 6 0V till donet THP
    Sen med programering kan jag inte , men NC är alltid till i opåverkat läge , kanske lämpligt med öppen ventil , och NO för stängd ventil
    Du väljer själv

12. Bästa svaret

L
    Medlem · Nivå 20
    En bättre förklaring här

Variabel gillar
  13. V
    Husägare Nivå 4
    Någon som vet vilken port som styr reläutgången larm port.PNG

14. RilleRock
    Medlem Nivå 10
    Utgångarna börjar längst ner till höger som nr 1 och sen går det uppåt.
    Det potentialfria reläet blir då nr 3.

Variabel gillar
  15. V
    Husägare Nivå 4
    Funkar perfekt tack för bra svar

Hej där! Skaffa ett konto gratis för att se bilder och ställa frågor i forumet. :love: