Hej!
Har för ett tag sen installerat en SPC 4320 hemma och den flyter på bra men appen får jag inte igång.
Den verkar ha registrerat sig för först fick jag upp i appen att "Panel is not registered"
Och nu får jag "Inloggningsfel, begäran nådde en maxtidsgräns".
Så något får kontakt eller?
Blir liknande resultat om jag försöker nå den från spcsecure med dvs den står bara och laddar men inget händer.
Har försökt att använda både fast ip och dhcp.
Tacksam för lite bollplank
Har för ett tag sen installerat en SPC 4320 hemma och den flyter på bra men appen får jag inte igång.
Den verkar ha registrerat sig för först fick jag upp i appen att "Panel is not registered"
Och nu får jag "Inloggningsfel, begäran nådde en maxtidsgräns".
Så något får kontakt eller?
Blir liknande resultat om jag försöker nå den från spcsecure med dvs den står bara och laddar men inget händer.
Har försökt att använda både fast ip och dhcp.
Tacksam för lite bollplank
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Välkommen till forumet! Här kommer några bollar:
Har du blippat i "registrera mot portal" i inställningarna på larmet?
Har du öppnat rätt port i din router?
Har du blippat i "registrera mot portal" i inställningarna på larmet?
Har du öppnat rätt port i din router?
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Har du testat att köra med fast IP lokalt på ditt eget nät?
Yes det har jag.fredrik.johansson skrev:
Port 443 men vet inte om det är problem med min huwaei-router för diverse bekanta som kan datorer och nätverk har kollat på den utan resultat.
Under portalinställningar i SPC står det man skall fylla i adress till SPCsecure servern.
Är det www eller någon ip-adress?
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
www.spcsecure.com går bra ...varmstro skrev:
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Ok, här kommer lösningen. Hoppas jag...varmstro skrev:
När du satte fast ip i larmet ställde du aldrig in DNS och gateway, eftersom det funkade att konfigurera larmet ändå. Nu vill larmet ut på nätet och vet inte vilken gateway som ska användas eller hur spcsecure.com ska översättas.
Antingen ställer du in rätt adresser manuellt eller ställer in routern på att alltid tilldela larmets Mac-adress det önskade ipnumret och stället in larmet på att tilldelas automatiskt via DHCP.
Stämmer det?
fredrik.johansson skrev:Ok, här kommer lösningen. Hoppas jag...
När du satte fast ip i larmet ställde du aldrig in DNS och gateway, eftersom det funkade att konfigurera larmet ändå. Nu vill larmet ut på nätet och vet inte vilken gateway som ska användas eller hur spcsecure.com ska översättas.
Antingen ställer du in rätt adresser manuellt eller ställer in routern på att alltid tilldela larmets Mac-adress det önskade ipnumret och stället in larmet på att tilldelas automatiskt via DHCP.
Stämmer det?
Har inte ställt in något med dns eller gateway för det förstår jag inte.
Är inte så haj på nätverk men om ja förstår dig rätt kan jag ha kvar dhcp i centralen men hur gör ja då i routern?
Är det pf ja skall göra?
Kan ta några bilder från routern bara ja vet vad ja skall kolla efter.
Hur ställer ja in den manuellt om ja vill ge centralen en fast ip istället?
IP kan ja ge den men hur vet jag vilken dns och gateway ja skall ge den?
Medlem
· Västernorrland
· 521 inlägg
Jag gjorde så här: ställ i i routern så att SPC-centralen alltid får samma IP, se till att porten 443 är är öppen och ställd mot centralen. Slå på DHCP i SPCn. Då funkar det för mig och de andra SPC-larm jag hjälpt andra med ... Vet dock inte om det är "rätt" men det funkar ...
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Kör du windows kan du starta kommandotolken (skriv cmd i kör-rutan) och skriva ipconfig, då rasslar en massa siffror fram bla. Gateway och DNS. Ev kan du behöva skriva ipconfig /a .varmstro skrev:![]()
Har inte ställt in något med dns eller gateway för det förstår jag inte.
Är inte så haj på nätverk men om ja förstår dig rätt kan jag ha kvar dhcp i centralen men hur gör ja då i routern?
Är det pf ja skall göra?
Kan ta några bilder från routern bara ja vet vad ja skall kolla efter.
Hur ställer ja in den manuellt om ja vill ge centralen en fast ip istället?
IP kan ja ge den men hur vet jag vilken dns och gateway ja skall ge den?
Som alternativ ställer du in routern, brukar finnas inställningar under LAN/DHCP-server eller nåt liknande. Där brukar det finnas en lista med alla anslutna enheter och dess unika Mac-adress och vilken ip-adress den fått. Ofta finns det nåt alternativ för att tilldela just den enheten en specifik ip.
Hur öppnade du porten i routern?
:wow:fredrik.johansson skrev:Kör du windows kan du starta kommandotolken (skriv cmd i kör-rutan) och skriva ipconfig, då rasslar en massa siffror fram bla. Gateway och DNS. Ev kan du behöva skriva ipconfig /a .
Som alternativ ställer du in routern, brukar finnas inställningar under LAN/DHCP-server eller nåt liknande. Där brukar det finnas en lista med alla anslutna enheter och dess unika Mac-adress och vilken ip-adress den fått. Ofta finns det nåt alternativ för att tilldela just den enheten en specifik ip.
Hur öppnade du porten i routern?
Nu funkar det!
Ställde in fast ip, gateway och dns i spc.
Sen portforwade jag som jag gjort innan i routern.
Då är det gateway och dns som strulat hela tiden tack vare min okunskap.
Stort tack
Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Det ska "alltid" fungera. Siemens server låg nere nån gång och då gick det förstås inte. Är det i appen eller spcsecure.com du får felet? Båda?varmstro skrev:
Kolla inställningarna i larmet, tror det finns någon tidsinställning, hur ofta den ska uppdatera till spcsecure.com. Spcsecure är ju inget annat än en databas över ditt larmid och vilken publik ip du har för tillfället.
Dubbelkolla också att din portforward funkar som den ska.
Får felet i båda.fredrik.johansson skrev:Det ska "alltid" fungera. Siemens server låg nere nån gång och då gick det förstås inte. Är det i appen eller spcsecure.com du får felet? Båda?
Kolla inställningarna i larmet, tror det finns någon tidsinställning, hur ofta den ska uppdatera till spcsecure.com. Spcsecure är ju inget annat än en databas över ditt larmid och vilken publik ip du har för tillfället.
Dubbelkolla också att din portforward funkar som den ska.
Igår när det funkade på telefonen funkade det inte på spcsecure.com.
Har den inställd på att uppdatera varje minut till portalen.
Jag loggade in direkt i centralen via https och då stod det att den senast vart registrerad på portalen minuten innan min inloggning till centralen.
Hur kollar jag att pf fungerar?
Kollade på whatsmyip och scannade portar och 443 var öppen och de andra stängda.