Hej!

Jag har ett uterum på ritningsbordet och funderar på att använda sparrar istället för takstolar för att få "öppet och luftigt". Rummet blir (högst) 6x8m och sparrarna kommer alltså vila på väggar och limträbalk i nocken. Någon som har erfarenhet av denna konstruktion? Jag har sett att man lite felaktigt kallar detta "åstak" på nätet.
Vill gärna ha lite förslag på sparrarnas konstruktion och dimensionering.

Sprängskiss på en sida. Sparrarna fästes med varandra över balken.
sparr.gif

Redigerat:
Hej!

Inte för att svara direkt på din fråga så ska berätta om mitt bygge.
Det är en verkastad 8x15 m med en limmträbalk i nocken. Min konstruktör vill att mina sparrar ska var två stycken i hopmonterade 45x200 reglar, höjden blir då 400. Jag ska ha betongpannor, råspont, isolering, gles och gips. Snölastzon 2,5 och 27 graders lutning.

Kolla även på denna länk http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx där kan du beräkna själv vad du ska ha om du väljer kerto eller limträ.

Ps du får nog ett bättre svar om du berättar vad du ska ha på taket, lutning ev isolering och innertak samt var du bor någonstans (snözon)

Jag bor i Sundsvall/Västernorrland så snözonen är 3 - 3,5.

Otroligt trevlig länk! Tackar!! :wow:

Det blir en väldigt stabil limmträbalk om jag bara skall ha en i nocken. Måste fundera lite mer på det här. Man måste nästan ha tre bärlinor om man skall hamna på vettiga dimensioner.

Belägget här blir plåt, råspont, isolering, gles och panel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.