Sparar värme genom att fördela och återanvända

11k läst  131 svar

1. P
    Medlem Nivå 7

Kul!

Alltså huvudpersonen själv i artikeln?!
    Kul att läsa och ta del projektet, och väldigt intressant! Din Dusch-VVX har fångat min nyfikenhet extra mycket, och du får gärna berätta mer om hur du upplever att den fungerar. Mätbara resultat av den? Kallt att stå på? Skicka gärna PM eller mail om du inte är beredd att driva en dialog här i tråden. :)

• Laddar…
  2. B
    Medlem Nivå 1
    Och pay off-tiden blir? 25år?

3. L
    Medlem · Nivå 9
    Hmm. Om man läser tråden så fattar man att det finns för många obekanta för att beräkna en pay off-tid.
    Men måste allting gå med vinst ? Jag har flera fritidssysselsättningar som inte går med vinst. Kan aldrig få igen pengarna i annat än välbefinnande.

4. B
    Medlem Nivå 1
    Har ett hus byggt 1971 och har en total förbrukning på 12900kWh per år.
    Vi snålar inte.
    Jag tror att han troligtvis gör största besparingen på värmepumpen och skulle kunna sänka det ytterligare lite med ett riktigt ventilationsaggregat som återvinner.

5. H
    Medlem Nivå 6
    Man kör inte direktverkande eluppvärmning i passivhus pga risken att värmekällan skall gå sönder utan pga av att värmebehovet är så litet att konventionella uppvärmningskällor inte lönar sig att investera i.

6. U
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Fantastiskt trevligt att få besök av professorn själv!

Har man en förbrukning på 12900 kwh per år så går det inte att "räkna hem" nån åtgärd alls. :banghead:

speciellt inte med ett ftx aggregat som drar ström och kräver filterbyte och dessutom kostar 50 000 att installera. :x

Extra isolering som är ett allmänt erkänt mirakelmedel för att spara energi är också väldigt svår att "räkna hem"
    köp isolering för 20 000 så måste den spara 2000 per år för att ha en acceptabel pay off tid enligt somliga. ;)

Som tur är räknar inte alla krasst ekonomiskt utan somliga (tex jag) vill hitta bra lösningar till mig.
    Rimlig förbrukning och bra komfort, och gärna enkla okomplicerade system gillar jag.
    Därför gillar jag isolering och avlopps vvx för dom köper man en gång, kräver inget underhåll och slits inte. :)

Urban

7. U
    Medlem Nivå 2
    Nja?
    elbatteri i ftx är nästan direktverkande eluppvärmning bara att man blåser in den med luften.
    Det är godkänt, men inte att sätta upp några pyttiga radiatorer i stället?

nån som vet hur dom tänkte här?

Urban

8. G
    Anonym
    Ja vad säger man. Läser man här så förstår man varför folk lämnar forumet.

9. S
    Medlem Nivå 7
    Ja det tror jag också samt att han får bra ventilation. Men han unnar sig lite också med spa avdelning.

Tror att någon kommer bygga förenklad vvx i duschkabiners golv snart. Är den då plastklädd blir det inte direkt så kallt på golvet. De flesta brukar låta det rinna lite innan rätt temp kommer. Att offentliga anläggningar vill utnyttja värmen från spillvattnet från duschar är inte fel. Dessa skulle även kunna montera stryppackning för 3 liter/min i dusch så skulle det främst för miljön spara mer. En familj skulle slippa förbruka 1-3 kubik uppvärmt vatten på ett år beroende på hur mycket de duschar.

Att vi ska installera olika kostsamma funktioner som kostar i inköp och tillverkning som inte ger så mycket så är vi fel ute. Att vi även ska köpa vvx för avloppsvatten är inget som tilltalar mig. Solfångare eller vindsnurror tilltalar mig inte då de kostar för mycket i förhållande till vad det ger. Eon vill inte reparera sina vindsnurror utanför Öland utan vill bygga nya på bättre plats för det lönar sig inte. Hoppas de återställer platsen också. I Spanien vill de inte ha solfångare då det blir höga skatter på dem och använder kol istället. Här täcker vi dem med bidrag så det lönar sig för kunden. Däremot hemsnickrade lösningar som ex solluftsfångare etc och vi prövar oss fram som energikufen har gjort intresserar mig. Vissa påstår att fuktig luft till llvp är till fördel och vissa inte. Jag skulle kanske skaffa en ny torktumlare igen och leda luften till llvp. Min kondenstumlare har egen spillvattentank som avger värmen medans andra tömmer vattnet direkt. Låt bli att tömma badkaret direkt och utnyttja spillvärmen om det inte behövs för att rensa avloppet. Slamsugning kostar 3-4 tusen så intjäningen försvinner snabbt. Låt bli att använda eftervärme på diskmaskinen, det torkar ändå om någon timme. Att en villa som förbrukade 26 000 kwh 2006 ska minska sitt energibehov 20 % är ingen svår uppgift. Men vi kan inte låta det gå i absurdum. Jag tillhör inte superspararna där toapapper och toalettstolar diskuteras i forum. Däremot trivs jag i detta forum, det är utvecklande.:D

10. N
    Medlem Nivå 14
    Klart det inte måste, men jag ser då i alla fall roligare saker att slös bort pengar på.

11. P
    Medlem Nivå 7
    Fast...allt är ju lite beroende på vilken Payoff-tid man räknar på.
    Om jag kan sänka mina "löpande" utgifter under tex. 4år, genom att betala XXkronor i en engångskostnad, så ser jag det som ett "långsiktigt" sparande. Om något då är "break even" efter fyra år så är det ju ren vinst...
    Men mycket handlar ju om hur mycket pengar man har att "spela" med från början.

Det är lättare att "omfördela" kostnaderna och tex. sänka den löpande elförbrukningen om man har en massa pengar att slänga ut på allehanda konstig utrustning från början. En del vinner man på, en del går "jämnt upp" och en del förlorar man på, thats life. Under resans gång så lär man sig en hel del om teknik, energi och människors envishet, så jag ser det mer som en hobby, ett lärande och om jag dessutom kan sänka min elförbrukning så är jag nöjd.

Allt går inte att kalkylera in i absurdum, man får helt enkelt "testa och se".

Redigerat 9 okt 2014 08:23
  12. G
    Anonym
    Är det så mycket fett i duschavloppet? Köksavlopp fattar jag i alla fall om man inte är vegetarian....

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: