15 402 läst ·
131 svar
15k läst
131 svar
Sparar värme genom att fördela och återanvända
Absolut är det så!pelle242 skrev:
Det är ju just för oss som sitter med direktverkande el som då har en egen fristående VV-beredare som har mest att vinna på en liknande påhitt. Tyvärr är det väl så fortfarande att majoriteten av alla småhus idag inte har vattenburen värme, utan är utlämnad till just "varmvattenberedare".
Det är inget som hindrar dig plutoorjan att utveckla en bra lösning för detta, varmvatten är precis som nämnts en källa med stor besparingspotential. Men den måste vara tillräckligt robust, med bra återvinning och i princip utan krav på skötsel, underhåll och i det exempel som visas här är det inte fallet. Den är dyr i förhållande till funktion och som VVX även medioker ingen tvekan om det. Så gör din variant för fast installation integrerat med avloppsröret från brunnen, då kommer även det estetiska att vara löst för de som ser mycket till det.
Själv behöver jag ingen då två-tre timmars eldning per fjorton dagar ger > 15 m3 VV att slösa bort, att jag nämner det beror på att i dagsläget ser många det lilla jobbet plus 1 timme uraskning per månad som jobbig skötsel även om förutsättningarna är på plats. Då kommer det i annan dager med alla fiffiga lösningar som kräver både skötsel och utbyten mm det är nog svårt att få bärkraft i sånt åtminstone i det läge vi har idag.
I mitt fall har jag lagt krutet på att använda en rimligt effektiv modern panna med sond utan att gå upp i det mer än dubbelt dyra lyxsegmentet som tex D09 brukar beskriva. Den ligger verkningsgradsmässigt långsiktigt kring 90% det är helt ok men kräver lite intresse när man bygger upp systemet. VV tas ut från ackumulator via en VVX sk TVA som är dimensionerad, konstruerad enligt helt andra principer än de kommersiella typerna.
Även acktankarna är avpassade enligt vissa principer för diameter/höjd förhållande pga att jag tvingas seriekoppla dem. Likaså placeringen i den kraftigt isolerade volymen så att avsvalning och varaktighet för respektive tank är optimal sett till totala isolertjockleken på lösullen. Över detta ligger en egen styrning både för laddning/urladdning och förbränningsregleringen.
Allt detta gör man numera enkelt genom diverse simuleringar i dator, välj metod och verktyg efter egen nivå och förkunskaper det är främst i de grova dragen man bäst ser och lär sig hur systemet funkar. Sen kan man givetvis överdriva detta och optimera för sakens skull, men då får man ha böjelser likt mina kring att reda ut och undersöka tekniken med den mer abstrakta matematikens hjälp.
Själv behöver jag ingen då två-tre timmars eldning per fjorton dagar ger > 15 m3 VV att slösa bort, att jag nämner det beror på att i dagsläget ser många det lilla jobbet plus 1 timme uraskning per månad som jobbig skötsel även om förutsättningarna är på plats. Då kommer det i annan dager med alla fiffiga lösningar som kräver både skötsel och utbyten mm det är nog svårt att få bärkraft i sånt åtminstone i det läge vi har idag.
I mitt fall har jag lagt krutet på att använda en rimligt effektiv modern panna med sond utan att gå upp i det mer än dubbelt dyra lyxsegmentet som tex D09 brukar beskriva. Den ligger verkningsgradsmässigt långsiktigt kring 90% det är helt ok men kräver lite intresse när man bygger upp systemet. VV tas ut från ackumulator via en VVX sk TVA som är dimensionerad, konstruerad enligt helt andra principer än de kommersiella typerna.
Även acktankarna är avpassade enligt vissa principer för diameter/höjd förhållande pga att jag tvingas seriekoppla dem. Likaså placeringen i den kraftigt isolerade volymen så att avsvalning och varaktighet för respektive tank är optimal sett till totala isolertjockleken på lösullen. Över detta ligger en egen styrning både för laddning/urladdning och förbränningsregleringen.
Allt detta gör man numera enkelt genom diverse simuleringar i dator, välj metod och verktyg efter egen nivå och förkunskaper det är främst i de grova dragen man bäst ser och lär sig hur systemet funkar. Sen kan man givetvis överdriva detta och optimera för sakens skull, men då får man ha böjelser likt mina kring att reda ut och undersöka tekniken med den mer abstrakta matematikens hjälp.
Hej!
Får man lov att spä på med lite (onödiga?) inbyggnadsprodukter?
Golvbrunn:
http://www.vandenergi.com/startsida/
På stammen:
http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/716/avloppsvarmevaxlare-varmeatervinning-ur-duschvatten
Fortfarande bara 30% verkningsgrad! troligtvis dyrare i inköp! Den vertikala självrensande när man bajsar? mycket snyggare!? Inte bättre ekonomi?!
eller 
Urban
Får man lov att spä på med lite (onödiga?) inbyggnadsprodukter?
Golvbrunn:
http://www.vandenergi.com/startsida/
På stammen:
http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/716/avloppsvarmevaxlare-varmeatervinning-ur-duschvatten
Fortfarande bara 30% verkningsgrad! troligtvis dyrare i inköp! Den vertikala självrensande när man bajsar? mycket snyggare!? Inte bättre ekonomi?!
Urban
Så roligt! Jag har planer på att göra en egen sån i koppar till duschens 2-3 m horisontella avlopp när jag bygger om badrummet. Den är då åtkomlig i krypgrunden och känns som ett roligt projekt, men 10 000kr det skulle jag inte pynta för en vvx till duschen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det landar väl i att de flesta av oss vill ha enkla, robusta system, som inte kräver massa kluriga lösningar och komplicerat underhåll.urbanandersson skrev:
En värmepump, en FTX, tjock isolering, bra fönster. Punkt.
Vi vill inte ägna livet åt att leta efter uppfinnarjocke-grejer som kan spara hundralappar.
Låt klimatnördarna hålla på med sånt om det roar dem.
Vi vill leva helt enkelt. Ägna oss åt barn, familj och vänner.
Kultur, teater och musik. Laga mat. Sköta trädgården. Sitta i solen och se hur det växer.
Inte hålla på och meka för småpengar, som sagt.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Helt ok. Tack för informationen. Hur går det med hönsen? Hälsa de där "vi" från migKnockOnWood skrev:
Och låt höns- och braskaminnördarna hålla på med det som roar dem. Även om det kliar i fingrarna på oss högre stående att slå ner deras entusiasm med förklenande uttalandenKnockOnWood skrev:
Jag ser det som ett löfte. Med allt detta på schemat kommer du inte att hinna punktmarkera klimatnördar och andra som vill föra utvecklingen framåtKnockOnWood skrev:
Jag känner en del människor som kan cykla och tugga tuggummi samtidigt. Jag känner en del människor som kan fixa allt ovan samtidigt och ÄNDÅ gör vad de kan för att resurserna ska räcka till våra barnbarn. Jag tror det handlar om inställning. Förstår uppriktigt sagt inte varför somliga ("vi"?) blir så provocerade?
Helt ok. Hej dåKnockOnWood skrev:
Det är alltid provocerande att utmana gänge uppfattningar och gå emot det som anses som "praxis".Stenolofanders skrev:Helt ok. Tack för informationen. Hur går det med hönsen? Hälsa de där "vi" från mig
Jag känner en del människor som kan cykla och tugga tuggummi samtidigt. Jag känner en del människor som kan fixa allt ovan samtidigt och ÄNDÅ gör vad de kan för att resurserna ska räcka till våra barnbarn. Jag tror det handlar om inställning. Förstår uppriktigt sagt inte varför somliga ("vi"?) blir så provocerade?
Helt ok. Hej då!
Av någon konstig anledning så blir många väldigt engagerade i att just "skjuta ner" alla nya ideér, tankar och produkter, och av någon konstig anledning så har man alltid en miljard källhänvisningar till både den ena och andra utredningen som visar att det är omöjligt, eller att det inte lönar sig... Sen när det visar sig att det faktiswkt visst fungerar, så blir det istället argument som att det är fult, inte hållbart när man väger in produktionskostanden osv osv.
Blir väldigt fascinerad över sådant...
Personligen så har jag fått höra både det ena och andra om min solfångare som nu fungerar utmärkt och sköter värmen i garaget. Hade jag valt att lyssna på alla "forumgudar" så hade jag aldrig byggt den från första början, men i efterhand så är det bara konstatera att det visst finns "okonvetionella" lösningar som fungerar utmärkt...
Bäst att tillägga att jag inte pekar ut någon specifik person/personer i mina inlägg, men det finns väldigt många som inte klarar att se "out of the box", och uppenbarligen blir sjukt provocerade när man ifrågasätter "gänge praxis".
//glad miljömupp tydligen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nåja. Såvitt jag kan se så har jag inte idiotförklarat någon.plutoorjan skrev:
Vad ämnet anbelangar så tycks det inte finnas utrymme för åsikter som står i strid med att dusch-VVX är människans största landvinning sedan hjulet uppfanns.
Snacka om takhöjd!
Ber om ursäkt om jag eldade upp mig för hårt tidigare, och självklart ska det vara högt i tak för allas åsikter.Gynteri skrev:
Jag reagerar dock lite väl "spontant" när man bara slänger ur sig outgrundade kommentarer om grillfolie, legionella eller liknande utan att förklara närmre vad man avseer.
Att en dusch-vvx är någon guds gåva till mänskligheten har ingen påstått.
Att den däremot är en av många "accessories" som under rätt förutsättningar kan bidra till "sänkt totalförbrukning" råder det inga tvivel om. Sen kan man alltid diskutera om den är ful eller liknade, men skit i det.
Du har själv bidragit till det med dina korta inlägg om ica aluminiumfolie och legionella som trimmade en läsare. Jag och säkerligen flera förstår inte vad du skriver om. Du kan gärna skriva lite mer i dina inlägg. Letat och läst om ditt tidigare inlägg om aluminiumfolie. Hur ska det bli leggionella i denna vvx förstår jag inte men du får gärna förklara. Det är använt vatten som värmer upp inkommande kallt vatten. Används inte duschen bli vattnet kalt i ledningen där legionella inte trivs.Gynteri skrev:
Vissa lösningar tilltalar en del och vissa inte. Sedan beror det på kostnad, återbetalning, ge något till miljön etc.
Okay, ursäkten godtas givetvisplutoorjan skrev:Ber om ursäkt om jag eldade upp mig för hårt tidigare, och självklart ska det vara högt i tak för allas åsikter.
Jag reagerar dock lite väl "spontant" när man bara slänger ur sig outgrundade kommentarer om grillfolie, legionella eller liknande utan att förklara närmre vad man avseer.
Att en dusch-vvx är någon guds gåva till mänskligheten har ingen påstått.
Att den däremot är en av många "accessories" som under rätt förutsättningar kan bidra till "sänkt totalförbrukning" råder det inga tvivel om. Sen kan man alltid diskutera om den är ful eller liknade, men skit i det.![]()
Nu ska man dessvärre inte hysa några större förhoppningar om att min vän kan besvara alla frågor. Förvisso är det han som arbetar, men det är jag som tänker. I det sammanhanget visar all min tidigare erfarenhet av arbetslivet att tankearbete inte betraktas som något riktigt arbete av gemene man. Möjligen, eventuellt, kanske så återkommer jag på något sätt när min elanvändning, med på förhand givna förutsättningar, pressats ner under 5000 kWh/år. Det ska därvid poängteras att de givna förutsättningarna inte inbegriper andra åtgärder än effektivisering av energianvändningen, samt inte heller inbegriper installation av dusch-VVX eller andra kostnadskrävande investeringar såsom konvertering till LED-lampor. Varje tänkbar åtgärd som vidtas ska uppfylla ett kriterium om en besparing av minst 1000 kWh/år. Först när totalförbrukningen ligger under 5000 kWh/år kommer suboptimering att inledas, vilket kan förklaras med att man inte ska blanda ihop äpplen med päron.
För övrigt uppskattar jag epitetet "galning".
Redigerat:
Hade inte koll på att jag hamnat här också, fick en länk av min fru. Lite tips när man räknar; Pay-off eller när man "får igen" pengarna. Man får aldrig igen pengarna efter t.ex. 5 år, det händer inget efter 5 år på kontot. Därför är rak pay-off en riktigt dålig metod då den inte tar hänsyn till avskrivningstid (kan lika med teknisk livslängd), eller kapitalkostnader (vilket man alltid har antingen avkastning eller omvänt räntan på lånat kapital). Luft-luft pumpar (som jag har själv) t.ex. har det sålts många genom åren som inte hållit speciellt många år, tar man med det så är många blygsamt kostnadseffektiva. Alla åtgärder får ses från fall till fall, finns det inte vattenburet i fastigheten kan man nästan aldrig räkna hem en bergpump, finns det så kan det vara en riktigt bra affär. Alla system med rörliga delar går sönder till slut, därför man ofta kör med direktel i nära-noll eller passivhus. I mina hemsnickrade lösningar finns givetvis en hel del övrigt att önska både i design och annat men det är där jag stannat i vissa fall. Återvinning från tvättmaskinvattnet skulle kräva rätt mycket teknik då man bara vill återvinna den varma delen och inte det kalla sköljvattnet.. Avluften mot VP: Om och när det frostar på är mycket svårt att beräkna men jag har noterat att det fler gånger är mindre på frostning på den del av förångaren som mest träffas av avluften än den del som inte gör det. Och röret; Luften hinner inte kylas av direkt mycket på 1,5 meter, iaf inte så mycket så att jag ville isolera det med en fågelbyggaboav-isoleringen-säker metod. Roligt att så många bryr sig och diskutterar, några lär sig säkert en del av andra, det brukar vara bra att fundera lite till när man hört andras idee'r och åsikter, att vara öppen. Det funkar iaf bäst för mig i mitt yrke, jag är energiexpert och jobbar med analyser och energiprojekt i fastigheter med värme, ventilation, belysning, komfortkyla och tidigare industriell kyla. Med vänlig hälsning /Energikuf Robert Werner.