3 853 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Spara pengar på fasttelefoni
Jag tycker det är synd att kalla Tele2s prismodell för revolutionerande och annorlunda. Var och en borde inse att man använder sig av välkända knep för att locka till sig många kunder för att snabbt få lönsamhet i de investeringar man gjort.
Alla operatörer gjorde likadant med bredbandsuppkopplingarna för ett par år sedan, sedan dessa har man dubblat priset (förvisso har hastigheten även ökat en aning).
Jag sätter 100 spänn på att Tele2 kommer förändra sin prismodell inom ett par år och då ha samma struktur som alla andra. En fastprisdel samt en rörlig del (det är så du är van att betala för telefoni så det kommer du acceptera att göra i fortsättningen också).
Alla operatörer gjorde likadant med bredbandsuppkopplingarna för ett par år sedan, sedan dessa har man dubblat priset (förvisso har hastigheten även ökat en aning).
Jag sätter 100 spänn på att Tele2 kommer förändra sin prismodell inom ett par år och då ha samma struktur som alla andra. En fastprisdel samt en rörlig del (det är så du är van att betala för telefoni så det kommer du acceptera att göra i fortsättningen också).
[*]Kortare kopparkabel. Idag är kabeln från telefonen till telefonstationen minst flera hundra meter vilket ger försämrad kvalitet. Med en VoIP gateway hemma rör det sig däremot om bara maximalt 10-20 meter, och sedan blir resten digitalt (IP).
[/list]
??? Det där argumentet håller inte.. skulle kabeln bli kortare eller måste man flytta till telestationen? i typ 80% av fallen så är det ju samma/likadan koppar kabel man använder..! om man nu inte har tur o får fiber vilket e typ 1% av svenska folket..
sen kan jag meddela att man har tur om man bara har några hundra meter... kabeln kan vara utan förstärkare 5 - 7 Km o det funkar ok.. Från Telestation går det redan i dag digitalt.
Sen så är IP-Telefoni mycket mer kännsliga för störningar 3 missade paket o en hel mening försvann.. Medans vanlig telefoni, så blir det lite brus i bakrunden (om man nu uppfattar det änns)..
Men jag tror i allafall att utvecklingen kommer bli genom IP.. och det blir mycket enklare i o med mobiltelefonin (2:a handsvalet funkar inte det ena tar man det andra)
/Den som lever får se..
Jag använder brednadstelefoni på jobbet som komplement till min mobil. Vissa dagar fungerar det bra andra dagar fungerar det inte alls. Jag kommer inte att ge upp min kretskopplade telefon än på ett tag.
Dock tycker jag att utvecklingen är häftig och det kommer en hel del fräcka tjänster med IP som bärare...
Dock tycker jag att utvecklingen är häftig och det kommer en hel del fräcka tjänster med IP som bärare...
Jag brukar faktiskt använda Skype för jobbsamtal och konferenssamtal. Funkar klockrent. Gratis.lastkaj skrev:Jag använder brednadstelefoni på jobbet som komplement till min mobil. Vissa dagar fungerar det bra andra dagar fungerar det inte alls. Jag kommer inte att ge upp min kretskopplade telefon än på ett tag.
Dock tycker jag att utvecklingen är häftig och det kommer en hel del fräcka tjänster med IP som bärare...
Igår så låg faktiskt servern som hanterar bredbandstelefonin nera, o då fungerade det inte alls. Fast häromdagen glömde jag min mobil hemma o då vidarkopplade jag alla samtal (via kundtjänst) till mitt nummer på bredbandstelefonin, då fungerade det strålande.
Som sagt, i framtiden blir det nog bra.
Som sagt, i framtiden blir det nog bra.
Jag har kört med BBBs IP-telefoni i ett halvår typ och jag är nöjd! Mer prisvärt än Felia iaf! Ni som klagar på IP-telefoni: har ni provat? Nu ringer jag ju inte jättemycket men än så länge har det aldrig strulat hos oss... Det bästa är att slippa slänga iväg 120 spänn till Felia varje månad till ingen nytta!
Nej, det är ju samma kabel, men skillnaden är att gränssnittet är digitalt över kopparkabeln istället för analogt. En digital signal kan ju regenereras (inom vissa gränser), det kan inte en analog.
Bob_the_builder skrev:
Stämmer bra det.. Funkar kannon med Data, surfa o så.. = spelar ingen roll om man tappar paket..
men hur tror du det låter när man tappar paket på ett data paket med samtal? jo man tappar bokstäver / ord.
Detta pga det går inte o regenerera tal på samma sätt. eller det gör det vi människor får regenerera samtalet igen
Data funkar ju efter som det inte kom fram sickas igen (upplevs som om det går trögt/långsamt)
I det analoga så får man ett knaster i luren/bakrunds brus i stället..
Så nån sån fördel kan då jag inte se.. snarare tvärt om.. >
För att vara lite pettimetri så är ju hela grejen att talet skickas i paket som är problemet (?) med IP-telefoni och att IP inte kan garantera leverans av alla paket i sekvens (utan obehagliga fördröjningar).
Det är inte att det är digitalt som är problemet. ISDN är digitalt men har inga sådana problem eftersom förbindelsen är kretskopplad och inte paketförmedlad.
F ö kommer en ny standard som heter ADSL2 och ADSL2+ (BBB använder ADSL2) som medger flera kretskopplade röstkanaler parallellt med datatrafiken, helt utan pakteringsproblem. Undrar just när någon operatör börjar erbjuda något sådant.
Det är inte att det är digitalt som är problemet. ISDN är digitalt men har inga sådana problem eftersom förbindelsen är kretskopplad och inte paketförmedlad.
F ö kommer en ny standard som heter ADSL2 och ADSL2+ (BBB använder ADSL2) som medger flera kretskopplade röstkanaler parallellt med datatrafiken, helt utan pakteringsproblem. Undrar just när någon operatör börjar erbjuda något sådant.
Klicka här för att svara