Huset

Bor i ett 232 kvm källarlöst tvåvåningshus som var inflyttningsklart sommaren 2013. Huset var från början utrustat med ett Systemair VR 700 DCV. Ett något överdimensionerat aggregat för vår familj med två vuxna, två hundar och en katt. Bytte filter vartannat år. Filtren var inte särskilt smutsiga då vi bor på landet långt från trafikerade gator, vägar och industrier. Möjligen lite damm och frömjöl fanns i filtren.

Gamla aggregatet

På grund av missljud bytte jag lagren i de två fläktmotorerna efter ca sex år. Fem år senare började det låta igen. Efter ett åskväder hösten 2023 slutade kretskortet fungera. Endast motorn för utblås fungerade. Bytte plats på motorerna och båda fungerade, men de lät inte helt bra. Kändes som att det nu var hög tid att byta aggregatet.

Nya aggregatet

Efter lite räknande och även kontakt med Systemair support kunde jag konstatera att vi borde klara oss med ett Systemair VTR 500 L. Det har samma fysiska mått som det gamla aggregatet och samma anslutningsdimensioner för rören. Skiljer något mellan hålens placering på ovansidan, men kan justeras in med de flexibla rören. Ett byte borde alltså kunna ske utan åverkan på huset. Båda aggregaten hänger i en plåtlist på väggen och har alla anslutningar på ovansidan. Ville även ha en manöverpanel Save Touch.

Offerterna

Tog in offerter från tre företag. Ett företag hörde aldrig av sig. Två företag svarade snabbt.

Företag 1: Pris efter ROT-avdrag 56 700 kr. ROT-avdrag 3.300. Brutto 60 000 kr.

Företag 2: Pris efter ROT-avdrag 47 547 kr. Mtrl 40 327 kr. Arbete 10 312 kr. ROT-avdrag 3 093 kr.

Företag 2 hade alltså 9 153 kr lägre pris än Företag 1.

Tog kontakt med Företag 2, för att undersöka vad som dolde sig i materielkostnaden 40 327 kr? Lite högt pris då ett aggregat kostar 30 500 kr och en Touch panel 2 639 kr. Summa 33 139 kr. Skillnaden 7 188 kr var tydligenen vinst och anpassning skrev de. Det senare, anpassningen, tror jag kan vara en rulle Spiro-tejp.

Tackade de två företagen för nerlagt arbete.

Internetköp

Beställde ett Systemair Save VTR 500 (vänster) och Touch panel. Kostade totalt 33 139 kr med moms, fraktfritt levererat till dörren med DHL från Soliduct AB (ventilation.se) i Ängelholm kr.

Mitt jobb

Tog bort isoleringen som senare ska återanvändas. Borrade ur pop-nitarna som höll de flexibla rören i flänsarna på aggregatet. Monterade ner det gamla aggregatet. Blev lättare då motorerna, panel, dörr och filter tagits bort. Tog hjälp av svärsonen och en granne och baxade in det nya aggregatet. Ganska tungt då det väger 85 kg. Satte ihop delarna, popnitade, isolerade, tejpade och satte i kontakten. Fungerade bra.

Utrustningen som behövs är en borrmaskin, popnittång, Spiro-tejp för isoleringen, och för lyftet, en fysiskt väl utvecklad kamrat. Då aggregatet är placerat som ett överskåp i tvättstugan så behövdes i vårt fall, för att få det nya aggregatet på plats, även en liten domkraft och ett antal träklossar för pallningen.

Slutsats

Det jag vill säga med det här långa och omständliga inlägget är att Du kan själv kan byta FTX aggregat och även tjäna lite pengar!

• Gilla
  • Älska
JustDoIt och 32 till
  • Laddar…
@
Hade ett äldre Heru FTX aggregat som var dags att byta - vill minnas att priset som ventilationsfirman var drygt 55 000 kr.

Bytte det själv på en förmiddag och hittade aggregatet för 22 000 kr. Det enda som tillkom därutöver blev någon rörbit och isolering.

Så ja, det går alldeles utmärkt att byta själv!

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag kan bara instämma.
Det finns mycket pengar i att lära sig hur hus och dess tekniska installationer fungerar - och att våga ta tag i det själv. Bra jobbat!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
aldrig bytt nåt FTX-aggregat men installerade allt själv när man byggde huset. Var väl enda chansen att ha råd att bygga nytt på lite för dyr adress. Det var vl betydligt lättare, eller åtminstone smidigare än att installera bergvärme, fixa med all golvärmeslang, fördelare och all övrig rörläggning. Sen dess har jag konstruerat och byggt ett väldigt enkelt men välisolerat FTX-aggregat med två 120mm fläktar för ett 50 kvadratmeters förråd.

• Gilla
Bsved
  • Laddar…
Intressant inlägg.
Jag funderade på att plocka bort en gammal ventilationskanal (egen demontering och avfallshantering) för att istället förgrena in samma hål i taket till det nya spiroröret med frånluftsfläkt uppskattningsvis knappa 4m rör raka vägen.

Nytt rör och fläkt installerades av samma firma i vintras, även de som tipsade om förändringen, ersätta en paxfläkt ett badrum.
Tyckte offerten verkade hög i förhållande till hur fort de utförde tidigare jobb.
Frågade hur de hade räknat fick svar 2 man 8h var.
Kändes mycket, kanske jag får ta risken istället och begära det på löpande räkning, risken finns väl dock att det inte går lika fort och blir lika välplanerat då.
Kändes som hög timkostnad, god marginal i tid på arbetet och fakturering för tid av inköp samt bil, därpå goda materialpåslag.

M MagHam skrev:
Jag kan bara instämma.
Det finns mycket pengar i att lära sig hur hus och dess tekniska installationer fungerar - och att våga ta tag i det själv. Bra jobbat!
Jag har ägt hus sedan 2016 och har vid det här laget säkerligen sparat in minst 150 000 kr på att göra diverse el-, vvs- och plåtarbeten själv. Som du säger, att våga och prova och lära sig själv är nog bland den lönsammaste utbildning man kan gå!

Sedan är det ju inte så mycket till "våga" egentligen. Ingen skugga över hantverkare, men de är så dyra idag att jag kan köpa de specialverktyg som behövs och material av proffskvalitet, klåpararsla mig totalt och tvingas slänga allt och börja om på nytt och det är fortfarande billigare än att leja bort.

• Gilla
JustDoIt och 12 till
  • Laddar…
Bytte mitt Rexovent RDAA 131 till ett Heru 100 förra våren. Den enda jag ångrar med det är att jag måste låta mig alla inställningar själv

• Gilla
Klev
  • Laddar…
dom pengarna kan man lägga på roligare saker! bra jobbat.
Kände du att du fick ordning på själva driftsättningen utav aggregatet eller hade du behövt nån support där? tror jag driftsatt 20+ VTR 500.

@
F fluffe97 skrev:
dom pengarna kan man lägga på roligare saker! bra jobbat.
Kände du att du fick ordning på själva driftsättningen utav aggregatet eller hade du behövt nån support där? tror jag driftsatt 20+ VTR 500.
Nya Heru är super simpelt att starta upp i och består av ett "steg för steg". Enklare än att sätta igång tv:n 👍

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Kanske lite off topic. Men hur fick ni installerat ftx systemet från början? Bor i Göteborg och har letat och mailat men hittar ingen installatör för privat hus?

Väldigt störande att det blir så högt pris.

Vi hade till och frånluftsvärmepump tidigare. Ventilationen ersattes med ett FTX Heru 100 S EC hösten 2021. 41000kr installerat och klart. Det blev lite omdragning av rör, rengöring kanaler och injustering.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vad kostade det att göra en ny OVK? Och hur mycket kostade anmälan i kommunen du bor i?
Oavsett om man anlitar ett proffs eller gör det själv är det lätt att missa de kostnaderna. Och även lätt att missa att åtgärden är anmälningspliktig. Vill man dyka ner i VÄS 3 så hittar ni den här: https://rinfo.boverket.se/BFS2012-12/pdf/BFS2017-4.pdf

Föresten imponerande att ni fick dit det tunga paketet själva!

V Vijjo skrev:
Vad kostade det att göra en ny OVK? Och hur mycket kostade anmälan i kommunen du bor i?
Oavsett om man anlitar ett proffs eller gör det själv är det lätt att missa de kostnaderna. Och även lätt att missa att åtgärden är anmälningspliktig. Vill man dyka ner i VÄS 3 så hittar ni den här: [länk]

Föresten imponerande att ni fick dit det tunga paketet själva!
Hej Vijjo!

Tack Vijjo för dina frågor och ditt engagemang!

Vad kostade det att göra en ny OVK?

Boverket: Återkommande OVK är inte aktuellt i ett enbostadshus. Endast en första installationsbesiktning innan systemet tas i bruk. Ingen återkommande besiktning.

Och hur mycket kostade anmälan i kommunen du bor i?

Bytet är inte anmälningspliktigt, skrev kommunens handläggare till mig.
Min egen kommentar: Det innebär också att ingen anmälningsavgift ska betalas.

OBS:
Tack för alla glada tillrop och ”klapp på axeln” som jag fått av alla ni FTX intresserade här på Forumet.
A Anders Andersson1 skrev:
Kanske lite off topic. Men hur fick ni installerat ftx systemet från början? Bor i Göteborg och har letat och mailat men hittar ingen installatör för privat hus?

• Gilla
Vijjo och 2 till
  • Laddar…
"Det var vl betydligt lättare, eller åtminstone smidigare än att installera bergvärme, fixa med all golvärmeslang, fördelare och all övrig rörläggning. Sen dess har jag konstruerat och byggt ett väldigt enkelt men välisolerat FTX-aggregat med två 120mm fläktar för ett 50 kvadratmeters förråd,"

Kan någon vara vänlig och förklara vad "fsn" menar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.