Byggahus.se

Spara pengar på fasttelefoni

1. G
    Medlem · 10 inlägg

Generic

Medlem
    Ett mycket bra tips är att satsa på bredband. Inget ADSL skräp. Utan helst Fiber är väl även okej med VDSL (Bredbandsbolaget och bostreams tjänster som ligger över 8Mbit/s) alternativt com hems Smalband.

Sedan skaffar/flytar man sig fasta telefoni till Tele2's IP-Telefoni(Tele2 kallar det Bredbandstelefoni).

Det kansk tycks att startbox för 700kronor är mycket pengar. Men låte er inte luras. Det är en investering som tjänar in sig på ett halvår. Utan att du ens ringer ett samtal. Detta föra att du slipper månadsavgift.

Det funkar lika dant som fast telefoni. Fast istället för att dina slantar trillar i Telisa ficka. Så går din telefoni gratis över internet.

Du kommer spara 1500kr/år genom at slippa Telias månadsavgift som det tar betalt för kvartalsvis. Med andra ord är boxen inbetald efter ett halvtår.

Man kan skaffa varsin box till sina ungar. Så får du koll på telefonräkningen och kan låta dem själva stå för räkningen.

Dessutom smidigt om det flyttar. Ingen flyttkostnad. Tar bara med sig boxen. Perfekt om du har delad vårdnad. Slipper du samtal från kompisar som frågar om lotta/kalle är hemma. Vem vill stödja mobiloperatörerna i onödan?

Nummerpresentatör tillkommer dock 9kr/mån. Fast jämfört telias pris på 20kr månaden är det ju oxå pengar att spara.

Vill du flyta med ditt gammla nummer kostar det 400kr. Men vem behöver det? Stödj inte ockerpriserna för detta. Borde ingå i startpaketet tycker jag.

Säg upp det gamla och referera till ditt nya nummer. Då har de som ringt ditt gammla nummer möjlighet att lära sig det nya. Deras problem. Inte ditt... ;o)

IP telefon tycker jag är en smart affär utan några igentliga nackdelar.

Jag uppskattar gärna er andras synpunkter.

2. P
    Medlem · Stockholms Län · 2 632 inlägg

Per-Erik

Medlem

Re: Spara pengar på fasttelefoni

Den ena igentliga nakt delen är väll att IP nätet är instablit om man jämför med dom stabila Telenäten.

Detta beror på att IP näten har ca 15 år på nacken var av IP telefonin ca 5 år... Medans Tele näten har otroligt mycket längre år på nacken..
    IP telefoni har dessutom högre krav på kvaliten på bredbandet (förbindelsen), annars klipper det när man talar, det har inte vanlig telefoni
    hur många har varit med om att hemma telefonen inte har funkat?
    hur många har varit med om att bredbandet har legat nere..?

Tror att fler kommer säga att bredbandet har legat ner men telefon bara tuffar o går..

Men vad gör det,? alla har väll mobiltelefoner ;D
    Annars är ju utvecklingen GULD för oss kommer bli mycket billigare om inte gratis med telefonin, fasta avgiften kommer oxo sjunka.. PTS (post och Tele styrelsen) håller på med operatörerna så när man har valt en annan operatör Tex Tele2 så kommer inte telia sicka ut nått krav om fast avgift utan det gör Tele2.. = kommer bli billigare fram över..

3. M
    Medlem · Stenungsund · 402 inlägg

markis

Medlem

Jag kanske inte förstår din mening fullt ut, men VDSL kräver liksom ADSL ett tele-abonnemang.

4. N
    Medlem · 542 inlägg

Nybyggare

Medlem

Jag har haft IP-telefoni i omkring ett halvår och har varit mycket positiv till detta. Men visst är stabiliteten ett problem med alla nya tekniker, jag var enbart positiv tills dess att min fasta telefoni försvann helt.

Innan felet var funnet och åtgärdat hade det passerat 3 veckor  :(
    Som sagt tur att man har mobiltelefoner idag.

Ur ett ekonomiskt perpektiv tror jag inte att det för vår har någon större betydelse. Vi spar 26:-/månad i fast avgift samt några kronor ytterligare till följd av lägre samtalskostnad. Inte så mycket som dessa företag vill framhäva. I gengäld får vi förmodligen en instabilare produkt.

Men jag tror att framöver kommer vi få se många spännande tjänster ploppa upp inom IP-telefonin.

5. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Exakt. Dessutom är det väl inte bara "att satsa på Bredband. Inget ADSL skräp. Utan helst Fiber".
    Det är ju liksom inte bara att ringa nån och beställa "fiber tack, inget adsl skräp."
    Man får ju vara glad om det överhuvudtaget finns någon form av bredband att tillgå. Skulle jag beställa fiber hit där jag bor skulle jag bli av med så många tusenlappar att jag hade tjänat på att betala det fasta telefonabonnemanget åt mig plus samtliga invånare i närområdet under ett par år.

6. G
    Medlem · 10 inlägg

Generic

Medlem

teleabonnemang krävs bara för att aktivera tjänsten. sedan är det bara att säga upp den. Det har jag gjort.

Jag har Access till internet genom Bredbandbolaget. Men jag har inget Tela Bas abonemang just nu. Det har jag sagt upp.

Du är välkommen att kontrollera uppgifter med bredbandsbolaget och/eller telia. ;o)

7. G
    Medlem · 10 inlägg

Generic

Medlem

JAg tycke Telia skall omstruktureras sitt nät till ett IP nät. Vilket oberoende leverantör kan tillhanda hålla tjänster som bredband, digital TV, telefoni.

Känns så onödigt dumt att staten bygger ut digital TV nät istället för att bygga ett generelt stabilt IP nät.

Vilket kan leverera tjänster som TV, telefoni och internet genom samma anslutning.

8. G
    Medlem · 10 inlägg

Generic

Medlem

För övrigt kan jag tilläga att PTS (Post och Tele Styrelsen) har förändrat sin modell för prissättning av det fasta nätet:
    http://www.pts.se/Nyheter/pressmeddelande.asp?ItemId=3290

Denna nya modell gör det möjligt för Telia att kunna höja sina priser på basabonnemanget.

Större anledning attt avskaffa sitt bas telefonabonnemang.

9. Q
    Medlem · 328 inlägg

que

Medlem

För att ha ADSL så måste man ha en telefonlinje och då faller nog hela tråden

10. KarlXII
    Medlem · 3 348 inlägg

KarlXII

Medlem

Generic har rätt i mycket han säger, men personligen tycker jag att telefonnätet är den utimata bäraren av IP-tjänster till hemmen.
    Jag menar: Trådarna finns ju där - ingen nybyggnation eller installation är nödvändig. Bredbandbolaget i all ära, men de kommer aldrig att kunna få lönsamhet i att ställa ut sina switchar i villaområdena och dra ethernetkabel eller fiber ut till husen.
    xDSL-tekniken utvecklas hela tiden, jag tror inte vi har sett en bråkdel av vad som kommer att kunna transporteras via telefonkablaget.

Men visst känns det surt att Telia tar så mycket betalt bara för äran att ha telefonen inkopplad.

11. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Det är redan möjligt, men så olönsamt att ingen annan operatör än Telia gör det (Telia är tvingade).

12. hal
    Allvetare · Uppsala · 221 inlägg

hal

Allvetare

I höst sker en avreglering som gör att man inte behöver skaffa ett Teliaabonnemang för att sedan kunna ansluta DSL från Telia eller annan operatör. Visserligen kommer man ändå bli tvungen att betala kopparhyra till operatören men den torde bli betydligt lägre än Telias fasta kostnad.

IP-telefoni är här för att stanna. Det ger redan idag bättre talkvalitet än traditionell telefoni, vilket beror på två faktorer:

• Bättre talkodare. Operatören kan välja att använda en bredbandskodare med bättre talkvalitet. Tyvärr är det ingen av de svenska operatörerna som gör det ännu.
    • Kortare kopparkabel. Idag är kabeln från telefonen till telefonstationen minst flera hundra meter vilket ger försämrad kvalitet. Med en VoIP gateway hemma rör det sig däremot om bara maximalt 10-20 meter, och sedan blir resten digitalt (IP).

Vad gäller tillgänglighet vid strömavbrott finns det lösningar för det också. Antingen har du fiber hem och placerar en UPS vid din VoIP-gateway eller så finns det lösningar där man distribuerar kraft via Ethernet (POE). Vid DSL så är det däremot värre men jag skulle vilja hävda att det inte är ett problem i Sverge men tanke på hur sällan det faktiskt är strömavbrott. Sedan har man alltid mobilen som backup.

Det intressanta med Tele2 är att det har en helt ny affärsmodell för sin IP telefoni. I stället för att göra som B2 och andra som kopierar Telias prisstruktur (jfr alkoholpriser på Finlandsfärjorna), har de rört om ordentligt på telefonimarknaden. De kan dessutom leverera tjänsten till vilka kunder som helst som har bredbandsnät till skillnad från t ex B2 som bara erbjuder tjänsten i sina egna nät. Man kan t ex skaffa ett 08-nummer i sommarstugan i Spanien.

13. T
    Medlem · 19 inlägg

TobbeLinkeboda

Medlem
  14. T
    Medlem · 19 inlägg

TobbeLinkeboda

Medlem

Nej det behöver man inte! Jag har åxå BBB och man kan använda Tele2:s telefoni fast man har BBBs lina!

15. K
    Medlem · 18 inlägg

kedjehusspekulant

Medlem

Lite allmänna synpunkter på IP-telefoni / VoIP.

Ett generellt problem är att dagens Internet egentligen inte är vidare lämpat för säker överföring av tal. IP-tekniken är ursprungligen en så kallad "best-effort" teknik. Man garanterar väldigt lite. På senare tid har man lagt till metoder för att kunna garantera kvaliteten men detta fungerar bara inom ett nät och knappast över Internet där ett flertal opertörers nät är ihopkopplade och trafiken emellan dem styrs av olika typer av peering-avtal.

Tele2 tjänst kommer däremed få de kvalitetsproblem som Internet i sig själv har.

Jämför man med det gamla hederliga telenätet så är skillnaden den att där öppnas en "end-to-end" förbindelse (kretskopplad förbindelse) med garanterad kvalitet ( i termer av fördröjning, eko etc).

Kraven på en fast telefon är väldigt höga. Om du lyfter på luren och inte omedelbart får ton så går man in till grannen och felanmäler telfonen. Jämför med mobiltelfoni där man är alltför van vid att samtal bryts eller att det inte går att ringa. IP-telefoni / VoIP för gemene man kommer att vara ännu ett steg ned i kvalitet.

Dessutom är den kretskopplade tekniken väldigt enkel teknikst sett. Jämfört med VoIP så är skillnaden i komplexitet enorm. Även det förhållandevis avancerade ISDN är banalt jämfört med VoIP. (Ur ett tekniskt perpektiv kanske jag ska tillägga)

I mina ögon finns det två separata vägar inom VoIP. En där företag integrerar sina företagsinterna telenät med sina datanät och på detta sätt sparar stora pengar.

Sen finns det "billighetstelefoni" för privatpersoner som vill ha en extratelefon. I USA finns ett stort antal företag som säljer olika sorters boxar och abonnemang för billig telefoni.

Att helt ersätta det fasta abonnemanget tror jag kommer ta lång tid. Olika typer av konvergerande lösningar kommer finnas länge. Det finns trots allt ca 700 miljoner fast telefoner i världen...

/Mattis

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.