9 124 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
Spara pengar , eget arbete vid nybygge
På taket skulle jag grovt uppskatta att ni spar nånstans 70- 100 000, så där är det ju en del att spara. Vi fick pris på 35 000 för att enbart lägga tegel inkl. läkt på 80m² inklusive två ränndalar.AkaAnnie skrev:Hej och och tack för era svar.
Hade vi haft fritt med tid så hade vi givetvis gjort mer men det har vi inte.
Min man med svåger lägger taket, råspont med betongpannor.
Vi lägger ett klickgolv tillsammans.
Köket ev från Ikea skruvar jag ihop (inte första gången). Sätter upp det tillsammans.
Platta är något som en i familjen vill göra och har kunskap om , troligtvis med hjälp.
Elektriker kan jag ej titulera mig som men min svärfar är. Kommer ha gott med uttag i varje rum, spottar i tak samt utebelysning.
Min bror är grävmaskinisten. Kommer att betala honom för jobbet men inte fullpris därför undrar jag vad avdraget minimum kan hamna på.
Jag gillar såna här forum och att kunna fråga andra om deras erfarenheter då jag inte har några kring detta.
Att vi väljer att lägga tak, golv och kök själva hoppas jag vi kan hinna med utan några större problem .
Klickgolv går snabbt att lägga, så där tror jag inte man sparar så mycket. Är ni två personer borde ni fixa det på en helg om ni ligger i.
Kök från ikea istället för de som hustillverkarna brukar leverera är ju en ganska stor post. Vi valde bort köket från fiskarheden och plockade ihop ett från ikea istället. Vi sparar någonstans mellan 40-60 000 på det. Monteringen av ett kök från de större typ, marbodal, fixar en man på en dag, så det är på själva köket du spar in pengarna.
Plattan är lite svår att säga något om då man aldrig vet hur marken ser ut. Men om man väljer bort en grovis som sköter allt med isolering, skotta grus och sånnt kan du nog räkna bort 30 000 till för 1.5 veckas jobb.
Elen i ett kataloghus är inte speciellt generöst tilltagen, inte i kalkylen heller. Vi är uppe i materialkostnader som närmar sig totala summan för el enligt fiskarhedens kalkyl. Då har vi spottar och lamputtag i alla rum, smygspottar i alla fönster, data i alla rum, larm, inbyggt ljudsystem i taket mm.
Sen till skillnad från Fotografen så säger jag -Gör så mycket ni kan på kvällar och helger om ni har en relation där ni ärligt tror att det kommer att fungera. Tvekar någon av er så ska ni inte göra det.
Jag och min sambo har hållit på i 39 veckor med vårat bygge nu. Båda arbetar heltid på krävande arbeten, men vi kör kvällar och helger. Vi har varit lediga från bygget totalt ca 10-15 dagar sedan vi började, och vi siktar på inflytt till jul.
Det är ingen skam att känna att man inte kan eller orkar mer. Det är bättre än att förhållandet ska börja knaka. Och snickare finns det gott om. Så se eget arbete som en bonus och inget som ni måste göra för att klara budgeten.
Tack för svar.
Ja taket kommer vi göra själva då min man inte vill att nån annan gör det.
Ikea kök har vi nog tänkt .
Ang plattan så var det inte jättestor besparing på att göra arbetet själv så där får vi se.
Dem punkter jag redan tagit upp är dem vi känner att vi kan göra bra. Medans sånt som spackling och målning inte är så intressant.
Vi får väl se när det blir dags vad kalaset slutar på och hur mycket vi gjort själva. Vi har ju också blivit mer bekväma av oss. För några år sen skulle vi gjort allt själv men nu med barn och allt annat så vill vi inte göra för mycket haha.
Ja taket kommer vi göra själva då min man inte vill att nån annan gör det.
Ikea kök har vi nog tänkt .
Ang plattan så var det inte jättestor besparing på att göra arbetet själv så där får vi se.
Dem punkter jag redan tagit upp är dem vi känner att vi kan göra bra. Medans sånt som spackling och målning inte är så intressant.
Vi får väl se när det blir dags vad kalaset slutar på och hur mycket vi gjort själva. Vi har ju också blivit mer bekväma av oss. För några år sen skulle vi gjort allt själv men nu med barn och allt annat så vill vi inte göra för mycket haha.
Hur gick det med bygget?A AkaAnnie skrev:Tack för svar.
Ja taket kommer vi göra själva då min man inte vill att nån annan gör det.
Ikea kök har vi nog tänkt .
Ang plattan så var det inte jättestor besparing på att göra arbetet själv så där får vi se.
Dem punkter jag redan tagit upp är dem vi känner att vi kan göra bra. Medans sånt som spackling och målning inte är så intressant.
Vi får väl se när det blir dags vad kalaset slutar på och hur mycket vi gjort själva. Vi har ju också blivit mer bekväma av oss. För några år sen skulle vi gjort allt själv men nu med barn och allt annat så vill vi inte göra för mycket haha.
Hur mycket gjorde ni själva?
Hur mycket tror ni att ni sparade?
Klicka här för att svara